Den ska väl över huvud taget inte behöva värma varmvatten i flera timmar. Eller hade någon lämnat en varmvattenkran öppen i flera timmar?

Funkar växelventilen som den ska? Och som sagt, cirkulationspumpen? Jag minns någon tråd där någons värmepump betedde sig jättekonstigt och det visade sig att cirkulationspumpen var felkopplad och gick åt fel håll.

C
N NightRider skrev:
Och är jag galen, eller finns det värmepumpar som kan både värma tappvatten och skicka ut värme till radiatorerna samtidigt?
Jodå, visst är det fullt möjligt att låta VP ladda en tank som både levererar värme och varmvatten. Men inte så vanligt (nuförtiden). En del nyare pumpar har även s.k. hetgasväxlare, en separat värmeväxlare som "toppar" varmvattnet när pumpen går.

Växlingen mellan värme- och varmvattenproduktion styrs så klart på ett halvsofistikerat sätt och det brukar också finnas inställningar som styr prioriteringen.

I sig är det inte heller något konstigt att pumpen inte arbetar kontinuerligt. Kom ihåg att en on/off-pump bara har två driftlägen - fullt ös eller ingenting. Styrningen är dock smartare än att den startar och stoppar kring ett givet intervall runt bör-värdet. Den har en integrerande del som håller reda på "skuldsaldot" för varje tidsenhet är-värdet avviker från bör-värdet i form av gradminuter. Så att den vet hur mycket den måste "köra ikapp". I övrigt utnyttjas trögheten i systemet.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N NightRider skrev:
Ok, jag har förstått det nu efter att ha läst på lite mer.

Men hur brukar de två lägena prioriteras? För jag tycker ju det verkar lite konstigt att värmepumpen värmer varmvatten i flera timmar när ÄR-temperaturen från inomhusgivaren är 18.5 grader och BÖR-temperaturen är inställd på 20 grader.. är det helt enkelt för liten diff för att den ska "slå om" till radiatiorläget? Man undrar ju vad som hade hänt om ÄR-temperaturen varit ner på 17 grader eller ännu lägre, ifall värmepumpen ändå prioriterat varmvatten framför raditatorer?

Och är jag galen, eller finns det värmepumpar som kan både värma tappvatten och skicka ut värme till radiatorerna samtidigt? Den gamla var en äldre ON/OFF-modell från ca 2005, något slags "hemmabygge" från en mindre firma, med separat styrskåp med en massa reläer och kablar. Men den hade definivt en shunt med en "spak" som rörde sig i små små steg beroende på om det behövdes mer värme till elementen eller inte. Jag har alltid iaf trott att den fungerade som så att den kunde tillverka varmvatten och samtidigt styra hur mycket värme som skulle gå till radiatorerna, men jag kanske förstått det hela fel?
Ja, jag beskrev detta i inlägget strax före detta. Tex en ctc ecozenith i255 gör detta, den har också växelventil men tanken är sektionerad och slingan för vvb går först genom undre delen(där radiatorerna tar värme) och således behöver den endast ytterst sällan växla mot över delen av tanken.
Men, för det första är det något fel om din pump behöver jobba i timmar för att värma tappvarmvatten, två det är effektivare med en tank som har separat vvb. En anledning att man kör en i255 är om man har liten volym i radiatorsystemet, som tex jag har och inte vill ha eller har plats för en extra buffert tank, annars gör man det normalt inte.

N NightRider skrev:
Har nyss fått en Thermia Calibra Duo installerad (extern varmvattenberedare), och jag tycker inte värdet som står på "framledning (VP)" och "returledning (VP)" stämmer alls, men jag kanske missförstår vad de värdena innebär.

T.ex. just nu är innetempen 18.4 och börvärdet inställt på 20. Displayen på pannan visar "framledning (VP) = 50.6" och "returledning (VP) = 55.6". Elementen är kalla, både framledning och returledning från radiatorsystemet är kalla. Returledningen är varm de första 30cm bakom värmepumpen, men sedan kall efter ventilen som sitter där (ja, den är öppen!).

Så jag undrar - betyder inte "framledning (VP)" och "returledning (VP)" framledning/returledning till radiatorsystemet? Detta är vad som står i instruktionsboken:

• Framledning (VP): Visar temperaturen för utgående radiatortemperatur från värmepumpen.
  • Returledning (VP): Visar temperaturen för ingående radiatortemperatur till värmepumpen.

Tycker inte det går att tolka på mer än ett sätt? Borde då inte framledningen och returledningen från radiatorsystemet vara 50 grader? De är som sagt var kalla, ca 20-30 grader på sin höjd.
Jag bara baxnar av förvåning. Du är fått en VP installerad och systemet fungerat inte!!!! Måste vara en mycket bra firma som installerat VPn. Som inte testar av alla funktionerna innan de säger att allt är klart. Låter super seriöst. Står det i avtalet? Vi kommer inte testa att allt fungerar. Vi ska bara kolla att själva VPn lever. Sen drar vi bara. Ring inte oss vi ringer dig.... Ha ett bra liv.

S Styrtekniker skrev:
Jag bara baxnar av förvåning. Du är fått en VP installerad och systemet fungerat inte!!!! Måste vara en mycket bra firma som installerat VPn. Som inte testar av alla funktionerna innan de säger att allt är klart. Låter super seriöst. Står det i avtalet? Vi kommer inte testa att allt fungerar. Vi ska bara kolla att själva VPn lever. Sen drar vi bara. Ring inte oss vi ringer dig.... Ha ett bra liv.
Det visade sig vara dels en missupfattning från min sida - tydligen kan denna värmepump, likt de flesta, bara göra ANTINGEN varmvatten eller värme i radiatorystemet. Jag förväntade mig att den kunde göra 50/50 eftersom den gamla on/off-värmepumpen kunde det, men så var det tydligen inte.

Den andra bidragande orsaken till att det antagligen tog mycket längre tid än normalt att få upp tempen var att värmepumpen var inställd på "eco"-läge. Vill minnas att så fort jag satte den på normalläge så kickade elpatronen in på nivå 2 (av 3) och tempen i varmvattenackumulatorn steg betydligt snabbare. När den väl var uppe i temp så kom värmen på radiatorerna igång.

Men det tog onekligen lång tid, minns inte exakt men mycket längre än jag förväntat mig, troligtvis delvis beroende på eco-läget. Men efter detta har pumpen fungerat ypperligt, och betydligt strömsnålare och tystare än den gamla on/off-pumpen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B
@NightRider
"Den andra bidragande orsaken till att det antagligen tog mycket längre tid än normalt att få upp tempen var att värmepumpen var inställd på "eco"-läge. Vill minnas att så fort jag satte den på normalläge så kickade elpatronen in på nivå 2 (av 3) och tempen i varmvattenackumulatorn steg betydligt snabbare. När den väl var uppe i temp så kom värmen på radiatorerna igång."

Om inte värmepumpen är klart underdimensionerad effektmässigt (eller om man kräver extremt varmt varmvatten) så ska den inte behöva elpatron för att göra varmvatten. Rätt dimensionerad ska ju elpatronen bara användas när det är riktigt kallt ute.

B BSOD skrev:
@NightRider
"Den andra bidragande orsaken till att det antagligen tog mycket längre tid än normalt att få upp tempen var att värmepumpen var inställd på "eco"-läge. Vill minnas att så fort jag satte den på normalläge så kickade elpatronen in på nivå 2 (av 3) och tempen i varmvattenackumulatorn steg betydligt snabbare. När den väl var uppe i temp så kom värmen på radiatorerna igång."

Om inte värmepumpen är klart underdimensionerad effektmässigt (eller om man kräver extremt varmt varmvatten) så ska den inte behöva elpatron för att göra varmvatten. Rätt dimensionerad ska ju elpatronen bara användas när det är riktigt kallt ute.
Jo jag tycker också det, fast nu var det ju direkt efter installationen, så hela systemet var tömt på varmvatten. Värmepumpen är snarare överdimensionerad - tog en storlek större än vad installatören tyckte, för det låg nära gränsen och prisskillnaden var inte stor.

Har en såndär "ackumulatortank" med en slinga inuti till varmvattnet (tror det kallas kamrörsbatteri). Är inte helt hundra på hur det funkar, men det är väl i princip så att tappvarmvattnet går i en slinga som ligger i radiatorsystemets vatten, så har man tömt hela radiatorsystemet och fyllt på igen så är det kallvatten alltihopa... fast nu när jag tänker efter så kanske det inte fungerar så, isåfall borde väl radiatorerna bli varma i samma takt som tappvarmvattnet, vilket ju nu inte hände... ja, det är märkligt, men nu fungerar det iallafall, och förklaringen jag fick av installatören var att värmepumpen bara antingen kan göra tappvarmvatten eller göra radiatorvarmvatten, inte båda samtidigt... och tydligen hade tappvarmvattnet högre prio än radiatorerna vid uppstart av systemet, lite bakvänt kan jag ju tycka, men finns säkert någon bra anledning.

Förresten, nu kom jag ihåg ytterligare en grej som eventuellt kan ha bidragit. Misstänkte ju något knas med cirk-pumpen först, så efter ett tag tänkte jag att det kanske fastnat luft någonstans i radiatorslingan (hade såklart avluftat elementen). När jag testade att trycka lite på radiatorsystemets övertrycksventil så lät det som att nånting hände, det fräste till och kom luft och jag har för mig att surrandet från cirk-pumpen blev lite annorlunda också. Så kanske hade det något med saken att göra, eller så var det bara inbillning. Det var ju snart ett halvår sedan, så minns inte detaljerna.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.