Bor sedan två år tillbaka i Finland och har planer på att bygga hus. Jag är dock extremt förvånad över att jag nästan inte sett en enda ute del till någon värmepump, utan man istället kör på fjärrvärme och frånlufts värmepumpar. Nu är frågan, sist jag byggde hus var 2008 och då byggde jag ett system med utgångspunkt från en ackumulatortank, värmepump, solvärme (tre paneler) och ftx system. Så det borde ju hänt en hel del, finns det någon länksamling till de leverantörer som finns gällande detta? Är det "svenskt" som gäller, eller finns det något annat märke man bör fundera över, som utvecklats i rätt riktning. Har ju läst en del att man kan koppla det till exempelvis timpris på börselen, det här är ju tekniker som jag själv tycker verkar superintressant.

Kusinen satte in Nibe S1255-16 förra året med 2x180 meters hål. (Jyväskylä)

N
Måste vara lokalt i Esbo på andra sidan Helsingfors sitter det luftvärmepumpar på många hus. Det populäraste att byta oljepannan till är ju en luft/vatten värmepump.

• Gilla
Thattallguy och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Måste vara lokalt i Esbo på andra sidan Helsingfors sitter det luftvärmepumpar på många hus. Det populäraste att byta oljepannan till är ju en luft/vatten värmepump.
Bor du här i området? Hade gärna connectat med någon som kanske gjort något liknande, skicka gärna ett pm om du har lust så kanske vi kan mötas

Gebwell gissar jag är stora i Finland. Jag hade hellre installerat typ Nibe eller liknande. Gebwells tidigare styrsystem är hopplöst. Deras nyaste har jag ingen erfarenhet, men sägs vara bättre. Men vågar man chansa?

• Gilla
Thattallguy
  • Laddar…
Jag har en pump med en fläkt på utsidan vad det är för någon vet jag inte men det kan jag ta reda på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.