2 042 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Nibe Fighter 1215-7 märkeffekt
Lägger ut en fråga här om någon kan hjälpa mig med att räkna ut uppvärmning vs. hushållsel. Jag ska sälja huset och mäklaren / nya köparen vill gärna veta driftskostnader och då splitta upp elen i upppvärmning vs. hushållsel. Problemet är att jag inte har någon mätare på pumpen utan vet bara total årsförbrukning.
Jag har en Nibe Fighter 1215-7 dvs en kompressor på max 7kW samt tillsattsvärme som jag genom att kolla på avsäkringen (20A) har förstått är på 9kW.
Jag har för vana att skriva ner VP-starter, VP-tid och TS-tid lite då och då. Så då har jag för 2022 fått fram följande siffror:
VP-tid: 3124h
TS-tid: 115h
(VP-starter: 8559, behövs inte för uträkningen)
Från min nätleverantör får jag att min årsförbrukning är 17406kWh
Problemet jag har är att om jag tar 7kW * 3124 + 9kW * 115 = 22903kWh > 17406kWh.
Alltså fattar jag att kompresson är dimensionerad till 7kW men drar inte detta i normalt läge. Varierar säkert med flera faktorer och över året men jag hoppas att någon tekniskt intresserad läsare har samma typ av pump och kan ge mig en ungefärlig effektsifffra jag kan sätta in i formeln ovan för att splitta ut min uppvärmningskostnad vs. hushållsel. Behöver inte vara exakt utan men någon form av logik vore ju bra här.
Så. Någon därute som kan ge mig en ungefärlig märkeffekt för en 7kW-kompressor i en Nibe Fighter 1215?
Mvh
Niclas
Jag har en Nibe Fighter 1215-7 dvs en kompressor på max 7kW samt tillsattsvärme som jag genom att kolla på avsäkringen (20A) har förstått är på 9kW.
Jag har för vana att skriva ner VP-starter, VP-tid och TS-tid lite då och då. Så då har jag för 2022 fått fram följande siffror:
VP-tid: 3124h
TS-tid: 115h
(VP-starter: 8559, behövs inte för uträkningen)
Från min nätleverantör får jag att min årsförbrukning är 17406kWh
Problemet jag har är att om jag tar 7kW * 3124 + 9kW * 115 = 22903kWh > 17406kWh.
Alltså fattar jag att kompresson är dimensionerad till 7kW men drar inte detta i normalt läge. Varierar säkert med flera faktorer och över året men jag hoppas att någon tekniskt intresserad läsare har samma typ av pump och kan ge mig en ungefärlig effektsifffra jag kan sätta in i formeln ovan för att splitta ut min uppvärmningskostnad vs. hushållsel. Behöver inte vara exakt utan men någon form av logik vore ju bra här.
Så. Någon därute som kan ge mig en ungefärlig märkeffekt för en 7kW-kompressor i en Nibe Fighter 1215?
Mvh
Niclas
Jag Josth! Vi är 5 pers i familjen, ingen el-bil men ett SPA. Räknar man baklänges med din schablon (tvillingar på 10år så de kanske kan räknas som en ;-)) så får jag en effekt på 3,7kW ungefär. Typ halva märkeffekten på kompressorn - verkar väl ganska vettigt?J Josth skrev:
Wow! Vad hittade du det i manualen? Jag tycker jag har lusläst den där skitiga manualen men hittade inte det... Nu ser jag! I min manual står det:J Josth skrev:
Avgiven/tillförd effekt vid 0/35*C 8,8/1,9
Avgiven/tillförd effekt vid 0/50*C 7,1/2,2
Klicka här för att svara