Värmepumpar
växelventil: [citat] Går inte kondesvattnet till spillkoppen?När du får HP- larm beror det oftast på att flödet är dåligt och kompressorn stannar.har du luftat systemet efter du bytte cirkulationpumpen?Man får lufta ofta för att all luft ska försvinna. Hur är det med vatten i systemet och ventiler öppna.
lostinsweden: Finns även i 40l https://www.vvsochbad.se/nibe-ukv-40-utjamningskarl-40-liter-1163819
växelventil: [citat] Att det kan småläcka från köldbärarpumpen är inte ovanligt men det som är mer oroande är att service/röris har varit på besök så många gånger redan på så pass ny pump.Du kommer få ett erbjudande att förlänga garantitiden så är nog bäst att ta den.Verkar vara ett måndagsexempel du fått.
Vispen74: [citat] Det var en koppling bakom VPn som satt lös, bara att dra åt = problem solved.
Jonatan Flodin stenholm: Vid lite mer undersökning så skulle jag beskriva ljudet som porlande vid frånluftsvärmepump samt 2 element som tyvärr råkar vara i 2 sovrum… har luftat dessa element men det behövdes inte och gjorde ingen skillnad… Någon som vet vad ett porlande ljud vid vissa element samt själva pumpen kan bero på?
Jogöwa: [citat] Ja drick inte fler, då har du tydligen problem!
BSOD: [citat] Visst kan man. Men det kommer man aldrig kunna räkna hem jämfört med att installera en eller två luft luft ac-aggregat. Med ränta på över 4% så är ju frikylan från ett borrhål för över 100kkr inte så fri...
Henrikkkkkk: [citat] Ja, nu hittade jag att det står Nibe FJVM-200. Och vi har en ventil där vi kunnat stänga mot Nibens varmvattenberedare så kranvattnet har endast tagits från FV. Själva kompressorn la av för 2 år sedan men det var nu som reläkortet la av och det blev kallt (i och med att den slutade öppna shunten och skicka på FV). Men då blir det nog så att vi byter reläkort, kopplar helt
Muuuuurtin: Har ett nytt borrhål för bergvärme som behöver luftas. Ska pumpa runt allt via en öppen tunna, någon som vet om detta finns att hyra? Annars får jag bygga själv, men osäker på hur kraftig pump som krävs
torparavgrund: Det där ljudet är den där pumpen som skriker "Snälla, låt mig dö"! Dags att byta.
Dilato: [citat] Du är medveten om att inlägget du svarar på är från december 2022 så problemet är nog löst?
jonas_da: [citat] Lite överdrivet? Vi klarar ner till 5,5 grad ute, boende på västkusten. Och knappast så att patronen går för jämnan.
Cerb: [citat] Bor TS söder om Uppsala kommer nästan garanterat pumpen vilja gå på lägsta fart runt 6månader per år.. Detta kommer leda till betydligt fler start/stopp för 16kw-pumpen om TS saknar arbetstank. Något som inte kommer bli "marginellt" när det behöver repareras senare. Cirk.-pumpen på värmesidan har en maxeffekt på lite över den dubbla av den som finns i 12kw-pumpen. (60W vs
Anonymiserad 137805: [citat] detta sker när man kör på hög eller högsta fläkthastighet i kylläge kondensvattnet sugs in med damm till fläkten istf att rinna av förångaren ta en mjuk pensel och borsta av böset
Göran Palm2: Jag valde att kolla med Nibe! Dom säljer en ny kompressor för ca: 7500:- sen byter man torkfilter för 350:- Sen tvingade jag en kylmekaniker att göra jobbet för en fetmiddag med skjuts hem, Och några flaskor vin. Allt stannade strax under 11k..
Josth: [citat] Du menar "12000 kWh" inte "kwh". Det är lika mycket som 12 MWh. Han hette James Watt som enheten för elektrisk effekt fått sitt namn ifrån. 😊 Om man är ett ensamhushåll i ett mindre hus borde hushålls-elen vara, grovt uppskattat, ca 2500 kWh/år. Resten av elförbrukningen är då värme och varmvatten om man inte har andra speciella grejer såsom spa-bad eller annat som drar
Rabbithole: [citat] Marken under fryser långsammare och utfyllning är väl enda fördelen
m.wetterlind: Det blev jordvärme 2st 400m slangar, stor grävmaskin med 1200mm skopa så man fick två slangar i varje spår ett i varje ytterkant. Pannan en Bosch compress 12kw har varit igång sen i april och kunde inte vara med nöjd, men vi får se hur nöjd jag är efter en vinter. Bra mycket mer kräm i grejerna än vad energi beräkning menar vi behöver men då kan den gå lite lugnare och kanske
cpalm: Man brukar säga att alla radiatorventiler/termostater skall vara uppskruvade på max för att maximera verkningsgraden och säkerställa att det alltid finns tillräcklig volym i systemet. Och i så fall blir det ju samma temperatur i hela huset. Åtminstone i ett korrekt injusterat system. Men i princip är det inget som hindrar att du skruvar upp temperaturen på pannan och skruvar ner
Anonymiserad 137805: [citat] som skrivet den modellen som inte finns kanske är till för de som inte är IVTare och är då en mycket enkel instegsmodell från kina
En apelsin: Hur slutade det? Jag kikar på en IVT aero 607 nu. Mest för att det finns en lokal installatör jag litar på som kan komma snabbt, till skillnad på andra märken där det handlar om att beställa från byggvaruhus etc. Någon annan med erfarenhet som har input på ivt?
lostinsweden: [citat] Kan du får in en 75/50 45 graders gren?
Dilato: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?PHPSESSID=fa560afe78651468d69c142101b4f3ed&topic=67791.msg716124#msg716124 https://www.eldkraft.se/produkt/Utegivare-Thermia_Duo8 Om eldkrafts givare är 150 ohm vet jag inte Denna funkar säkert https://www.electrokit.com/produkt/ntc-150ohm-500mw-3560k-2-54mm/
Jogöwa: [citat] Testar att dra ned den till lägsta då. Sommardrift på min apparat är bara varmvatten till tapp och inte radiatorerna. Återkommer om jag märker att växelventil fortfarande spiller. Tack!
Josth: NIBE har säkert räknat på det kommit fram att 4 grader mellan start och stopp är en bra avvägning för att få ett rimligt antal start/stopp.
Ludde Jakobsson: Lite svårt att ge råd när vi inte ser hur den ser ut och vilket material den är. Har du någon bild?
lostinsweden: [citat] Jag fick mitt svar som förklaring av en kollega som är kyl/värmepumpstekniker. Att köldmedium i pumpen är brandfarlig och skulle kunna medföra explosions risk om den skulle vid läckage fylla dränerings ledningen. Din förklaring är kanske rätt med. Jag har inte letad upp fler källor som bekräftar förklaringen jag fick.