är det ett måste att snurra slangen till ett vattenlås? Vad går fel om man inte gör det enligt rekommendationen?

Känns som att det blir svårt att peta i värmekabeln i efterhand.

Har ni själva gjort detta?

• Teknisk illustration av stuprör för avlopp med vattenlås, instruktioner för korrekt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I så fall anser jag att vattenlåset behöver ligga på frostfritt djup så att ingen värmekabel behöver dras igenom. Skulle också bli en stor loop om man t.ex. har PEM-slang. Skulle nog köra utan vattenlås men försöka täta röret runt kondensvattenslangen för att minska luftrörelserna i röret.

K KimWilgot skrev:
är det ett måste att snurra slangen till ett vattenlås? Vad går fel om man inte gör det enligt rekommendationen?

Känns som att det blir svårt att peta i värmekabeln i efterhand.

Har ni själva gjort detta?
Det är en säkerhets grej för att förhindra eventuell spridning av köld gas i dränerings system vid läckage/haveri. Det skulle kunna medföra explosions risk.

L lostinsweden skrev:
Det är en säkerhets grej för att förhindra eventuell spridning av köld gas i dränerings system vid läckage/haveri. Det skulle kunna medföra explosions risk.
Nu får du utveckla den här faran du beskriver. Jag fick förklarat i ett annat forum att det är för att motverka odörlukt som uppkommer från dagvattensystemet.

K KimWilgot skrev:
Nu får du utveckla den här faran du beskriver. Jag fick förklarat i ett annat forum att det är för att motverka odörlukt som uppkommer från dagvattensystemet.
Jag fick mitt svar som förklaring av en kollega som är kyl/värmepumpstekniker. Att köldmedium i pumpen är brandfarlig och skulle kunna medföra explosions risk om den skulle vid läckage fylla dränerings
ledningen. Din förklaring är kanske rätt med. Jag har inte letad upp fler källor som bekräftar förklaringen jag fick.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.