J
jonaserik: Vad du gör än tänker så kasta inte ut vedpannan. den är bra att ha kvar. och har du då tillgång till ved, är det en försäkring på att få värme om något bråkar med VP eller den inte orkar med huset. 3 X 400 L acktankar är inte mycket och räcker inte länge. Är dom i serie eller paralellt kopplade, viis skinad om man kopplar in en VP. Hur står VP behöver du och tror du att en
1 svar · 1,1k läst
2
212223: Idag bytte de ut utedelen på Mitsubishis order. Vad som var fel vet jag inte men det talades om ett fel på ett kretskort. Men det var inte teknikern helt övertygad om. Den ska enligt uppgift inte låta som den gjort. Vanligt bubblande och susande är ok.
27 svar · 5,6k läst
T
Tony_S: I ackumulatortanken?
9 svar · 1,6k läst
·
L
lostinsweden: Vilken nyckel har du köpt? Finns en TA nyckel till VVC som är D formad passar till den: https://www.imi-hydronic.com/sv-se/injustering-styrning-och-stalldon/injusteringsventiler/stryp-och-avstangningsventiler
1 svar · 1,4k läst
·
mcr108s
mcr108s: Du driver😂
20 svar · 5,5k läst
·
J
jonaserik: Strömtrafona är lika i dag och fungerar, oavsett vad det står för fabrikat på dom, så finns i princip bara en tillverkare i Sverige. ( ELTEX heter dom och säljs med alla möjliga namn på ) Så använd dom så behöver inte en elektriker bråka i centralen och kosta pengar. Det som är viktigt är att den gemensamma på 4-ledaren hamnar på rätt ställe i VP. Är nog en liten dosa vid
5 svar · 902 läst
BirgitS
BirgitS: I huset där vi bodde förut var det en frånluftsvärmepump, med elpatron som stöduppvärmning, när det var som kallast. Den var från -89. Jag har för mig att så länge det var plusgrader ute så kunde elpatronen vara avstängd, dvs. frånluftsvärmepumpen räckte för att ge varmvatten och värma upp huset. När det var kallare så gick elpatronen igång periodvis. När den var drygt 20
4 svar · 1,7k läst
useless
useless: Har du lossat fronten och kollat vad du har för inställningar? Bilder?
2 svar · 1,1k läst
A
Andari: [citat] Ja hade liknande värden när isoleringen var av för någon månad sedan
12 svar · 3,0k läst
·
Tokslut
Tokslut: brunnen ute behöver inte ha ett "brunnslock", kan vara gräs över och inte synas alls
9 svar · 1,9k läst
·
H
Heivon: [citat] Ligger på kurva 3 just nu, får se hur det blir. Tack för hjälp och tips alla!
15 svar · 2,8k läst
·
heph
heph: Nej, den är inte varm alls. Rören är rätt kalla. Och ingen av ventilerna är stängda. Satsar på teknikern imorrn
8 svar · 947 läst
·
J
Josth: Jo visst är det bra att spola i alla kranar med jämna mellanrum. Spola varmt så det blir minst 50 grader i kranen och gärna ytterligare några grader.
3 svar · 1,2k läst
T
Anonymiserad 137805: du har kanske gaser? jag menar vattnet innehåller kanske gas?
1 svar · 588 läst
·
Z
zana kader: [citat] Men hur ökar man max framledningstemperaturen? Hittar ingen sån inställning
4 svar · 751 läst
·
N
newport: Hittade givetvis en del svar direkt i manualen GT1 måste alltid vara ansluten, GT4 om en shuntkurva ska användas, jag har med andra ord kört golvvärmen på radiatorkurva då jag saknat GT4 🤷‍♂️ Är ack-tank med GT4 samma funktion som en shunt?
9 svar · 1,8k läst
·
X
xxargs: Jag lurar på om inte externa shunten är till för slingan i undervåningen, står den på 0 som i bilden så är det inte så konstigt om det inte kommer ut värme den vägen - dock om den har stått så lång tid så blir det kanske att säkra att vattnet börja röra på sig (dvs blir varmt i rören mot golvvärmen i undervåningen) när shunten ställs upp då den nu kan blockeras av luft
6 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: Det där ser inte bra ut alls. Måste kontrolleras väldigt noga var det finns kondensvatten/fukt. Ni behöver nog kontakta ert försäkringsbolag och sedan får en servicetekniker från NIBE undersöka det. https://www.nibe.eu/sv-se/support/hitta-serviceombud
1 svar · 1,4k läst
·
M
mogga: Hejsan Jag har en luftvattenpump som jag skulle vilja ha som sekundärkälla i ett värmesystem med vedpanna och acctankar. Alltså om jag är i väg så jag inte kan elda i pannan så ska värmepumpen kicka in och värma vattnet. Jag funderade på enklaste lösningen.. Kan man ta utgående rör från acctanken och dra in den i ingående på luftvattenpumpen och så utgående från
0 svar · 1,1k läst
C
Comfort Thomas: [citat] 500 micron är uppgivet enligt tillverkaren. brukar hamna på under 200 efter man fixat med el och ihopplockning av verktyg och skräp så det är oftast betydligt längre än 15 minuter
29 svar · 4,0k läst
Attitudeswe
Attitudeswe: [citat] Vilken firma flyttar en LLVP för nån tusenlapp när ett byte kostar 6000 i installation? Jag har en 15årig LLVP som gör hästjobbet med att värma, men får inte riktigt upp värmen till övervåningen (19 uppe, 21 nere). Hade ju varit guld med en fabriksny ersättare och flytta upp den gamla till andra våningen...
17 svar · 2,3k läst
·
calz0nen
calz0nen: [citat] Låter ju riktigt bra, tack för att du delar med dig! Är det LLVPn som jobbar mest eller mäktar FLVPn med att stötta med lite värme utan att elpatronen kliver in?
50 svar · 15,5k läst
·
J
JHerman: [citat] Jag har övervägt luft/vatten som är billigare i installation, men det lutar åt bergvärme, del för att slippa utomhusdelen, lite billigare drift och säkrare hållbarare drift. Jan
20 svar · 4,2k läst
M
MagHam: Dom här håller mycket lägre pris av nån konstig anledning. Handlade därifrån i somras och bytte mina (för andra gången sen installationen 2006) https://www.eldkraft.se/produkt/Tempgivare-1st-Nibe
16 svar · 1,5k läst
·
M
Mohlajn: [citat] Jo men jag tycker det löste sig. Det var en vecka som var så in i bomben kall i södra Skåne, ca -15 på nätterna. När utetempraturen steg slutade problemen också. Värt att nämna är att vi då hade ett sånt skydd över pumpen så luftflödet blev lidande. Under normala Skånetemperaturer funkar det hur bra som helst med skydd men för de dagarna/veckorna med extra kallt så kan
5 svar · 4,0k läst
T
Tommy Englund: Min kyl/frys + liten frys drar ca 5kWh/dygn, Tv, dator belysning och spis 2-3 kWh/dygn. Bergvärmepumpen 6-7 kWh/dygn vid 0 grader ute. Har timpris och vedkamin som eldas en gång/dag. Har dagsänkning av värmepumpen så den går i stort sett bara nattetid då elen är billigare. 21 grader natt och 17 grader dag Vedkaminen ger 20-22 grader dagtid och laddar vatten magasinet lite grann. Har
3 svar · 5,3k läst
V
växelventil: [citat] Du kan ju känna på på röret på värmesidan när den gör varmvatten om den läcker igenom men oftas om ventilen strular så brukar den inte stänga alls eller förbli öppen så är ingen risk som med honeywell ventilerna som man inte märker om dom småläcker.
26 svar · 2,7k läst
D
Disktrasan: Nu läser jag att golvvärmen inte verkar vara utbytt, utan att du snarast har kompletterat med en fläktkonvektor på nedre planet. Det kan ha gjort att golvvärmen fungerar ännu sämre. Värme rör sig alltid mot kallare ytor. Nu när undervåningen blivit varmare kommer din golvvärme värma ännu mer av marken under din oisolerade platta.
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.