2 670 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Bergvärme, går mycket
Sida 1 av 2
Min urgamla ivt e12 bv pump tycker jag har börjat gå väldigt mycket / dygn
Det har varit nån minus på nätterna och runt nollan på dagen, har iof blåst en del.
Nu vid 21:10 har pumpen gått ca 18:30
Visst huset är stort och pumpen för kanske för liten och det är första vintern jag loggar så kanske tänker för mycket.
Inga larm, på kalla sidan är det lagom med vätska.
Möjligen att elementen är lite dåligt luftade då jag tömde systemet tidigare i höst.
Var börjar jag, förutom att lufta?
Det har varit nån minus på nätterna och runt nollan på dagen, har iof blåst en del.
Nu vid 21:10 har pumpen gått ca 18:30
Visst huset är stort och pumpen för kanske för liten och det är första vintern jag loggar så kanske tänker för mycket.
Inga larm, på kalla sidan är det lagom med vätska.
Möjligen att elementen är lite dåligt luftade då jag tömde systemet tidigare i höst.
Var börjar jag, förutom att lufta?
En äldre anläggning kan ha lägre temp från borrhållet utifrån hur det dimensionerades. Vår bvp installerad 2000 ligger på ca plus 1-2 grader in och minus 1-2 grader ut under en vintersäsong, dvs 3 grader diff.
På äldre pumpar brukar 6-7 grader diff vara bra värde på värmesidan, men kan kräva intrimning av hela värmesystemet för att uppnå det. Helst med konstant flöde, vilket innebär att minimera termostater och istället justera element med fasta strypning. Men här hittar du spaltmeter om du söker och det finns även ett annat forum med mycket erfarenhet https://www.varmepumpsforum.com/
På äldre pumpar brukar 6-7 grader diff vara bra värde på värmesidan, men kan kräva intrimning av hela värmesystemet för att uppnå det. Helst med konstant flöde, vilket innebär att minimera termostater och istället justera element med fasta strypning. Men här hittar du spaltmeter om du söker och det finns även ett annat forum med mycket erfarenhet https://www.varmepumpsforum.com/
En fundering
När växelventilen lägger av så är det väl oftast själv el motorn, på äldre ivt?
Men kan själva ventilen bli dålig?
Har handkört ventilen via displayen och den snurrar runt.
Men VV nuvärde är 5 grader över bör värdet och röret till min tank, tekniktank är varmare än radiator röret.
Är bara symbolen för uppvärmning som lyser, ska väl lysa på dusch symbolen om det är vv produktion
Bv producerar vv som går över i en större tank sen finns det även en spetsberedare, har 5lgh så det går lite vv därför är det kopplat så.
När växelventilen lägger av så är det väl oftast själv el motorn, på äldre ivt?
Men kan själva ventilen bli dålig?
Har handkört ventilen via displayen och den snurrar runt.
Men VV nuvärde är 5 grader över bör värdet och röret till min tank, tekniktank är varmare än radiator röret.
Är bara symbolen för uppvärmning som lyser, ska väl lysa på dusch symbolen om det är vv produktion
Bv producerar vv som går över i en större tank sen finns det även en spetsberedare, har 5lgh så det går lite vv därför är det kopplat så.