Min urgamla ivt e12 bv pump tycker jag har börjat gå väldigt mycket / dygn
Det har varit nån minus på nätterna och runt nollan på dagen, har iof blåst en del.

Nu vid 21:10 har pumpen gått ca 18:30
Visst huset är stort och pumpen för kanske för liten och det är första vintern jag loggar så kanske tänker för mycket.

Inga larm, på kalla sidan är det lagom med vätska.
Möjligen att elementen är lite dåligt luftade då jag tömde systemet tidigare i höst.

Var börjar jag, förutom att lufta?

Kolla in och utgående temperaturer på köldbärare och radiatorvatten samt pumpens effektförbrukning när den går.

• Gilla
nino
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Kolla in och utgående temperaturer på köldbärare och radiatorvatten samt pumpens effektförbrukning när den går.
Japp kollar det
Någon diff det bör vara?

Elpatronerna är urkopplade förresten

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Delta på brine bör vara 3-4 grader. På radiatorslingan runt 7 grader

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
En äldre anläggning kan ha lägre temp från borrhållet utifrån hur det dimensionerades. Vår bvp installerad 2000 ligger på ca plus 1-2 grader in och minus 1-2 grader ut under en vintersäsong, dvs 3 grader diff.
På äldre pumpar brukar 6-7 grader diff vara bra värde på värmesidan, men kan kräva intrimning av hela värmesystemet för att uppnå det. Helst med konstant flöde, vilket innebär att minimera termostater och istället justera element med fasta strypning. Men här hittar du spaltmeter om du söker och det finns även ett annat forum med mycket erfarenhet https://www.varmepumpsforum.com/

• Gilla
nino
  • Laddar…
Nu har jag kikat lite snabbt
Utomhus +2
Köldbärare in +1.5
Köldbärare ut -0.5

Värmebärare ut 44.9
Värmebärare in 37.6

Glömde kolla vad cirkpumpen till kalla sidan stod på

Ser ok ut för en äldre bvp. Kanske någon grad låg skillnad på köldbärarsidan, men kan vara toleransavvikelse så det ligger närmare tre grader. Den visar nog bara noggranhet i halvgrader.

• Gilla
nino
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ser ok ut för en äldre bvp. Kanske någon grad låg skillnad på köldbärarsidan.
Prova att ställa ner cirkpumpen om den står på 3 nu?
2 korta hål vill jag minnas
Funderar på att ev få ner lite slang i backen men vet inte exakt var hålen är och dom är inte utmärkt på nån karta heller

Ungefär samma temp ute men kortare gångtid totalt, det blåste ganska ordentligt dom där dagarna tror jag så det gör väl sitt till.

Nu tror jag att pumpen gick när jag skrev av temperaturerna om det är någon skillnad

nino nino skrev:
Ungefär samma temp ute men kortare gångtid totalt, det blåste ganska ordentligt dom där dagarna tror jag så det gör väl sitt till.
Vinden borde väl inte göra någon större skillnad. Isf måste du väl ha innehavare som känner att tempen i huset går ner men det kanske du har?

nino nino skrev:
Nu tror jag att pumpen gick när jag skrev av temperaturerna om det är någon skillnad
Pumpen ska ha gått en stund när man läser av, så det är helt riktigt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
En fundering
När växelventilen lägger av så är det väl oftast själv el motorn, på äldre ivt?
Men kan själva ventilen bli dålig?
Har handkört ventilen via displayen och den snurrar runt.
Men VV nuvärde är 5 grader över bör värdet och röret till min tank, tekniktank är varmare än radiator röret.

Är bara symbolen för uppvärmning som lyser, ska väl lysa på dusch symbolen om det är vv produktion

Bv producerar vv som går över i en större tank sen finns det även en spetsberedare, har 5lgh så det går lite vv därför är det kopplat så.

hurdan trevägsventil är det?

Det är en LK

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.