4 248 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Hur väljer jag storlek på värmepump? - erfarenheter?
Sida 1 av 2
Hej!
Har idag ett hus byggt 1979 med källare på 122 m2 i varje plan. Jag har en pelletsanläggning som uppvärmning, denna har jag haft i ca. 16-17 år. Jag har en medelförbrukning på 4800kg/år med faktor 4,8 kWh/kg (som verkar vara vedertaget) så blir min förbrukning ca 23 040 kWh/år
Nu när jag tar in anbud på värmepumpar så skall dimensioneringen i besparingskalkylen dimensioneras efter ca 38 000kWh/år, alltså betydligt mer än jag har beräknat, har jag fel faktor?
Man hänvisar till att man inte kan bygga så snålt på den tiden, man hänvisar till en schablon på effektbehov till hus byggda mellan 1965-1985 50W/m2.
Enda tilläggsisoleringen jag har gjort är på vinden med ca 40 m2 när jag lade ett golv i ett stråk på mitten.
Jag har också en mekanisk ventilation.
Hur skall jag ställa mig till deras siffror?
Har någon erfarenhet av detta?
/Jan
Har idag ett hus byggt 1979 med källare på 122 m2 i varje plan. Jag har en pelletsanläggning som uppvärmning, denna har jag haft i ca. 16-17 år. Jag har en medelförbrukning på 4800kg/år med faktor 4,8 kWh/kg (som verkar vara vedertaget) så blir min förbrukning ca 23 040 kWh/år
Nu när jag tar in anbud på värmepumpar så skall dimensioneringen i besparingskalkylen dimensioneras efter ca 38 000kWh/år, alltså betydligt mer än jag har beräknat, har jag fel faktor?
Man hänvisar till att man inte kan bygga så snålt på den tiden, man hänvisar till en schablon på effektbehov till hus byggda mellan 1965-1985 50W/m2.
Enda tilläggsisoleringen jag har gjort är på vinden med ca 40 m2 när jag lade ett golv i ett stråk på mitten.
/Jan
För det första, var i landet bor du? Det är väldigt stor skillnad på Jokkmokk och Ystad när man ska värma ett hus. Spontant låter 23040 kWh/år brutto innan man dragit av för verkningsgraden i pelletspannan, alldeles för lite för 244 kvm! Vilken typ av mekanisk ventilation är det? Hur stor är totala elförbrukningen per år i huset?
Redigerat:
Hej!J Josth skrev:
Jag bor i södra delen av Sverige, söder om Stockholm.
Det spelar ingen roll var jag bor, för min förbrukning är på ca 4,8 ton pellets/år.
Det finns endast en typ av mekanistisk ventilation, jag har en fläkt på taket som suger ut luft i tvättstugan, klädkammare och från badrum/Wc, ny friskluft kommer in genom springventiler i överstycket i fönsterkarmen.
/Jan
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok, funderade på om du hade FTX eftersom de har en inbyggd el-värmare som kan värma ganska mycket med el förutom pellets, men så är alltså inte fallet. Ännu mera mystiskt tycker jag. Gör jag en överslagsberäkning får jag det till ett värmebehov på 33000 kWh/år om man håller 21 °C i hela huset. Eftersom värmepump är en stor affär så skulle nog jag rådfråga en energiexpert som gör energideklarationer för olika hus och kan energibesiktiga ditt hus.
Ja jag får nog göra så för att förstå det hela, och få en klarhet.J Josth skrev:Ok, funderade på om du hade FTX eftersom de har en inbyggd el-värmare som kan värma ganska mycket med el förutom pellets, men så är alltså inte fallet. Ännu mera mystiskt tycker jag. Gör jag en överslagsberäkning får jag det till ett värmebehov på 33000 kWh/år om man håller 21 °C i hela huset. Eftersom värmepump är en stor affär så skulle nog jag rådfråga en energiexpert som gör energideklarationer för olika hus och kan energibesiktiga ditt hus.
Tack/Jan
Har du fått nån förslag än och har du funderat på att behålla pelletspannan med? Jag har båda vedpannan och jordvärme.
Hej!L lostinsweden skrev:
Har fått offert på att behålla pelletsanläggningen (har en ombyggd oljepanna) och då genom att stänga och öppna ventiler till respektive anläggning som man vill ha.
Intressant med med två olika system , hur har du gjort?
Jag har inte bestämt mig ännu.
Jan
Nibe F1255 med shuntstyrd tillsats somJ JHerman skrev:
är en extra kretskort låda som styr Cpumpen och shuntautomaten. Det bra är att pannan går på värmepumpans kurva och pumpen styr shunten som en vanligt automat sedan stänger den shunten mot pannan och starter drift när acktanken blir kall. Har även varmvattnet som går först genom vvb i acktanken sedan skickas vidare till värmepumpen.
Något man bör tänka på när man byter uppvärmningssystem som många rörmokare missar är att har man ett gammalt vattenburet radiator system pellets/ved/olja så är dem radiatorerna dimensionerade efter ett " hög temperatur system " som dem värme källorna är alltså en framlednings temperatur på 65° vid DUT . Nu vet jag inte med bergvärme men som en luft/vatten värmepump dem är lågtemperatur system dem har mycket svårare för att komma upp i så höga framlednings temperaturer och kräver i flera fall en större pump. Och kommer du inte upp i samma framlednings temperatur som ditt gamla system så värmer inte radiatorerna lika mycket då dem är för små till det nya systemet med lägre framlednings temperatur.
23000kWh för ett så stort hus låter lågt men dock inte helt orealistiskt (dock på gränsen) Men du anger ingen inomhustemp eller var i landet du bor. Osvsett är 23k rätt behöver du en vp som ger 8,5-9kW vid DVUT.J JHerman skrev:Hej!
/Jan
Hej!DonPablo skrev:
Under mina år som jag har eldat med pellets så har framledningstemperaturen inte överstiget 50 grader.
Jag har "tunna radiatorer"
Jan
Ett hus byggt 1979 har vanligtvis radiatorer som var tänk att ge max vid 60grader, dessa är inte så lämpliga/effektiva ihop med en vp som många säger. Titta på databladen för vilken maskin du vill, där redovisas oftast cop vid 55,45 resp 35graders framledning. 35gr kan du glömma då får du göra om hela systemet men med byte av några radiatorer kan du nog komma ner till 50gr tom 45 om du har tur.J JHerman skrev: