Värmepumpar
Björn Dahlgren: Har du kollat vattentrycket i pannan? Finns mätare för den bakom den nedre luckan. Vi har två kilo tryck i huset, pga extra våning och det fungerar bra.
Svammlet: Trådlyft! Det du har är en isolerad kollektorkulvert. Att den ligger grunt påverkar inte funktionen/effektiviteten på något märkbart vis då det handlar om en kort sträcka, ett problem man kan få om slangen ligger i en uppskottad yta är tex. att kollektorn kan frysa om väderleken slår om från svinkallt(tjäle) till mycket mildare väder, då står köldbärarpumpen still en längre
DonPablo: sätt inte kontaktorer med kabelskor, de blir glappa och kan orsaka bränder, köp skruv eller kläm koppling
ivp: Hej, Jag misstänker att tempsensorn för avluften på min Nibe Fighter 360P är trasig på något sätt. Påverkar den styrningen något (typ avgör när det är dags att avfrosta) eller är den där bara för att ha informationen i displayen vid felsökning? Har en husdata h66 inkopplad som RCU och läser ut värden med home assistant över mqtt, allt annat ser normalt ut men just den
Vector: Om du väljer en nibe så har dom en tillbehörskort som kan samköras med ved och solanläggning. Den dag du eldar ved eller solanläggningen värmer kåken står vp still å dagar då det inte finns värme i tankarna så går vp om det behövs. Helt underhållsfritt, behövs inte stänga av några kulventiler elller kutas i pannrum titt som tätt
Cerb: [citat] Då du inte har direktverkande el enbart idag utan även jordvärme så kan du tyvärr glömma bidraget. Så räkna inte med det i din kalkyl då det skulle krävas bidragsfusk för att möjliggöra det. I övrigt låter bergvärme alt. luftvatten som en vettig ersättare.
Bengan 55: Inte ens Panasonic klarar av att beskriva någon betydande skillnad mellan VZ och HZ på sin hemsida, eller ens vari den skulle bestå.
Ulltand: [citat] Sensibo är anpassad till olika värmepumpars styrning. Du kan kolla om din VP finns i databasen på deras sida!
Panhard55: [citat] Jag har AutoTerms version av samma panna. Missljudet du har låter exakt som mina pumpar när de gav upp. Det är själva lagret som gått och det gör att impellern skaver emot godset i pumpens hus. Du kan kolla vilken pump det är som låter genom att köra den i installatörsläge, men jag vet inte exakt hur det går till på din panna eftersom det kanske skiljer i menysystemet. Sök
Yvonne Gustavsson: [citat] Gäster som sover över.
kisumisu: [citat] Tusen tack för det snabba svaret! [bild] Och locket är helt!
Boende45: [citat] OK, jobbar med värme i en rådgivande roll och har förstått att Daikin XRH 30/40 och Mitsubishi Sumo RW35 är pumpar som levererar ca 5 kW värmeeffekt vid -15 grader utomhustemperatur med en COP på ca 2,5 vid denna extremtemperatur. Det är ju outstanding och precis det vi behöver i en villa i Sverige. Men är det något jag har missat eller är även Toshiba, Panasonic och Fujitsu
Anonymiserad 137805: [citat] Beror ju på vad du har men det normala är en expansionsventil till var enhet,då skall den inte bli varm
tommib: Har hon tagit emot nycklarna? Dvs har hon tagit huset i besittning och avlagt slutlikvid? Om hon inte har det så är allt ovanstående husbyggarens problem. Men jag håller med Josth, det ska mycket till att det ska vara ett problem, i så fall finns det helt andra problem också.
DonPablo: [citat] Nibe har inte elektroniska expansionsventiler på sina pumpar, mer än vad jag vet på S735 och ev någon ny luft/vatten
VallingbyJonsson: [citat] Tack @xxargs, då förstår jag vad det kan ha varit för ljud vi hörde!
Nils-Orvar: Verkar vara bra pris nu. Någon som har testat den serien av maskiner? https://www.trademax.se/trädgård/utomhusbad/pool-spatillbehör/övrig-pooltillbehör/poolvärmepump-wi-fi-inverter-9kw-swim-fun-p726202 [bild] Edit: länk
Promiscuos Monkey: om du nu inte får rätt hos hantverkaren... Är det då inte bäst att köpa 1 el-element och ett varmt täcke? det torde vara mest ekonomiskt.
Pelle9210: Teorin om isbildning kunde vara en orsak men ljudet som uppstår är väldigt metalliskt (metall mot metall). Ljudet är också så högt att det hörs bra även inomhus
MG_88: [citat] Att varmvattnet värms till 55 grader är väl inget konstigt? Brukar vara aningen högre vad jag vet.
Comfort Thomas: [citat] Ett rum funkar det säkert bra och är det trapphus där så stiger värmen. Normalt försöker man nå betydligt fler rum på en våning och då behövs det mer luftflöde.
fam-lundborg: Syskonkollektivet har bestämmt att det får bli lite lösa radiatorer om det kommer att behövas - det är inte värt att lägga penagar på att installera VP i detta läge. Vad det skall bli för framtida värmekälla får nästa husägare bestämma själv.
blatummen: I helgen startade jag om min i255 och då hoppade hämtningen av elpriser igång igen.
Doldaskruvar: Fick svar i en annan tråd, och förmodligen är det gummiproppen som man ser på bilden. Den är bara "inverterad" så att det ser ut som ett hål https://www.byggahus.se/forum/threads/korta-slangpaket-luftvaermepump-qlima-sc-ja-2522.503368/post-5477502