Tänkte skaffa ny LLVP då den som sitter här är 15 år gammal och jag upplever att den har blivit sämre senaste åren, klarar inte av att hålla samma temp inomhus som innan. Det är en IVT AE-X12FR-N och jag har lite svårt att hitta specifikationer på den för att kunna jämföra ordentligt mot nya modeller. Den enda infon jag med säkerhet kan få fram är märkningen på sidan av utedelen Etikett på IVT luftvärmepump; modellinformation, specifikationer, serienummer. Smutsig, utomhusmiljö synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och om man ska gå på den så tycker jag att det verkar vara en väldigt liten/klen variant jämfört med många nya.

Huset är ett murat hus byggt på 70-talet nån gång utan någon vidare isolering mer än stenen i väggarna som visserligen är rätt tjockt ändå, 30-35cm. Har värmepumpen som primär uppvärmning i samarbete med kamin och direkt-el som backup. Storleken är taxerad till 88m2 med 12m2 biyta. Huset är placerat i skåne, mitt på en åker där det nästintill konstant blåser kraftigt från väst/sydväst. Översiktlig planritning med färgkoder för värmesystemkomponenter, manuellt styrd lila komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade tänkt placera den nya på samma ställe som den gamla då det främst är dom utrymmena den når därifrån som behöver konstant värme, vardagsrummet(vid kaminen) kan vara svalare i grundtemp då jag eldar när jag är hemma.

Så jag skulle gärna ta emot tips på passande modeller och andra tankar ni kan ha om läget.

Märkena som närliggande handlare har är Daikin, Mitsubishi, Toshiba och Panasonic, IVT och jag tror det finns någon som säljer Nibe också så det är främst dessa som är intressanta.

namnbyte
Vi har nyss valt en IVT Aero 607 fast till garaget, tyckte den verkade helt ok.

Vad jag tror behöver vetas om är hur stort ditt utrymme är? Så att dimensionering blir rätt bland tipsen.

Vi valde en för 80-120m² (om huvudet minns rätt) för 74m², med tanken att den inte ska behöva jobba ihjäl sig

namnbyte namnbyte skrev:
Vi har nyss valt en IVT Aero 607 fast till garaget, tyckte den verkade helt ok.

Vad jag tror behöver vetas om är hur stort ditt utrymme är? Så att dimensionering blir rätt bland tipsen.

Vi valde en för 80-120m² (om huvudet minns rätt) för 74m², med tanken att den inte ska behöva jobba ihjäl sig
88m2 plus 12m2 biyta(det lilla rummet längst ner till höger på min icke skalenliga ritning.) Strax över 2 meter takhöjd.

Redigerat:
Låter som det bör vara minst ett "35"-aggregat som motsvarar "12" på tidigare årsmodeller. Välj bland Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så blir det bra. Kolla att garantin är (minst) 5 år.

J Josth skrev:
Låter som det bör vara minst ett "35"-aggregat som motsvarar "12" på tidigare årsmodeller. Välj bland Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så blir det bra. Kolla att garantin är (minst) 5 år.
Det låter som jag varit på rätt väg, ungefär det jag kunnat gissa mig till.

Vilken storlek på innerdelen är möjlig för passa på den plats du har tänkt? Numera finns det "35"- modeller som klarar att ge upp till 5,3 kW värme vid -15 °C ute men innerdelarna är ganska stora då.

J Josth skrev:
Vilken storlek på innerdelen är möjlig för passa på den plats du har tänkt? Numera finns det "35"- modeller som klarar att ge upp till 5,3 kW värme vid -15 °C ute men innerdelarna är ganska stora då.
Max 80 cm bred om den ska sitta på samma ställe. Höjden är väldigt flexibel om man flyttar ett eluttag.

Oj, max 80 cm bredd är ett jättetufft krav idag då innerdelarna vuxit i storlek för att ge bättre COP och högre värmeeffekt. Fuji/Fujitsu KM Slim borde i alla fall fungera men ska titta i fler specar och leta.

Edit: Ser att Daikin Caldo II XRH30 är 78 cm bred och den ger 4,6 kW vid -15 °C ute. Borde vara ett bra val.

Redigerat:
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
J Josth skrev:
Oj, max 80 cm bredd är ett jättetufft krav idag då innerdelarna vuxit i storlek för att ge bättre COP och högre värmeeffekt. Fuji/Fujitsu KM Slim borde i alla fall fungera men ska titta i fler specar och leta.

Edit: Ser att Daikin Caldo II XRH30 är 78 cm bred och den ger 4,6 kW vid -15 °C ute. Borde vara ett bra val.
Ska ta en titta på dom.

Får rätta mig själv, KM Slim är hela 84 cm bred men är annars en liten modell man brukar rekommendera när det är ont om utrymme i höjdled.

Edit: Panasonic CZ35 är också bara 78 cm bred men det är en enklare instegsmodell och ger bara ca 3,5 kW vid -15 °C ute.

Redigerat:
Kan gå med en bredare om den inte är alldeles för hög, typ 30cm max, då kommer den skymma en liten hörna av ett fönster men är enheten mycket bättre så skulle kag nog säga att det är värt det.

Ok. Men Daikin Caldo II XRH30 är ett riktigt bra val tycker jag ändå. XRH40 är 100 cm bred och ger 5 kW vid -15 °C så det är ganska liten effektskillnad.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag hade en liknande pump som dig och bytte i vintras till en ny IVT 806. Mått inomhusdel (bredd×djup×höjd) 798x299x249. Men jag passade på att flytta den gamla till ett annat utrymme som den hade svårt att nå tidigare. så nu har jag två pumpar installerade. Det kostade nog bara en eller två tusenlappar att flytta den.
har du nåt garage, övervåning, hall, eller nåt annat ställe den kan göra sig bra på så släng den inte.

Törnis81 Törnis81 skrev:
Jag hade en liknande pump som dig och bytte i vintras till en ny IVT 806. Mått inomhusdel (bredd×djup×höjd) 798x299x249. Men jag passade på att flytta den gamla till ett annat utrymme som den hade svårt att nå tidigare. så nu har jag två pumpar installerade. Det kostade nog bara en eller två tusenlappar att flytta den.
har du nåt garage, övervåning, hall, eller nåt annat ställe den kan göra sig bra på så släng den inte.
Får kolla det med dom som installerar den nya, tvättstugan som är en separat byggnad hade kanske funkat bra istället för luftavfuktaren+elelementet som står för värmen nu.

J Josth skrev:

Hade nog en liten stroke när jag mätte innan, utrymmet mellan väggen och bjälken i taket är 86 cm så maxbredd är väl mer runt 85cm än 80. Kanske inte ändrar rekommendationen men rätt ska ju va rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.