Dagens VP är bättre anpassade idag till högre framledningstemp. TS kankse inte kommer få samma COP som en golvvärme men det kommer funkar. 60c är bara de kallaste dagarna. Se till att utjämningskärl ingår i offerten.

J JHerman skrev:
Hej!
Har idag ett hus byggt 1979 med källare på 122 m2 i varje plan. Jag har en pelletsanläggning som uppvärmning, denna har jag haft i ca. 16-17 år. Jag har en medelförbrukning på 4800kg/år med faktor 4,8 kWh/kg (som verkar vara vedertaget) så blir min förbrukning ca 23 040 kWh/år
Nu när jag tar in anbud på värmepumpar så skall dimensioneringen i besparingskalkylen dimensioneras efter ca 38 000kWh/år, alltså betydligt mer än jag har beräknat, har jag fel faktor?
Man hänvisar till att man inte kan bygga så snålt på den tiden, man hänvisar till en schablon på effektbehov till hus byggda mellan 1965-1985 50W/m2.
Enda tilläggsisoleringen jag har gjort är på vinden med ca 40 m2 när jag lade ett golv i ett stråk på mitten.
Jag har också en mekanisk ventilation.
Hur skall jag ställa mig till deras siffror?
Har någon erfarenhet av detta?

/Jan
De flesta kommuner har energirådgivare som kan hjälpa dig med generella frågor, att ge dig en ungefärlig storlek och vilken typ av värmepump du bör välja med tanke på antal våningar och storlek på fastigheten.

Sixten1970 Sixten1970 skrev:
De flesta kommuner har energirådgivare som kan hjälpa dig med generella frågor, att ge dig en ungefärlig storlek och vilken typ av värmepump du bör välja med tanke på antal våningar och storlek på fastigheten.
Tack Sixten, jag ingen energirådgivare i min kommun, jag får vända mig till grannkommunen.
Jan

L lostinsweden skrev:
Dagens VP är bättre anpassade idag till högre framledningstemp. TS kankse inte kommer få samma COP som en golvvärme men det kommer funkar. 60c är bara de kallaste dagarna. Se till att utjämningskärl ingår i offerten.
Tack för tipset
Jag skall kolla detta.
Jan

Var man bor har betydelse för valet mellan luft/vatten eller bergvärme, söder om stockholm och 20 000kWh gör att luft/vatten kan vara aktuellt

P Plutus skrev:
Var man bor har betydelse för valet mellan luft/vatten eller bergvärme, söder om stockholm och 20 000kWh gör att luft/vatten kan vara aktuellt
Jag har övervägt luft/vatten som är billigare i installation, men det lutar åt bergvärme, del för att slippa utomhusdelen, lite billigare drift och säkrare hållbarare drift.
Jan

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.