Hej

Till att börja med är jag fullt medveten att det finns ett flertal trådar ang F750, hittar dock inget svar på min fråga i någon av dessa.

Min 750 ger ingen värme, vad jag kan se så är det korrekt framledniningstemp osv. Tillsatsen går inte in även om utetemp är under riktvärdet där tillsatsen borde gå in.

Inställningarna är samma som förra vintern, undantag från mindre ändringar som tex smart price..

Jag har golvvärme, innetemp just nu mellan 18-19°.

Någon som har en idé?

Mvh
Henrik

• Skärmavbild av NIBE värmepumps övervakningssystem som visar temperaturer, strömmar och systemstatus.
  • Skärmbild av värmepumpsystem, visar temperaturer, pumpstatus och drifttimmar, sannolikt för service eller övervakning.
  • Skärmdump av värmepumpsystem från NIBE, visar driftinformation som kompressorfrekvens, tidfaktorer, och temperaturvärden.
  • Skärm av styrsystem med temperaturdata, tidfaktor, elpris och andra tekniska detaljer från NIBE värmeanläggning.
Nu har jag inte satt mig in hur smart price riktigt fungerar men kan den inte ha en orsak i det hela.vp går ju som den ska med gradminuter , beräknad framledning och akuell framledning

V Vector skrev:
Nu har jag inte satt mig in hur smart price riktigt fungerar men kan den inte ha en orsak i det hela.vp går ju som den ska med gradminuter , beräknad framledning och akuell framledning
Funderade över det också, kan dock inte hitta någonstans att det skulle vara problemet..

H Heivon skrev:
Funderade över det också, kan dock inte hitta någonstans att det skulle vara problemet..
Men går kompressor?Du har ju ett värmebehov enligt integralen.

• Gilla
Heivon
  • Laddar…
coconut
Enklast är väl att stänga av Smart Price och se om det gör nån skillnad?
Nästa steg är väl att känna/mäta om det blir nån värme fram till fördelaren.
Sen kontrollera att alla slingor fungerar och får värme, så du inte bara värmer en viss slinga.

Nånstans där hade jag börjat.

coconut coconut skrev:
Enklast är väl att stänga av Smart Price och se om det gör nån skillnad?
Nästa steg är väl att känna/mäta om det blir nån värme fram till fördelaren.
Sen kontrollera att alla slingor fungerar och får värme, så du inte bara värmer en viss slinga.

Nånstans där hade jag börjat.
Smart price avstängd, får se om det påverkar.

Värme går fram samt samtliga slingor får värme.

Hoppas på smart price!

Tack!

H Heivon skrev:
Hej

Till att börja med är jag fullt medveten att det finns ett flertal trådar ang F750, hittar dock inget svar på min fråga i någon av dessa.

Min 750 ger ingen värme, vad jag kan se så är det korrekt framledniningstemp osv. Tillsatsen går inte in även om utetemp är under riktvärdet där tillsatsen borde gå in.

Inställningarna är samma som förra vintern, undantag från mindre ändringar som tex smart price..

Jag har golvvärme, innetemp just nu mellan 18-19°.

Någon som har en idé?

Mvh
Henrik
Lite skumt.Du har ett värmebehov enligt integralen men den beräknande framledningstemperaturen visar börvärdet på 25,8?Blir inte mycket värme då.om det är smart price eller bara fel värmekurva.Visar utegivaren rätt temeperatur?

V växelventil skrev:
Lite skumt.Du har ett värmebehov enligt integralen men den beräknande framledningstemperaturen visar börvärdet på 25,8?Blir inte mycket värme då.om det är smart price eller bara fel värmekurva.Visar utegivaren rätt temeperatur?
Tillsatsen går numera igång, dock inte över 0.5kw av någon anledning.

Jag tror att utegivaren visar rätt temperatur. Innetemp just nu strax under 18°.

Tänker högt och enkelt, pumpen behöver få varmluft för att kunna skicka ut varmluft? Då det är kallt i huset så blir det ingen varmluft och således ingen värme?

Bild på värmekurva, någon som ser fel ut?

• Digital termostat visar värmekurva, inomhus- och utomhustemperatur med graf och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En låg kurvlutning är bra men frågan är om inte din är för låg. Jag skulle öka kurvlutningen till 3 istället för 2. Det ska öka värmen i huset

V Vector skrev:
En låg kurvlutning är bra men frågan är om inte din är för låg. Jag skulle öka kurvlutningen till 3 istället för 2. Det ska öka värmen i huset
Tack för tips, jag provar.

Tidigare vintrar har gradminuterna sprungit iväg och tillsatsen gått in. Nu händer ingenting, förstår inte varför..

H Heivon skrev:
Tack för tips, jag provar.

Tidigare vintrar har gradminuterna sprungit iväg och tillsatsen gått in. Nu händer ingenting, förstår inte varför..
Kurva 2 eller 3 är väl för lågt ställt.Vet inte var du bor men tycker den värmekurvan känns för lågt.Den tappar på gradminuterna bara för att den kommer inte över värdet på framleningen mot BÖR värdet som den räknar ut och då kan den inte räkna hem integralvärdet.Fabriksinställningen på nibe 750 är värmekurva 5 så öka till den till att börja med.

Redigerat:
V växelventil skrev:
Kurva 2 eller 3 är väl för lågt ställt.Vet inte var du bor men tycker den värmekurvan känns för lågt.Den tappar på gradminuterna bara för att den kommer inte över värdet på framleningen mot BÖR värdet som den räknar ut och då kan den inte räkna hem integralvärdet.
Ok, jag bor i Helsingborg Skåne.

H Heivon skrev:
Ok, jag bor i Helsingborg Skåne.
Testa kurva 5 för det känns nog att det har hänt något med själva värmekurvan och tiitar man på börvärdet så stämmer det med vad kurvan visar och 26 grader på framledningen går det inte få någon vidare värme.

Varför ska han testa
V växelventil skrev:
Testa kurva 5 för det känns nog att det har hänt något med själva värmekurvan och tiitar man på börvärdet så stämmer det med vad kurvan visar och 26 grader på framledningen går det inte få någon vidare värme.
Varför ska han testa kurva 5? Är det inte bättre att börja höja ett steg i taget till han är nöjd. Jag vet dom som kör på kurva 3 med golvvärme i betongbjälklag

V Vector skrev:
Varför ska han testa

Varför ska han testa kurva 5? Är det inte bättre att börja höja ett steg i taget till han är nöjd. Jag vet dom som kör på kurva 3 med golvvärme i betongbjälklag
Ja det är bara prova.Kanske räcker med 3.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.