H
Kolla elförbrukningen mot tidigare år och samma månad. Då ser du om den ökat = bergvärmen är slut.
Obs kolla inte bara under 1 månad utan flera.
(Sedan om ni köpt tex spabad förra månaden så gäller så klart inte det jag skrev ovan)
 
Kan tyvärr inte kolla det då jag kört olja till och från, köpte av några som rev ut tankar
 
Lossa motorn öå trevägsventilen och kolla så inte axeln på ventilen är av.
 
nino nino skrev:
Kan tyvärr inte kolla det då jag kört olja till och från, köpte av några som rev ut tankar
Men har inte du en invertermaskin?
 
V växelventil skrev:
Men har inte du en invertermaskin?
Vad menas?
Har bergvärme med olja som tillskott, ifjol så körde jag oljan mer vissa tider så därför blir elförbrukningen missvisande
 
S Startaeget skrev:
Lossa motorn öå trevägsventilen och kolla så inte axeln på ventilen är av.
Det gjorde jag och vred lite med skiftnyckel, inbillar mig att det blev bättre, att vv röret blev kallare när vp slutade producera vv.
Innan tyckte jag det var ungefär samma temp
 
nino nino skrev:
Vad menas?
Har bergvärme med olja som tillskott, ifjol så körde jag oljan mer vissa tider så därför blir elförbrukningen missvisande
Okej har för mig du bytte upp dig till en nyare maskin.Vilken modell har du?
 
V växelventil skrev:
Okej har för mig du bytte upp dig till en nyare maskin.Vilken modell har du?
Nej en ivt E14 från -00 kanske
 
nino nino skrev:
Nej en ivt E14 från -00 kanske
Okej om du har en LK 525 istället för en honeywell så borde det vara inte något fel på växelventilen.Det kan inte vara så nu att det blir kallare som alla värmepumpar så jobbar dom längre gångtider?
 
Absolut kan det ju vara så, men iom att den aldrig kom upp i temp så blev jag fundersam.
Ja det är en 525
Men den kan ju ha suttit där länge, ligger 2 Honeywell som är bytta.
LK var ju inte gratis så byta bara för att känns dumt...
Ska prova få upp mätning på vv idag
 
Skriv upp typ/modell på ventilen och sök på det, finns bra priser
 
nino nino skrev:
Absolut kan det ju vara så, men iom att den aldrig kom upp i temp så blev jag fundersam.
Ja det är en 525
Men den kan ju ha suttit där länge, ligger 2 Honeywell som är bytta.
LK var ju inte gratis så byta bara för att känns dumt...
Ska prova få upp mätning på vv idag
Du kan ju känna på på röret på värmesidan när den gör varmvatten om den läcker igenom men oftas om ventilen strular så brukar den inte stänga alls eller förbli öppen så är ingen risk som med honeywell ventilerna som man inte märker om dom småläcker.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.