Tjenixen!

Jag har ett vattenburet system med en elpatron som värmer källare plus markplan på 92+92 kvm. Nu i november gick det åt 3688 kWh, och det är i stort sett bara värme. Och eftersom att mitt nätbolag är typ sämst i Sverige innebär detta en total elräkning på ca 9000 SEK.

Lite ohållbart.

Så här kommer frågan;
  • LLVP på ovanvåning, patron i källaren
  • LLVP på båda plan, ta vattensystemet ur bruk
  • Spara till LVVP om två år (dränering först)
  • patron + pelletskamin på ovanvåninge

Andra idéer?
 
  • Wow
guggen
  • Laddar…
N Nykterhetskontroll skrev:
Tjenixen!

Jag har ett vattenburet system med en elpatron som värmer källare plus markplan på 92+92 kvm. Nu i november gick det åt 3688 kWh, och det är i stort sett bara värme. Och eftersom att mitt nätbolag är typ sämst i Sverige innebär detta en total elräkning på ca 9000 SEK.

Lite ohållbart.

Så här kommer frågan;
  • LLVP på ovanvåning, patron i källaren
  • LLVP på båda plan, ta vattensystemet ur bruk
  • Spara till LVVP om två år (dränering först)
  • patron + pelletskamin på ovanvåninge

Andra idéer?
Vad har du för nätbolag?

Jag hade haft 2 st LLVP plus LVVP. AC på sommaren är guld värt 👍
 
G GoGetLost skrev:
Vad har du för nätbolag?

Jag hade haft 2 st LLVP plus LVVP. AC på sommaren är guld värt 👍
Samma som du 😂


Jo, det är ju också en tanke. LLVP verkar kosta ~20 och med installation kanske 30. En LLVP på ovanvåningen snarast och en i källaren på sikt och LVVP om några år kanske är bäst.
Är dock bra sugen på en pelletskamin för att diversifiera och kunna myselda eller stödelda om det blir riktigt jävla kallt och dyrt.
 
Jag skulle sätta in lvvp direkt, före dränering etc, du förlora enorma pengar varje månad. Tänkt på att det handlar om vv också.
 
G guggen skrev:
Jag skulle sätta in lvvp direkt, före dränering etc, du förlora enorma pengar varje månad. Tänkt på att det handlar om vv också.
Jo, det lutar ändå åt det. Vad står vv för i detta sammanhanget?
 
En LVVP är en stor klump som står i vägen vid omdränering. Bättre att dräneringen runt huset är klart innan man gjuter fundament för LVVP och kanske gräver en stenkista. En LLVP som man sätter på fasaden är mycket enklare.
 
J Josth skrev:
En LVVP är en stor klump som står i vägen vid omdränering. Bättre att dräneringen runt huset är klart innan man gjuter fundament för LVVP och kanske gräver en stenkista. En LLVP som man sätter på fasaden är mycket enklare.
Jo, precis. Lyckades skriva fel i rubriken...
 
N Nykterhetskontroll skrev:
Jo, det lutar ändå åt det. Vad står vv för i detta sammanhanget?
Vv = Varmvatten. Vilket är en större del av förbrukningen än vad folk tror. Av den anledningen ger luft-vatten en väldigt mkt större minskning av totalförbrukningen. Utedelen till en luft-vatten är större och tyngre,nsom josth påpekar, nu är han proffs, men jag skulle aldrig sätta en luft-luft på väggen då du löper risk för oljud och vibrationer. Så vid dränering behöver du flytta på utedelen. Ofta gjuter man där ett fundament. Vänta med det, sätt den på ett par plattor och flytta när du dränerar.
Tala med en installatör om vad det kan kosta att flytta och installera om utedelen om ett par år när ni tänker dränera. I mitt fall har jag vatten ut (som många nordiska maskiner har) och det är en barnlek av koppla ur och in utedelen.
 
N Nykterhetskontroll skrev:
Samma som du 😂


Jo, det är ju också en tanke. LLVP verkar kosta ~20 och med installation kanske 30. En LLVP på ovanvåningen snarast och en i källaren på sikt och LVVP om några år kanske är bäst.
Är dock bra sugen på en pelletskamin för att diversifiera och kunna myselda eller stödelda om det blir riktigt jävla kallt och dyrt.
Jag beklagar verkligen 😮 Inte dåligt för en liten stad att ha det nästan dyraste elnätsbolaget och nästan de dyraste fjärrvärmeavgifterna i Sverige 😜

Ja, det blir ju runt 20 - 30k för en LLVP men det är absolut helt klart värt det imho. LVVP skulle jag som någon annan skrev satt in efter man dränerat om det nu behövs 👍
 
G guggen skrev:
Vv = Varmvatten. Vilket är en större del av förbrukningen än vad folk tror. Av den anledningen ger luft-vatten en väldigt mkt större minskning av totalförbrukningen. Utedelen till en luft-vatten är större och tyngre,nsom josth påpekar, nu är han proffs, men jag skulle aldrig sätta en luft-luft på väggen då du löper risk för oljud och vibrationer. Så vid dränering behöver du flytta på utedelen. Ofta gjuter man där ett fundament. Vänta med det, sätt den på ett par plattor och flytta när du dränerar.
Tala med en installatör om vad det kan kosta att flytta och installera om utedelen om ett par år när ni tänker dränera. I mitt fall har jag vatten ut (som många nordiska maskiner har) och det är en barnlek av koppla ur och in utedelen.
Absolut! Just för min del borde varmvatten vara en ganska liten del då jag sällan är hemma, blir typ 4-6 duschar i månaden och samtliga under 10 minuter då det är ungefär så länge man kan duscha innan varmvattnet är slut!😂

Jag har inga planer på att skaffa en LVVP innan dränering. Det har jag dessutom inte råd med.
G GoGetLost skrev:
Jag beklagar verkligen 😮 Inte dåligt för en liten stad att ha det nästan dyraste elnätsbolaget och nästan de dyraste fjärrvärmeavgifterna i Sverige 😜

Ja, det blir ju runt 20 - 30k för en LLVP men det är absolut helt klart värt det imho. LVVP skulle jag som någon annan skrev satt in efter man dränerat om det nu behövs 👍
Helt knas. Blir att ringa och se om någon VVSare är sugen på att installera en inom kort.
Hade en äldre och mer erfaren kompis på besök idag och han tyckte att en LLVP borde fungera utmärkt hemma hos mig för att jag har sån öppen planlösning. Enda rummet som den inte skulle värma upp är i så fall sovrummet om man stänger dörren under hela natten.
 
N Nykterhetskontroll skrev:
Absolut! Just för min del borde varmvatten vara en ganska liten del då jag sällan är hemma, blir typ 4-6 duschar i månaden och samtliga under 10 minuter då det är ungefär så länge man kan duscha innan varmvattnet är slut!😂

Jag har inga planer på att skaffa en LVVP innan dränering. Det har jag dessutom inte råd med.

Helt knas. Blir att ringa och se om någon VVSare är sugen på att installera en inom kort.
Hade en äldre och mer erfaren kompis på besök idag och han tyckte att en LLVP borde fungera utmärkt hemma hos mig för att jag har sån öppen planlösning. Enda rummet som den inte skulle värma upp är i så fall sovrummet om man stänger dörren under hela natten.
Det kanske räcker med en llvp på markplan, du behöver kanske inte värma källaren lika mycket? En llvp är alltid motiverbart med att man också får kyla på sommaren! Och för dig lär installationen betala sig på runt 3 år. Kan rekommendera en panasonic flagship, har en likadan själv sen förra vintern och den presterar absolut i toppklass och sen är appen väldigt bra! Har iofs inte provat exvis mitsubishis app så jämför inte med något annat :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Det kanske räcker med en llvp på markplan, du behöver kanske inte värma källaren lika mycket? En llvp är alltid motiverbart med att man också får kyla på sommaren! Och för dig lär installationen betala sig på runt 3 år. Kan rekommendera en panasonic flagship, har en likadan själv sen förra vintern och den presterar absolut i toppklass och sen är appen väldigt bra! Har iofs inte provat exvis mitsubishis app så jämför inte med något annat :)
Nu det senaste har jag mer och mer börjat fundera över en modern pelletspanna istället... Mycket mindre installationskostnad, jag kan installera den direkt. Svårt jävla val det här. Funderar fortfarande på att skaffa en LLVP pga AC på sommaren, men övrig renovering tar så jävla lång tid så det kommer dröja tills jag får upp en på väggen.
 
N Nykterhetskontroll skrev:
Nu det senaste har jag mer och mer börjat fundera över en modern pelletspanna istället... Mycket mindre installationskostnad, jag kan installera den direkt. Svårt jävla val det här. Funderar fortfarande på att skaffa en LLVP pga AC på sommaren, men övrig renovering tar så jävla lång tid så det kommer dröja tills jag får upp en på väggen.
Är du verkligen säker på pellets? Pelletspriserna är fortfarande fördubblade jämfört med för 3-5 år sedan…

Fick en pana hz25xke llvp installerad för under 23k i attefallshuset för en månad sedan och är supernöjd med den (5 års garanti)! 👍
 
D Dortmunder DAB skrev:
Är du verkligen säker på pellets? Pelletspriserna är fortfarande fördubblade jämfört med för 3-5 år sedan…

Fick en pana hz25xke llvp installerad för under 23k i attefallshuset för en månad sedan och är supernöjd med den (5 års garanti)! 👍
Sprojlans modern panna kostar hälften av LVVP, jag har totala elkostnader på ~9 tusen i månaden nu, det är två pall pellets... Det är dyrt! Det verkar också gå betydligt fortare att lösa en ny pelletspanna då leveranstiden är två veckor och installatören som min far använden yligen för kamin är på hugget och vill jobba.
Så jävla trött på att ha 14 grader inne. Varm murstock hade inte skadat heller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N Nykterhetskontroll skrev:
Sprojlans modern panna kostar hälften av LVVP, jag har totala elkostnader på ~9 tusen i månaden nu, det är två pall pellets... Det är dyrt! Det verkar också gå betydligt fortare att lösa en ny pelletspanna då leveranstiden är två veckor och installatören som min far använden yligen för kamin är på hugget och vill jobba.
Så jävla trött på att ha 14 grader inne. Varm murstock hade inte skadat heller.
Om du har en tät murstock du kan koppla in pelletspannan så är det en nobrainer. 👍

Men även utan murstock så är värme från ved eller pellets svårslagen.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.