3 534 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Varför är luft-luft inte OK som huvudvärmekälla?
När det blir kallare ute tappar luftvärmen effekten och blir det jättekallt slutar de leverera värme helt. Luftvattenvärmepumpar har en el-patron som går in och ger värme om värmepumpen inte klarar det längre.
Aha, det finns alltså en el-patron som backup. Sedan gissar jag att det kanske finns skillnad i komfort på hur värmen sprids inomhus, via luft eller vatten. Men det var mest utedelarna jag funderade på. Tänkte att det ju är samma sak i grunden.
Visst kan en luftvärmepump vara huvudvärmekälla. Fast inte något tyskt eller kinesiskt lågprisbygge utan en riktig modern japansk pump asv välkänt märke.
Har också elberedare för varmvattnet och el-pelletspanna som stödvärme. Värmepumpen är en riktig sparbössa men nu med -25 grader på natten har pellets fått hjälpa till också. Ned till - 8 grader klarar sig huset med bara värmepump.
Har också elberedare för varmvattnet och el-pelletspanna som stödvärme. Värmepumpen är en riktig sparbössa men nu med -25 grader på natten har pellets fått hjälpa till också. Ned till - 8 grader klarar sig huset med bara värmepump.
Har en villa -82 , nya fönster och lite extra tätat här och var. Vattenskada i tvättstugan så original vattenburet system är tömt så kör enbart på luft luft som värme denna vinter (150m2) 1,5 plan. Går alledes utmärkt tillomed när det varit -20 dock så blir visa avlägsna hörn i huset onekligen lite svala då. Så visst fungerar det.
Mycket man inte ska göra här i världen. Det bästa är ju att prova sig fram och se vad som fungerar och vart gränserna ligger.
Från 2017-2022 använde jag LLVP och kamin som värmekälla. När vi inte hade tid eller var bortresta skötte LLVP all uppvärmning. Ner till -20°C var inga problem.
Jag har hela tiden kunnat se temperaturen på sex olika mätpunkter i huset via app i mobilen. Haft två olika larm när utomhustemperaturen gick under inställda temperaturer. När som helst kunde jag eller någon annan vrida upp rumsgivaren i hallen så FLVP shuntade ut värme. Det hände aldrig mer än när jag testade några gånger per år.
Kör bara.
Från 2017-2022 använde jag LLVP och kamin som värmekälla. När vi inte hade tid eller var bortresta skötte LLVP all uppvärmning. Ner till -20°C var inga problem.
Jag har hela tiden kunnat se temperaturen på sex olika mätpunkter i huset via app i mobilen. Haft två olika larm när utomhustemperaturen gick under inställda temperaturer. När som helst kunde jag eller någon annan vrida upp rumsgivaren i hallen så FLVP shuntade ut värme. Det hände aldrig mer än när jag testade några gånger per år.
Kör bara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden