Värmepumpar
Vector: Det som jag skrev i inlägg #19. Det verkar vara väldig hög varmvattentemp den ska göra å frågetecken finns även för hur kurvlutningen ser ut å värmepumpen kan bara göra en viss temp sen går den över på elpatron å den har ju gått över 1000 timmar. Sen finns det ju frågetecken även för brinetempen som på dina första bilder är låg å då kan ju värmepumpen dra ner på
puttrix: Hej. Ska fixa elanslutningen när man byter ut en trasig Nibe Fighter 1310 till en Thermia Mega 20-20(tror jag den heter) Jämför elschema angående tillskottsvärme i form av en extern oljepanna och just kallande på hjälpvärme kan jag koppla om så det fungerar med en potentialfri kontakt (R3) i stället för en matande spänning som Fightern hade. Däremot så hittar jag ingen lämplig
Alex3000: Fundera på att byta ena eller båda till fläktkonvektor - den finns i olika storlekar.: https://www.vvsochbad.se/eveco-flaktkonvektor-230-v-45-kw50c-framtemp-789167 På vår och höst med lägre temp ut på vattnet får vi kallare än under vintern i källaren. Nu vid byte av panna la vi till ett konvektorelement som kan plocka ut bra med värme trots lägre temp på vattnet. Beroende på
växelventil: [citat] Kurva 52 är alldeles för högt och vad har du du för startvärde på varmvatten för 81 grader är för högt.
Finalisa: [citat] Jag vet faktiskt inte, men det borde ju gå att ta reda på
xxargs: Du har ju tittglas (grunkan med fönster till vänster i översta bilden i inlägget) - filma den med mobilen från att kompressorn från att den startar tills du ser den helt vätskefylld utan bubblor - det kan ta flera minuter även vid normal funktion - slutar det aldrig utan det är en bubbelström som fortsätter hur länge som helst så kan det antingen vara en vidöppen expansionsventil
Jockebyggab: [citat] Generellt är det bra att hålla källaren vältempererad och ha god cirkulation på luften. Värme torkar ut fukt som vi alla vet, och golven ovanför blir behagligare. Höj temperaturen!
erik.persson95: [citat] Tanken är att han ska byta den, men när han kom förbi så hade han ingen med sig så var tvungen att beställa en. Jag var mest nyfiken om det är vanligt fel som uppkommer när den är dålig eller om det kan vara något annat dyrt fel?
13th Marine: [citat] Det är ju förvisso helt rätt!
Runnis: Jag stängde aldrig av. Öppnade bara luckan och gjorde rent filtrena med diskmedel och varmt vatten. Torkade filtrena med handduk och satte tillbaka dom och stängde luckan. Tar väl max 3 minuter.
Manhunter: Ivt är skit.Haft 2 st problem fån dag 1.
jonaserik: 27 C på KB in/ut något fel där. Kan inte vara så högt utan att KB pumpen står still. kolla upp den den.
Josefin Uhnbom: Vi har sökt stödet för energieffektivisering av småhus efter att vi ställt om från direktverkande el till bergvärme. Den pump vi installerat är IVT greenline HE C6. Vad jag förstår beviljas inte dessa hos de flesta Länsstyrelser. Letar efter exempel på ansökningar där man ändå beviljat en sådan pump?
david55: [citat] Tack, ska kolla in den. Du har säkert rätt, vill minnas det var högra upp i höstas. Fortsätter lära mig men antagligen är det okej som det är just nu.
MangeRR: Med koderna 0014 och 3991 kommer du djupare in i menyer och info. Ändra saker på egen risk!
Fairlane: [citat] Jag vet inte hur bra eller dåliga de är, bara vad kravet är. Jag tänker dock ungefär som så att det verkar krylla av luft/luftvärmepumpar, det kryllar av bergvärmepumpar, ser kryllar av luft/vattenvärmepumpar, men man får leta efter varmvattenberedare med värmepump, åtminstone såg det så ut när jag snabbtittade. Det gör kanske att mitt förtroende för de senare är.stort,
torporoman: Har man stor vattenvolym kommer trycket pendla mer än med en liten vattenvolym. Det är pga att vattnet expanderar när det blir varmt. Möjligen har man ett för litet expansionskärl om man ser mycket pendling eller har problem med läckage ur säkerhetsventilen som är för husets uppvärmning. Det ska inte pendla särskilt mycket i en välbyggd anläggning. Brine, köldmediet, dvs vätskan i
Jonatan79: [citat] Separat förvärmare behövs , separat FTX också.
qvirre: Du gör av med i runda slängar 30 000 kWh värme idag (1000 kWh/m^3 ). Den nya pumpen ger cirka 5 gånger värme mot instoppad el så cirka 6000 kWh kan du nog räkna med att förbruka för värmen. Det är ingen exakt siffra men mellan 5000 till 7000 kWh lär du hamna på.
Josth: Inställningarna får man prova sig fram till för varje hus. Lämpliga utgångsvärden för värmekurva och kurvförskjutning står i manualen. "Spjällen" du ser ovanför fönstren är friskluftsventiler.
xxargs: Det man inte observerat var att plastmaterial och även teflonliknande 'brandsäker' material och annat som var självsläckande eller värmetåliga på jordytan, var inte det i ren syre även vid kraftigt reducerad tryck (typ 21% av atmosfärstryck för att partialtrycket av syret skulle vara samma som i vanlig luft - syre blir toxiskt även för människor när partialtrycket höjs). Att räkna
buffyin: [citat] Kör vår golvärme (med FLVP) på lägre temp nu med LLVP. Så lite tröst är det. OT: Har vår Hero innkopplad till Apple home (med homebridge) o ute sensor (eve weather) Använder dock melcloud timmer för att styra riktningarna o fläkt. Så hjälper inte oss just nu o ej orkat gräva mer. Men kan en lösning även om lite komplicerad. Dock enklare att ändra inställningarna. Har
Eken08: Någon som använt Auto Tune i Planering? 12 grader som lägsta temperatur är säkerligen väl vald utifrån att inte huset ska ta skada men likväl väldigt låg? Noterar att t.ex. Trygg-Hansa säger 15 grader.
Knight: Vi kör med värmekurva 3-5 och korrigering +0 Ofta räcker 4 men då kan de bli lite kallt på övervåningen som bara ha radiatorer
pennybridge: Kolla även så den inbyggda värmaren går tillräckligt länge. Min är satt på 30 minuter. När jag hade den på lägre så fick jag problem med isbildning med
Johnholmgen93: Hej på er , Vi bor i Västra Bodarna utanför Alingsås i ett hus från 1938, snålt isolerat och lite dragigt i fönstren - precis vad man kan vänta sig. Vi ska i etapp 1 bygga ut huset på båda kortsidorna och i etapp 2 även göra två stycken takkupor, kommer nog bli kanon. Bifogar ritningar på hur huset och en bild på hur de ser ut nu så kan ni få en bra bild. Som ni ser är det på