Hej, vår värmepump ctc ger ingen värme På första våningen utan endast på övre våningen, bifogar bilder på inställningarna.
Värmepumpen slår ner säkringen, Har gjort det nu 3 ggr inom loppet av 2 dagar.

• Digital display på en enhet med knappar, visar temperaturinformation, en persons fingernagel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-skärm med text, värmeenhet, temperaturvärden, energieffekt, knappar för navigation och bekräftelse.
    Skapa konto
  • Digital display visar text "Aktuell driftinfo", fingrar nära knappar, eventuellt en styrenhet för maskin eller system.
    Skapa konto
  • Tryckmätare på en expansionstank, rörkopplingar, industriell inställning, nedsmutsad vägg, skumma röda märken.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump för värme med kopparledningar, elsladdar och etiketter mot en betongvägg.
    Skapa konto
För det första måste du öka trycket till ca 1.0 bar. Det ska finnas en ventil(handtag) du kan vrida på och håll koll på mätaren samtidigt

Ser ut som kompressorn är spärrad pga låg utetemperatur. Många äldre luftvattenvärmepumpar klarar inte gå i lägre temperatur än kanske -10 eller -15 grader. Gäller att det då finns el-patron istället.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För det första måste du öka trycket till ca 1.0 bar. Det ska finnas en ventil(handtag) du kan vrida på och håll koll på mätaren samtidigt
Tack för ett snabbt svar, nu kommer dumma frågan då jag inte har koll, bifogar bild om jag förstått rätt om det är denna ventilen? Är det den svarta ventilen som jag ska vrida?

• Kopparledningar, ventiler och mätare ingår i en teknisk installation, möjligtvis för uppvärmning eller vattenförsörjning.
    Skapa konto
Laila Akmese Laila Akmese skrev:
Tack för ett snabbt svar, nu kommer dumma frågan då jag inte har koll, bifogar bild om jag förstått rätt om det är denna ventilen? Är det den svarta ventilen som jag ska vrida?
Svårt att se, testa lite försiktigt, inget farligt kan hända :)

• Gilla
Laila Akmese
  • Laddar…
När jag vred cirkeln bredvid "bar" då sjönk den bara mera.

När jag vred cirkeln bredvid "bar" då sjönk den bara mera.
Du ska inte vrida på en rund, de är för luftning. En (påfyllnings) ventil är den platta.

Redigerat:
Ok det gick tack snälla😁 spelar det någon roll att hetgas är på 0?

• Tryckmätare monterad på rörverk ovanpå en behållare mot en betongvägg. Industriell känsla, skiftande skick på utrustningen.
    Skapa konto
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hetgas 0 grader betyder att kompressorn inte arbetar.

• Gilla
Laila Akmese
  • Laddar…
Ok det gick tack snälla😁 spelar det någon roll att hetgas är på 0?
En bra start. Du kan behöva högre tryck senare. Bara att testa senare.

• Gilla
Laila Akmese
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hetgas 0 grader betyder att kompressorn inte arbetar.
Tack snälla vi ha höjt baren nu till 1.0 antar att den kommer börja jobba eller🙈

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En bra start. Du kan behöva högre tryck senare. Bara att testa senare.
Tack åter igen för hjälpen 🙏 hur ofta bör man göra en service på pumpen samt kan ni rekommendera någon som inte kostar skjortan🤭

Tack snälla vi ha höjt baren nu till 1.0 antar att den kommer börja jobba eller🙈
Kompressorn kommer nog att starta igen när det har blivit lite varmare ute.

• Gilla
Laila Akmese
  • Laddar…
Hur ofta behöver man göra en service och kan någon rekommendera någon som inte kostar skjortan 🤣

Hur gammal är värmepumpen? På första bilden ser vi att utetemp är -15 grader. De flesta luftvattenvärempumpar som är nyare än 15 år fungerar ned till -20 eller mer (tror jag).

Felet med det för låga trycket borde i första han ha gett dålig värme högre upp i huset. Du bör också lufta elementen i huset. Med så lågt tryck som du hade så har det troligen sugits in luft i systemet. Du hade ca 0,4 bar. Det motsvarar ca 4m vattenpelare. Det fanns alltså inget vatten högre upp än 4m från värmepumpen. Vid för lågt tryck så blir det vacuum i systemet. Då sugs luft in genom rörkopplingar, de är vattentäta men inte gastäta. När trycket sedan höjs, så finns inte luften vid kopplingen där den sögs in, så den kan inte tryckas ut igen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.