Hej, vår värmepump ctc ger ingen värme På första våningen utan endast på övre våningen, bifogar bilder på inställningarna.
Värmepumpen slår ner säkringen, Har gjort det nu 3 ggr inom loppet av 2 dagar.
Värmepumpen slår ner säkringen, Har gjort det nu 3 ggr inom loppet av 2 dagar.
Tack för ett snabbt svar, nu kommer dumma frågan då jag inte har koll, bifogar bild om jag förstått rätt om det är denna ventilen? Är det den svarta ventilen som jag ska vrida?Jonatan79 skrev:
När jag vred cirkeln bredvid "bar" då sjönk den bara mera.
Hur ofta behöver man göra en service och kan någon rekommendera någon som inte kostar skjortan 🤣
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Hur gammal är värmepumpen? På första bilden ser vi att utetemp är -15 grader. De flesta luftvattenvärempumpar som är nyare än 15 år fungerar ned till -20 eller mer (tror jag).
Felet med det för låga trycket borde i första han ha gett dålig värme högre upp i huset. Du bör också lufta elementen i huset. Med så lågt tryck som du hade så har det troligen sugits in luft i systemet. Du hade ca 0,4 bar. Det motsvarar ca 4m vattenpelare. Det fanns alltså inget vatten högre upp än 4m från värmepumpen. Vid för lågt tryck så blir det vacuum i systemet. Då sugs luft in genom rörkopplingar, de är vattentäta men inte gastäta. När trycket sedan höjs, så finns inte luften vid kopplingen där den sögs in, så den kan inte tryckas ut igen.
Felet med det för låga trycket borde i första han ha gett dålig värme högre upp i huset. Du bör också lufta elementen i huset. Med så lågt tryck som du hade så har det troligen sugits in luft i systemet. Du hade ca 0,4 bar. Det motsvarar ca 4m vattenpelare. Det fanns alltså inget vatten högre upp än 4m från värmepumpen. Vid för lågt tryck så blir det vacuum i systemet. Då sugs luft in genom rörkopplingar, de är vattentäta men inte gastäta. När trycket sedan höjs, så finns inte luften vid kopplingen där den sögs in, så den kan inte tryckas ut igen.