1 905 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fläkthastighet värmepump
IVP Nordic Inverter.
Min värmepump har fungerat bra i många år och fungerar fortfarande, och jag läser på nätet att luft/luft värmepumpar fungerar bäst när fläkthastigheten är hög.
Detta kan knappast stämma i mitt fall.
Minus 20 ute nu och fläkten står på minsta hastighet, temperaturen är satt till 23 grader och sensorn mäter 22 grader.
Vid riktigt kallt väder kan den sjunka till 19-20 grader.
Efter att ha läst på nätet ställde jag fläkten på högsta hastighet och temperatursensorn sjönk till 16 grader omedelbart.
Med andra ord så kyler nu värmepumpen ner kåken istället för att värma upp den.
Det verkar som att det jag läst på nätet inte helt stämmer..
Min värmepump har fungerat bra i många år och fungerar fortfarande, och jag läser på nätet att luft/luft värmepumpar fungerar bäst när fläkthastigheten är hög.
Detta kan knappast stämma i mitt fall.
Minus 20 ute nu och fläkten står på minsta hastighet, temperaturen är satt till 23 grader och sensorn mäter 22 grader.
Vid riktigt kallt väder kan den sjunka till 19-20 grader.
Efter att ha läst på nätet ställde jag fläkten på högsta hastighet och temperatursensorn sjönk till 16 grader omedelbart.
Med andra ord så kyler nu värmepumpen ner kåken istället för att värma upp den.
Det verkar som att det jag läst på nätet inte helt stämmer..
Nä, du har fattat fel. Fläkten ska vara relativt hög, för att få en bra verkningsgrad.
Lätt att mäta tempen på luften in jämfört med luften ut ur ditt aggregat. Jag sätter en kanelbulle på att tempen ut är högre än tempen in, dvs att den värmer ditt hus- inte kyler huset.
Det är något som är fel i styrningen av kompressorn i just din pump om tempen inne sjunker när du ökat fläkten.
Lätt att mäta tempen på luften in jämfört med luften ut ur ditt aggregat. Jag sätter en kanelbulle på att tempen ut är högre än tempen in, dvs att den värmer ditt hus- inte kyler huset.
Det är något som är fel i styrningen av kompressorn i just din pump om tempen inne sjunker när du ökat fläkten.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ju högre fart på fläkten desto bättre sprids värmen i rummet. Med låg fart på fläkten kan det bli att det precis vid sensorn är varmare än vad som är representativt för hela rummet. Titta i stället på en termometer i rummet som sitter långt från luftvärmepumpen. Gissningsvis kommer värmepumpens sensor att visa närmare termometern när fläkten går fortare.E emtor skrev:
Fläkten i högsta hugg.
Utetemperatur: minus 23
Inställd temperatur på fjärrkontrollen: 23
Rumstemperatur några meter från pumpen: 20
Temperatur på värmepumpens display: 20
Temperatur helt inne vid värmepumpen: 23
När fläkten är inställd på det näst lägsta är tempen nära pumpen 30 grader och displayen visar 23.
Varför fick jag 16 grader tidigare under dagen?
Det verkar som att pumpen bullar upp sig in i mellan och då har jag märkt att den blåser kallt.
Det kan vara att jag kollade i ett sånt tillfälle.
Utetemperatur: minus 23
Inställd temperatur på fjärrkontrollen: 23
Rumstemperatur några meter från pumpen: 20
Temperatur på värmepumpens display: 20
Temperatur helt inne vid värmepumpen: 23
När fläkten är inställd på det näst lägsta är tempen nära pumpen 30 grader och displayen visar 23.
Varför fick jag 16 grader tidigare under dagen?
Det verkar som att pumpen bullar upp sig in i mellan och då har jag märkt att den blåser kallt.
Det kan vara att jag kollade i ett sånt tillfälle.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
