Ojdå missade bilden på vrid ventilen, är det den som du har använt till att ställa in värmen från c-pump till golvvärmen?
Ursäkta mig men det ser ut som en av/på typ kulventil inte något som styr överhuvudtaget ,pilen anger flödet ..
Som sagt fördjupa dig i detta,
Du skrev att du ställde in manuellt vilken temperatur som flödar in i golvvärme system, betänk då att det var DU som var själva regulatorn just i detta ögonblicket då du visste att temperaturen låg på 40 C.
Jag syftade på att när du eldar i pannan och någon fyller på utan din vetskap, vem står då som regulator ansvarig för ventilen står i det läge den hade senast efter din just,
Det är termostat styrning i någon lämplig form som jag menar…i stället för dig….

men det är just detta som är problemet, det finns ingen "regulator" inne i huset om jag ine agerar regulator själv via appen. Värmepumpen kör bara på utifrån en förutbestämt värmekurva baserat på utetemperaturgivaren säger som sitter i utefläkten.

Det som jag är ute efter är att säkerställa att inte onödigt hetvatten når ut till golvvärme slingorna, kanske vid eldning i en vedpanna.
Finns ju temperaturbegränsningsventiler som ser till att det är en konstant temperatur som går till golvvärme systemet.
Det är som ett skydd , då är det inget problem längre.
Vad var frågan nu? Hoppas att jag är rätt ute nu, annars får du säga till.🫣

Jag har en luft/vatten pump och kamin, inget mer. Se bild på grejen till golvet, vad betyder siffrorna och vad gör manicken?
🙏
Kopparledning med avstängningsventil och etikett, möjligen del av VVS-system, underifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förtydliga...ang. den ventil
Jaha då var jag fel ute ändå,,,verkar som det är en äldre variant av termostat mekaniskt inställbar jag tycker mig se kapillär rör lindat runt änden, frågan är hur mycket gas som finns kvar däri..

Nej mitt förra system gick bara på vatten 💦 och denna manick satt där även då. Numera har jag ett gassystem men inte i detta rör. Reglerar ventilen hur pass mycket vatten som leds ut i golvet måntro?

Jag var otydlig när jag funderade över hur mycket gas som kan finnas kvar i kapilärröret som sitter i änden på denna äldre version på vridbar termostat liknande de som brukar finnas på element.,
Kapilärrör är endast för att reglera så den manuellt inställda temperaturen bibehålls, exempelvis vid stigande omgivnings temperatur så stryps flödet över ventilen.
Faktiskt så att det är ett köldmedium som ökar/ minskar trycket i kapilärröret och i. Ena änden så rör sig själva ventilkäglan som pressar och släpper mekaniskt påverkas kranvventlen ökat gas tryck = minskat vattenflödet och minskar gas trycket i kapilärröret pga svalare omgivnings temperatur så ökar flödet och varmt vatten från din panna eller LVVP flödar in i golvvärme slingorna och värmer upp rummet. Hej då..

R Rolle85 skrev:
Jag har en luft/vatten pump och kamin, inget mer. Se bild på grejen till golvet, vad betyder siffrorna och vad gör manicken?
🙏
[bild]
Det ser ut att vara strypventil med Kv-gradering för inställt värde.
1,8 betyder Kv=1,8. Det innebär att flödet är 1,8 kbm/h då tryckfallet över ventilen är 1 Bar (10 m vp).

https://www.prema.se/shunthandboken/Shuntteori/HydrauliskaGrundformeln.html

Redigerat:
  • Gilla
villvetanuju
  • Laddar…
Du fick inte något direkt svar om det är gas eller vatten i rören till golvvärmen?……? Nej det kan du väl inte ha trott att jag menade…
Katastrof dåligt förklarat av mig tydligen,, javisst jag är nog övertydlig när jag vill försöka förklara hur det funkar i minsta detalj..
Din nuvarande värme pump är LVVP med en inne del som är i förbindelse med en ute del alltså den som det är fläkt eller fläktar i .
Är det en eller två fläktar i din? Som jag förstår det så är det kanske en vvs-montör som har kopplat in detta. Och det är vatten som pumpas mellan dessa två enheter..rätt eller fel?..

En fläkt. Enligt montören går det enbart ett köldmedium mellan innerdel och utterdel, R32 eller något, Panasonics senaste teknik. Den installerades för 2 veckor sen.

Okej då är det tvärtom mot vad jag beskrev i förra inlägget, vimsigt värre . Jodå jag är spik nykter ( obs! Skojar)
Men varför frågar du om det här när du fått infon av montören?.
Hursomhelst så är det uppvärmningen av vattnet som numera sker i den nuvarande innedelen men i den gamla där uppvärmningen av vattnet skedde ute delens växlare.
Skillnaden är att det sannolikt var endast VVS montör som installerade den gamla och kanske samma VVS montör kanske har han utbildats för att bli behörig installatör (kyltekniker) med giltigt certifikat för att installera detta krävs klassificering 1 = högsta nivån Pga rördragning om proceduren med tryckprovning med kvävgas samt täthet kontroll i samma veva med hjälp av lite r134 som spårgas så eventuella läckor kan upptäckas av sniffern elektroniska Läckage sökaren.
Sedan vakuum sugning till korrekt vakuum undertryck. Sedan kontroll med bibehållet undertryck över tid som är rekommenderad. ”Motsvarande kontroll görs i samband med tryck provet ”
Växlare är kondensorn där det hetgasen från kompressorn övergår till vätskefas i och med värme överföringen från mediet till slut produkten varmt vatten till ex golvvärmen i detta fall… är väl inga konstigheter eller hur?

Vet inte vad du pratar om eller varför detta ens är relevant?
Nu får du sova ruset av dig 👍

Det var du som kickade igång mig och då blir det så här……trevlig helg….

Polarpumpen har nu insett problemet och ska komma till mig igen och installera innegivare fritt. De hade inte tänkt på att folk i norden har kamin ibland som extra värmekälla.
Mvh

• Gilla
villvetanuju
  • Laddar…
Innegivaren löste allt, !

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.