Hej vänner,

Vi har en Thermia 8 och jag undrar om vi kan ändra inställning för produktion av varmvatten att kicka-in så fort tex: 1/3 del av totala varmvatten eller 20% av totala varmvattentanken är föbrukat?

Har tittat under servicemenyn utan resultat?
 
  • Digital termostat med blå bakgrundsbelysning; visar inställningar för 'VARMVATTEN'; röd och blå knappar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cap81 skrev:
Hej vänner,

Vi har en Thermia 8 och jag undrar om vi kan ändra inställning för produktion av varmvatten att kicka-in så fort tex: 1/3 del av totala varmvatten eller 20% av totala varmvattentanken är föbrukat?

Har tittat under servicemenyn utan resultat?
Din värmepump prioriterar varmvatten före värme men står pumpen i läge auto?Den borde ha kört varmvatten tidigare (17)grader men startvärdet är 40 grader.När värmeproduktion startar så stoppades den av driftpressostaten och då brukar varmvatten hamna på ca 53-55 grader.
Du kan ju ställa standardvärdet på varmvatten 44 grader så startar den tidigare om du vill.
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Din värmepump prioriterar varmvatten före värme men står pumpen i läge auto?Den borde ha kört varmvatten tidigare (17)grader men startvärdet är 40 grader.När värmeproduktion startar så stoppades den av driftpressostaten och då brukar varmvatten hamna på ca 53-55 grader.
Du kan ju ställa standardvärdet på varmvatten 44 grader så startar den tidigare om du vill.
Yes, stämmer. Den står på Auto!

Vad menas med det du skriver och just 17 grader… men att startvärdet är 40 grader? Ge gärna exempel för en okunnig ägare, men som vill lära sig…

Ändrat till 44grader…
 
C Cap81 skrev:
Yes, stämmer. Den står på Auto!

Vad menas med det du skriver och just 17 grader… men att startvärdet är 40 grader? Ge gärna exempel för en okunnig ägare, men som vill lära sig…

Ändrat till 44grader…
Den siffran som står inom parentes är startvärdet och siffran 17 visar grader i botten på din beredare.Om du som i ditt fall ställer ner startvärdet till 40 grader så finns det risk att den inte hinner köra klart varmvattnenkörningen på 20 minuter så kommer den växla över till värmekörningen igen.När värmekörningen är uppe i 20 minuter kommer den växla tillbaka varmvatten igen som vi kallar dubbekörning på varmvatten.Du kommer märka att den kommer tillverka varmvatten snabbare nu vid startvärdet 44grader .
 
  • Gilla
Cap81
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Den siffran som står inom parentes är startvärdet och siffran 17 visar grader i botten på din beredare.Om du som i ditt fall ställer ner startvärdet till 40 grader så finns det risk att den inte hinner köra klart varmvattnenkörningen på 20 minuter så kommer den växla över till värmekörningen igen.När värmekörningen är uppe i 20 minuter kommer den växla tillbaka varmvatten igen som vi kallar dubbekörning på varmvatten.Du kommer märka att den kommer tillverka varmvatten snabbare nu vid startvärdet 44grader .
Grymt!!! Tack!
 
Min diplomat tws han med startvärdet 42 grader göra varmvatten på 18 minuter så din borde ha lite kortare tid.Testa med 44 i startvärdet om det blir skillnad.
18 minuter är tiden räknat på om jag inte tappar varmvatten.
 
V växelventil skrev:
Min diplomat tws han med startvärdet 42 grader göra varmvatten på 18 minuter så din borde ha lite kortare tid.Testa med 44 i startvärdet om det blir skillnad.
18 minuter är tiden räknat på om jag inte tappar varmvatten.
Tack igen!

Har du koll på justeringskruv och termostat på radiator också ? :)

har en annan fråga....
 
C Cap81 skrev:
Tack igen!

Har du koll på justeringskruv och termostat på radiator också ? :)

har en annan fråga....
Vad undrar du då?
 
V växelventil skrev:
Vad undrar du då?
Jag har 1-rör och 2-rör system i huset där jag fortfarande har beskymmer med ettrörssystemet då den inte blir varmt. Har en tråd om det och om du har lust och gå igenom den så vi är på samma sida, kan jag därefter ställa min fråga.. :)

har en annan teori om det är något med justeringskruven att göra.....



https://www.byggahus.se/forum/threads/1-eller-2-roerssystem.480920/#post-5118502
 
C Cap81 skrev:
Jag har 1-rör och 2-rör system i huset där jag fortfarande har beskymmer med ettrörssystemet då den inte blir varmt. Har en tråd om det och om du har lust och gå igenom den så vi är på samma sida, kan jag därefter ställa min fråga.. :)

har en annan teori om det är något med justeringskruven att göra.....



[länk]
Är du säker på att du har både 1-rörs och 2-rörs?Tycker bild 1 är 2-rörs och bild 2 är ett 2 och 1 koppel.
Om du stänger termostaten helt och radiatorn blir kall så känn på röret upp till termostaten. Blir röret varmt=1-rörs men kallt 2-rörs.
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Är du säker på att du har både 1-rörs och 2-rörs?Tycker bild 1 är 2-rörs och bild 2 är ett 2 och 1 koppel.
Om jag ska vara ärlig, inte helt 100 men vi har problem med radiator på bild 2! ( bild 1 är ett 2-rörs så den är vi överens om )

Nu har jag gjort en grej med radiator 2, och kan skicka en bild och förklara men innan jag gör det vill du utveckla vad du menar med … 1 koppel?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.