Hejsan,

Jag har en värmepump och en vedpanna som delar värmesystemet(eldar jag i vedpannan går det lätt att få upp temperaturen i 27 grader).

Huset är på 152kvm i 1 1/2 plan.

Senaste dagarna så har värmepumpen problem med att hålla värmen.
I Fredagsmorse så var det 16grader. Nu är det uppe i 19grader.
Pumpen står på 24 grader och imorse så varnade den på "hög retur".
Inga termostater är avskruvade och ventilerna är motionerade.
Jag luftade elementen i fredags och det verkade inte vara något luft i alls.

Bifogar lite bilder på inställningarna i pumpen. Dom är gissningsvis helt åt helvete så jag varit och fipplat på dem vid några olika tillfällen.

• Digital display med text, möjligen för maskin eller värmesystem, omgiven av mörker. En synlig grön lampa nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar text, eventuellt inställningar för värmepump eller liknande system, omgiven av mörker.
    Skapa konto
  • Grön LCD-display, teknisk information, inställningar, mörk bakgrund, verkar visa maskinstatus eller parametrar.
    Skapa konto
  • Digital display visar temperaturer på olika system, omgiven av mörker, grön bakgrundsbelysning.
    Skapa konto
  • Digital display showing temperature readings in Celsius with Swedish labels, backlit in green on black background.
    Skapa konto

Bästa svaret

P Patrik Lindström3 skrev:
Hejsan,

Jag har en värmepump och en vedpanna som delar värmesystemet(eldar jag i vedpannan går det lätt att få upp temperaturen i 27 grader).

Huset är på 152kvm i 1 1/2 plan.

Senaste dagarna så har värmepumpen problem med att hålla värmen.
I Fredagsmorse så var det 16grader. Nu är det uppe i 19grader.
Pumpen står på 24 grader och imorse så varnade den på "hög retur".
Inga termostater är avskruvade och ventilerna är motionerade.
Jag luftade elementen i fredags och det verkade inte vara något luft i alls.

Bifogar lite bilder på inställningarna i pumpen. Dom är gissningsvis helt åt helvete så jag varit och fipplat på dem vid några olika tillfällen.
Antingen växellventilen som kärvar eller smutsfiltret igensatt.Sitter en honeywell 4013/12 i din maskin som standard så testa dra i spaken den vita nedåt några gånger för att se om den släpper.den vita spaken ska stå uppåt i änläget när den gör värme och nedåt i läge varmvatten och den ska inte kännas slapp när du drar spaken nedåt och ska fjädra tillbaka av sig själv för den är fjäderbelastad.

Där det står retur 55 grader inom parentes är ditt larm för hög retur och då stannar kompressorn och går över på el-patron istället.mao har du dålig cirkulation i systemet.

V växelventil skrev:
Antingen växellventilen som kärvar eller smutsfiltret igensatt.Sitter en honeywell 4013/12 i din maskin som standard så testa dra i spaken den vita nedåt några gånger för att se om den släpper.den vita spaken ska stå uppåt i änläget när den gör värme och nedåt i läge varmvatten och den ska inte kännas slapp när du drar spaken nedåt och ska fjädra tillbaka av sig själv för den är fjäderbelastad.

Där det står retur 55 grader inom parentes är ditt larm för hög retur och då stannar kompressorn och går över på el-patron istället.mao har du dålig cirkulation i systemet.
Vad gjorde man innan internet?

Tusen tack! Verkar vara precis det som är felet. Den fjädrade inte tillbaka det minsta så det är väl bara ringa en VVSare så får den komma och byta ut den!

Tack återigen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.