Jag hade tryckfall i mitt system, fick under vinterhalvåret fylla 1 gång i månaden, visade sig vara en kombo av fel. 1 för litet tryckkärl, var på 12L, 2 läckande element, satt ett i förrådet bakom ett kassaskåp där en anslutning rostat, läckan var så liten att vi aldrig såg något vatten, det torkade upp under kassaskåpet innan det hann rinna ut, 3 expansionskärlet var trasigt.

När jag fyllde var det bara precis så man hann öppna kranen i 1 sekund typ så steg trycket.

Hade hit en rörmokare som kollade över och hittade felen, allt som allt med felsökning, arbete och delar i form av nytt expansionskärl och element ca 7000kr efter rot. sen detta gjordes för ca 1-1,5 år sen har jag aldrig fyllt på.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kan ju också vara så att säljaren inte vet vad felet är utan fyllt på ibland en längre tid utan att vara särskilt brydd om det.
Så var det för mig i förra kåken, trycket sjönk över tid och jag fyllde på ibland.
Från 2012 till 2018, såg aldrig var nåt vatten läckte ut så jag resonerade som så att, jaja, lev med det.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vill ju inte skärmma upp dig för mycket men i vårt fall var sjunkande tryck en läcka i en skarvning under golvet. Vi hade tagit bort ett element och lagt golvvärme vid renovering av tvättstuga. Skraven gjöts in i golvet och ett par år senare började pannan först tappa tryck långsamt för att till slut försvinna direkt när man fyllde på. Resulterade i vattenskadeprojekt där hela nedervåningens golv fick bytas.

Hade vi kontaktat typ Ocab eller annan skadeservice direkt när pannan gåtts igenom hade det nog inte gått så långt. Felet hittades med värmekamera

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
J jogustaf skrev:
Vill ju inte skärmma upp dig för mycket men i vårt fall var sjunkande tryck en läcka i en skarvning under golvet. Vi hade tagit bort ett element och lagt golvvärme vid renovering av tvättstuga. Skraven gjöts in i golvet och ett par år senare började pannan först tappa tryck långsamt för att till slut försvinna direkt när man fyllde på. Resulterade i vattenskadeprojekt där hela nedervåningens golv fick bytas.

Hade vi kontaktat typ Ocab eller annan skadeservice direkt när pannan gåtts igenom hade det nog inte gått så långt. Felet hittades med värmekamera
Jepp. Blir till att utreda omgående vid tillträde. Inget man vill låta gro.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Jepp. Blir till att utreda omgående vid tillträde. Inget man vill låta gro.
Har lång erfarenhet av detta och min rekommendation är att provtrycka radiatorsidan av anläggningen, då får du direkt reda på om du har läcka i systemet eller i centralen, för läcka är det och det är inte normalt eller iaf som det skall vara. Har säljaren dessutom fyllt på med vatten så kommer det in nytt syrerikt vatten i systemet som äter på rör och rostar sönder. - jag har själv gjort det felet och det blev ingen rolig läxa. Provtryck innan ni genomför köpet eller räkna med att det blir en åtgärd. tänk också på att rör har en livslängd som skrivs av av försäkringsbolaget.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.