Värmepumpar
Ivar.T: [citat] Har du köpt en? Jag har oxå låg takhöjd i källaren, och lutar åt "bereda 270" sverigepumpen med utedel. den bygger 1714mm men har vattenkoppling på toppen. Borde dock få plats hos dig. Jag har knappt 1900mm i takhöjd och bedömmer att det går.
Josth: Tycker du redan har listat det viktigaste. NIBE har efter de första 3 årens garanti sedan ytterligare 3 års trygghetsförsäkring som ingår. Det är ju en gedigen modell med stor förångare och ordentligt med ljudisolering etc. Jämför vikten och storleken på utedelarna. Mitsubishi har bra prestanda och ligger ju förmånligt till pris men det finns synpunkter på ljudnivån. Svårt att
DonPablo: Okej, ja då r det tyvärr svårt säga, utan att se/höra uppleva det på plats.
Norrköping2009: [citat] Har inte sett någon instrypningsventil. Möjligtvis i själva kopplet. Du skriver mycket konstaterande (och sånt jag redan vet) vilket inte hjälper mig i mitt problem tyvärr. En fråga till nu: Om innetemp är 24 grader på nedervåning, där pumpen mäter rumstemperatur, kan då den tempen styra pumpen på något sätt som gör att det blir mindre värme på elementen på ö-våning?
DonPablo: den kan inte gå högre just nu än 87, den är -15.9 i förångaren, den börjar förångningsbegränsa i -16 och då sänker den varvtalet (hz) på kompressor till förpngning stigit lite, sen tillåter den fri reglering igen.
Martin_355: [citat] Hej. Det blev en Thermia Aura T2 till slut. Fick den till bra pris. Jag tycker den är väldigt bra. Nu har vi bara kört under sommaren och det blir riktigt kallt när man kyler huset. Tycker den är tyst. Luftfiltret rensat all luft. Betalde 26000 inkl installation och eldragning. Är nöjd med den. Vintertid har vi inte kört med den tror inte det kommer behövas om det inte är
T7: Väcker gammal tråd...har själv beställt en ohmigo relä och tänkte styra vår gamla Thermia diplomat värmepump genom att koppla mig på yttertemp givaren, men såg att även vår pump har denna möjlighet att bygla värmepump stopp över ohmigo'n vid dyr el....så hur gick det för trådskaparen? eller kan någon berätta om dom gjort så här och om dom blev nöjda med resultatet? Mvh
Oliver Linde1: [citat] Värmekurvan ligger på 4 (vilket ska vara rätt då jag har uppvärmning via radiatorer, 2 våningar på totalt 107kvm). Alla radiatorer är alltid inställda på max, dvs 9.
ChristainB: [citat] Ja, jag vågar inte säga hur dom fått ihop detta 😅 Det är en F2020 ute del, men pannan är en strömsnäspanna. Jag tackar hjärtligt för hjälpen och engagemanget!! Otroligt tacksam!!
Tomture61: Har haft ett samma problem , kompressor går men elpatronerna startar ej . Felet visar sig nu när det börjar bli kallare och FLVP behöver göra mer värme men elpatroner ej startar . https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70553.0 Lösningen är att ställa om till tidsstyrd avfrostning .
Tomture61: [citat] För att få en tystare VP / installation så är 160 rör lämpligare , det borde dock vara samma dimension på både avluft / tilluft . I min installation är början på tilluft (närmast VP) 160 mm som senare övergår i 125 mm , 125 mm förgrenas till 2 st 125 mm rör . Isoleringen på avluften får ej vara öppen till omgivningen . varken vid VP eller på vinden , på vinden
EdgarX100: Tusen tack @MattiasAng för tipset! Jag valde det nedre alternativet som dök upp, "Fiery Panda", och fick plasmacluster-knappen att fungera. Suveränt!😀
xxargs: Den Mitsubishi jag har på attefallen så verkar man köra magert med köldmedel på utedelen på 10-gradersläget - dvs. isen vid några plusgrader ute bandar sig i mitten på utedelen och inget i upp och nedkant - en gissning är att det är avsiktligt då med begränsad mängd smältvärme via hetgasen för att innerdelen är relativt kall vid 10 grader innertemperatur så kan bara en
Josth: Visst borde det gå att göra ett valv där men det blir ju bara ett mindre valv så jag tror inte det blir så stor skillnad. Personligen tycker jag också det kan vara bra med dörr till vardagsrummet när någon/några vill titta på TV sent på kvällen och andra i huset vill ha tyst och sova.
Peter321: [citat] Kanske är det lite på gränsen för min händighet. Ska fundera lite, skulle kunna börja att ta in någon offert för att se vad det skulle kunna hamna på och se hur dyrt det blir jämfört med luftvärmepump.
Monicasommar: [citat] Vilken firma? Köpte du installation separat?
DonPablo: Så är det givetvis, man vill ha värmen, men inte höra suset från fläkten. Böst är att ha den i största utrymmet, men då ska maskinen ha fritt att gå fullt,
BSOD: Vad kostar det att få till vvb? Lär ju vara dyrt om man nyttjar rörmokare och köper nytt. Vad förbrukar du per år nu? En familj på fyra förbrukar typiskt typ 4000kWh/år på varmvatten har jag för mig, men det är enorm spridning på vanor. Med lite cop på bvp så är det kanske 1500kWh el/år? Om man flyttar det från högpristid till lågpristid och sparar 50öre/kWh så är det
MarcusH77: [citat] I mitt fall sker tryckfallet så snabbt (~1-2sek) när pannan börjar tillverka värme och återgår till tidigare trycket lika snabbt (~1-2sek) när pannan slutat tillverka värme så jag misstänker att det kan bero på något annat än temperaturförändringen. Så här svarar ChatGPT när jag ställer frågan vad tryckfallet kan bero på: Low Refrigerant Levels: If the refrigerant
jonaserik: [citat] + och - minus blinkar när shuntmotorn aktuveras. Grön då är den nöjd. [citat] Som jag skrev ställ på 3 och mitten på noll, kolla hur + och - lyser, vrider du till minus 18 sä kommer - minus att lysa och det blir kallt i huset, tvärtom tiil + 18 så kommer + att lysa. Om ställer om mitten är finjustering sakta så kommer ett läge där grön tänds, då är finjusteringen för
Värmelärlingen: [citat] Fick rådet ha kvar gamla automat danfoss alpha 2 cp och köra parallellt = dubbelt flöde samt bra då Anslut lvvp cp stannar (?) vid avfrostning samt cp redudans om en går sönder?
pacman42: Takfläkt är effektivt för att blanda luften, uppåt eller nedåt är en smaksak. Nedåt kyler den, uppåt värmer den - för den som befinner sig under den. Vi har tre sovrum på samma våning som vår LLVP (källarvåningen i vår suterrängvilla). Två rum har dörren mot gillestugan där värmen kommer in, dessa rum har dessutom bättre isolering ut då de ligger mot garaget som är
PBjore: [citat] Hej, njae den tror jag är någon form av övertryck för varmvattnet. Den går rätt.ner i avloppet.
Einh: [citat] Jag bor också i Norrlands inland och har kalla vintrar (förra vintern hade vi som lägst -35). Jag vet att rådande konsensus här uppe är BVP med vattenburen värme (om man nu inte bara har en panna istället). Jag bor dock i en gammal timmerkåk från slutet av 1800-talet med tveksam isolering och utan några vattenburna element. Den värms upp med 2st llvp placerade på respektive
xxargs: 2 seriekopplade cirkulationspumpar - men det kommer inte att dubbla flödet - men kanske 1.4 ggr det du hade innan om det är samma tryckstegring på båda. och tänk på att cirkulationspumpar också drar ström... Det andra mindre attraktiva alternativen är grövre rör till elementen eller bygga om till 2-rörsystem. Men innan dess, kolla att alla elementventiler faktiskt arbetar OK och att
JonasWe: Jag har samma sak, jag upptäckte även mögel i kondensorfläkten. Med era svar gissar jag att vi bara lever med det? Möglet bör ju inte leda någonstans där vi människor är, bortsett från där pumpen står.
xxargs: [citat] Inte så svårt att nå upp om man bor lite utanför storstäderna för att hitta egen hus till överkomligt pris. huspris + resekostnader för att åka till arbetet är ungefär konstant om man tar det väldigt grovt när det gäller dyrare hus nära storstad och kort till jobbet eller billigare hus ett antal mil bort och längre resa... Själv kör jag upp runt 2500 mil/år och med