N
Nicklas Lindahl: Efter att reparatören varit på plats går kompressorn mycket långa tider och inte stängs av sätts på med kortare intervaller. istället för 0-7 minuter går nu kompressorn i 45 minuter innan den slår över på tillsatsen och efter ett tag kommer kompressorn på igen och slutligen kör den tillsatsen innan den är klar med varmvattnet. Kör den i normalläget nu och ska se om
7 svar · 2,9k läst
·
H
Håkan Börjesson: Jag vill ha tips om någon pålitlig firma i Göteborgsområdet som kan erbjuda installation, garanti och service av luft/luftvörmepump. I mitt fall blir det en Panasonic LZ25TKE.
0 svar · 627 läst
L
lars alk: Har samma problem, men för mig så fungerar det att koppla upp mig och styra fläkten när den är avstängd. Alltså, fläkten själv stör ut wifi, lite dåligt EMC skydd. Har provat att flytta ut wifimodulen så långt sladden räcker, men det hjälper inte. Har lagt in en timer i appen så att den är avstängd ett par timmar om dagen så att jag kan justera när den är av. Tyvärr har den
16 svar · 8,5k läst
·
J
Josth: Ofta säger man att frånluftsåtervinning motsvarar ett ca 30 m djupare borrhål för ett medelstort hus.
1 svar · 611 läst
J
Josth: När luftvärmepumpen havererar är det bra om det finns back-up för värmen, särskilt om det är en stuga som står obebodd en stor del av året och ska underhållsvärmas. Luftvärmepump räknas bara som ett komplement till husets ordinarie värmesystem.
2 svar · 826 läst
·
X
xxargs: [citat] Det är att luften värms som gör att luften upplevs torrare, inte av hur det värms. En annan värmelösning kommer inte ändra detta speciellt mycket och det kan bli knastertorrt även av vattenburen värme, men med skillnaden att det kanske inte blåser på en på samma sätt som med en innerdel som blåser ut i rummet med typ 45 gradig C luft.
13 svar · 5,9k läst
V
Värmelärlingen: [citat] Vilket märke har du?
18 svar · 4,0k läst
·
J
Josth: Ställer du ner framledningstemperaturen och värmekurvan mycket så kommer ju frostskyddet för tilluften att aktiveras hela tiden på vinterhalvåret, dvs det blir ingen tilluft och ingen riktig ventilation. Kompressorn hörs väl när den fungerar och arbetar. Sitter nere till höger. Nu när det varit kalla nätter neråt 0 grader så bör kompressorn gå en ganska stor del av natten men på
3 svar · 2,7k läst
·
M
MrDizzy: [citat] Jag får det till ett värde på 40% kvar ( 6-2=4år * 15% = 60% avskrivning ) Så min gissning på 50% av nypris ink installation var inte långt borta
5 svar · 974 läst
S
Samban13: [citat] jag har kollat alla säkrng strata om det gör ingen varmvatten till huset men därmot finns värme i huset
2 svar · 957 läst
·
J
Josth: På sensommaren och hösten kan luftfuktigheten vara väldigt hög. Ju lägre temperatur desto högre relativ luftfuktighet eftersom svalare luft bara kan innehålla mindre mängd vattenånga än om luften är varmare. När ni vistas i stugan tillförs fukt från varje person, matlagning, eldning etc.
1 svar · 733 läst
V
Värmelärlingen: [citat] TP21 ,22 eller 33 som Tomny beskriver ovan.vattenkopplets placering kan skilja aka 70talet centrerat(?), numera flesta vänster ellet höger...
6 svar · 1,1k läst
J
Josth: Absolut, helt olika framledningstemperaturer vid DVUT. Golvvärmen måste shuntas ner.
1 svar · 664 läst
MathiasS
MathiasS: Hade exakt samma fel i min nibe 1210. Det är elpatronen som sitter rakt ovanför cirkulationspumpen och när packningen till denna blir dålig (där man skruvar in själva elpatronen) så droppar det på cirkulationspumpen och ser man inte det i tid så pajar pumpen. Det är bara att byta cpumpen, jag monterade en grundfos Alpha som dessutom är avsevärt mer energisnål än den som satt där.
4 svar · 923 läst
T
Timmermannen77: Du har väl en shunt vid golvärmefördelaren, Se om du kan strypa ner framledningstemeraturen
2 svar · 319 läst
N
Niklas i Tomtebo: Jag har CTC i255 men logiken för optimering borde vara samma oberoende av system. Har lekt med inställningarna så att hög och lågpris är separerade ordentligt. Eftersom elpriserna varierar mycket beräknar jag hög/lågpris på dags basis. Mitt system har i255+utedel +1 m3 extra system volym + vedpanna. Smartgrid är säkert bra men vad är de optimala utställningarna för mig? 1. Har valt
0 svar · 1,0k läst
fallera
fallera: Har du fått tag på reservdelar till pumpen
5 svar · 1,8k läst
·
P
Pittersenn: Ska byta ut och isolera om avluftskanal inför kommande installation av flvp. Är lite osäker på bästa metod för att täta mot anslutningen mot takhuven. Det kommer en isolerstrumpa pe50 hela vägen på röret, upptill huven så tänkte jag dra några varv armaflex tejp o sen över med strumpan. Ska man bara tejpa strumpan med flex tejp mot huven sen? Kanske måste såga bort lite av skivan
0 svar · 725 läst
·
Bj00rn
Bj00rn: [citat] Tja, hur går det med projektet? Vi kollar också på ventgolv + golvvärme på oisolerad platta. Hur mycket isolering landade ni i?
4 svar · 1,0k läst
·
J
Jeppson: Hej, Tycker det låter som ett vettigt pris, jag betalade samma pris som du fick nu våren 2023. Då ingick bortforsling av den gamla värmepumpen. Än så länge är jag nöjd med den.
1 svar · 755 läst
peleback80
peleback80: Hej! Har en luftvärmepump från Panasonic som går 100% som AC. När jag stänger av den på dagtid så blinkar powerlampan under några minuter och luckan stannar halvt öppen. Men pumpen stänger av. Sen efter en stund slocknar lampan men pumpen stänger ej luckan utan den stannar halvöppen. När jag ska starta den igen behöver jag typ stänga av den igen och sen slår på den igen för att
0 svar · 610 läst
G
Gerkicka: Det var den blå. Tack!
3 svar · 840 läst
·
N
Niklas i Tomtebo: Har senaste versionen av mjukvaran. Elpriser fungerar. Har lekt med inställningarna så att hög och lågpris är separerade ordentligt. Mitt system har i255+utedel +1 m3 extra system volym + vedpanna. Smartgrid är säkert bra men vad är de optimala utställningarna för mig? 1. Har valt att inte aktivera Smartgrid under menyn värmesystem här kan man sänka framledningstemperaturen vid
37 svar · 9,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Har du källare
2 svar · 483 läst
J
jonaserik: Om VV i nte fungerar. Bkir det extra varmt på elementen då VP gör VV enligt displayen eller visar det inget. Det sitter en givare i VP som ska känna tempen på VV och arbeta efter det. ( Vad visar VV för temp ) Leta reda på givaren, sitter kanske nertill i VV-tanken, ta ut den, ett glas vatten från kylskåpet och doppa den, då ska det visa någon temp på VV, sen värma den med frugans
7 svar · 2,7k läst
·
GK100
GK100: [citat] Du kan stänga den nu. Det lilla som läcker där påverkar inte trycket så snabbt om du har expansionen rätt dvs luft i rätt mängd i kärlet. Du kanske ska börja där annars kan det vara någon annan läcka också.
5 svar · 1,1k läst
·
X
xxargs: Sensorer som glappar kan få reglersystem att gå bärsärkagång - så börja med att kolla dessa då de förmodligen går in som en radda sladdpar till styrkortet någonstans och förhoppningsvis med multimeter kommer åt att mäta spänningen på dessa och vara uppmärksam på om någon eller flera av dem fladdar i värdena och kan tyda på glapp. Gäller att vara där medans det krånglar och
1 svar · 588 läst
·
X
xxargs: Har du två döttrar ? I så fall borde du ha liten beredarmagasin varmvatten enkom för ungdomarna så att varmvattnet tar slut fort så att de lär sig ;-) - sedan när det är er tur slår ni om till den stora beredaren... (klassisk skämt med en ganska mycket allvar bakom när det gäller varmvattenförbrukning - hela bekantskapskretsens familjefäder grimaserar och muttrar något obestämt
2 svar · 1,0k läst
·
Z
Zer00x: [citat] Slangen var rejält ”förstoppad” så vattnet kom inte någonstans. Har gjort rent den nu så ska jag se om felet återkommer eller inte. Tack för att du tog dig tid att svara.
4 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.