Hej!
Ska installera en LVVP i mitt hus, ca 110kvm i Skåne. Golvvärmeslingor från LK, dock enbart 70mm cellplast som isolering i golvet...
Har fått offert på följande:

Mitsubishi Power Invertor PUD-SWM 80YAA.
Mitsubishi Ecodan EHST20D-YM9D
Wifi modul
Innegivare
Magnetfilter
Markstativ
Värmekabel för kondensavrinningen
Installerat och klart ca 115k


Samt
NIBE S2125-8 3 fas och VVM S320
Magnetitfilter
Elinstallation, VVS installation
Värmekabel för kondensavrinningen
Installerat och klart ca 140k

Mitsubishi har enl. mig följande för och nackdelar:
+ 5 års garanti
+ Gas mellan inne och utedelen
- Lite sämre SCOP för golvvärme än nibe
- Utedelen väsnas mycket tydligen om man läser runt här samt på värmepumpsforum.com (57dB)

Nibes för och nackdelar
+Mkt tystare utedel (49dB)
+Schysst UI, timprisstyrning mot tibber etc
+Nyare modell (2022)
+Bättre SCOP35
- Har propan som köldmedium och vatten mellan inne och ute delen. Nibe har tydligen haft en del problem med deras frånluftsvärmepumpar med R290.
- 3 års garanti mot

Det som får mig att vilja välja denna är att utedelen ska vara mycket tystare. Har grannar väldigt nära. Samt att Nibe känns lite mer premium

Vilken av dessa maskiner är det bästa valet?
 
Redigerat:
Skulle aldrig ta en luft/vatten med vatten mellan inne och utedel.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Skulle aldrig ta en luft/vatten med vatten mellan inne och utedel.
Nej så tänkte jag också initialt men är det verkligen så stor risk att rören skulle frysa? Finns väl många maskiner ute i landet som har vatten mellan inne och utedelarna.
Bor också i tätort i Skåne, milt klimat och mindre risk för långa elavbrott tänker jag. Men absolut är gas att föredra tycker jag också.
 
Finns ju otroligt många som har vatten till sin utedel. I södra halvan av landet bör det inte vara något problem. Extremt sällan man läser om någon som haft strömavbrott så länge att rören har frusit och blir det ett väldigt långt strömavbrott fryser ju ändå hela huset oavsett. När man emellanåt läser som LVVP sin frusit har det istället oftast berott på att husägaren helt har blockerat elpatronen och värmepumpen har inte ensam orkat med när det blivit kallt, arbetstemperaturen faller och det blir en ond loop att avfrostningen inte längre kan fungera och till slut fryser hela utedelen ihop. Installationen blir också något enklare i och med att man inte behöver en extra kyltekniker. Man kan även sätta dit en speciell säkerhetsventil som automatiskt öppnar vid +2 grader på värmevattnet i rören och släpper ut vattnet i rör och värmesystem.
 
  • Gilla
roberob
  • Laddar…
J Josth skrev:
Finns ju otroligt många som har vatten till sin utedel. I södra halvan av landet bör det inte vara något problem. Extremt sällan man läser om någon som haft strömavbrott så länge att rören har frusit och blir det ett väldigt långt strömavbrott fryser ju ändå hela huset oavsett. När man emellanåt läser som LVVP sin frusit har det istället oftast berott på att husägaren helt har blockerat elpatronen och värmepumpen har inte ensam orkat med när det blivit kallt, arbetstemperaturen faller och det blir en ond loop att avfrostningen inte längre kan fungera och till slut fryser hela utedelen ihop. Installationen blir också något enklare i och med att man inte behöver en extra kyltekniker. Man kan även sätta dit en speciell säkerhetsventil som automatiskt öppnar vid +2 grader på värmevattnet i rören och släpper ut vattnet i rör och värmesystem.
Tack för svar. Har du någon åsikt om de två maskinerna, vilken skulle vara det bättre valet?
 
Tycker du redan har listat det viktigaste. NIBE har efter de första 3 årens garanti sedan ytterligare 3 års trygghetsförsäkring som ingår. Det är ju en gedigen modell med stor förångare och ordentligt med ljudisolering etc. Jämför vikten och storleken på utedelarna. Mitsubishi har bra prestanda och ligger ju förmånligt till pris men det finns synpunkter på ljudnivån. Svårt att rakt av säga vilken som är bäst för just dig.
 
  • Gilla
roberob
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.