Hej gott folk!

jag har en vän med en krånglande Ecodan som skulle behöva lite hjälp i dessa kalla tider. Jag är tyvärr inte där på plats just nu för att ta bilder eller få fram mer information , och det jag vet om pumpen är knapphändigt (ska dit senare idag)

det jag vet;

Huset är 160 kvm, tvåplanshus, från ca. 1970, putsad fasad, okänd stomme, ligger i Borås

Totalt 14 äldre element fördelat mellan planen

Mitsubishi Ecodan L/V, vid -5 så börjar den kämpa med värmen. Vid -10 så håller den runt 14 grader inomhus. Den betedde sig likadant förra vinter, dock har jag ett svagt minne att den larmade L9 den vintern

Väldigt lite info men är det någon som möjligtvis kan gissa sig till orsaken? Finns det vanliga problem med dessa pumpar? Är elpatron standard på dessa och hur vet man om det finns installerat?

Jag ska som sagt dit senare idag men jag kan i princip ingenting om värmepumpar och tyvärr får hon inte tag på någon som kan kolla på den förrän tidigast efter jul

någon där ute som har förslag på vad jag dom extrem lekman kan kolla på?

Hej! Kolla upp exakt modellbeteckning på delarna ute och inne så kanske du kan googla fram en manual till dem. Är det en lite äldre installation kan det mycket väl vara så att den inte klarar mer än -5 °C utan el-patron och måste ha tillskott när det blir kallare för att inte innetemperaturen ska fall. El-patron borde absolut finnas det är ganska stor risk att köra en luftvattenvärmepump utan el-patronen aktiverad när det är kall vinter. Kan bli problem med avfrostningarna och att värmepumpen då tappar effekten totalt så det fryser.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Kolla upp exakt modellbeteckning på delarna ute och inne så kanske du kan googla fram en manual till dem. Är det en lite äldre installation kan det mycket väl vara så att den inte klarar mer än -5 °C utan el-patron och måste ha tillskott när det blir kallare för att inte innetemperaturen ska fall. El-patron borde absolut finnas det är ganska stor risk att köra en luftvattenvärmepump utan el-patronen aktiverad när det är kall vinter. Kan bli problem med avfrostningarna och att värmepumpen då tappar effekten totalt så det fryser.
Tackar stort för svaret!

Hur vet man ifall elpatron är installerat? Försökt googla fram bilder men det verkar finnas så många varianter så även om jag öppnar skåpet är jag osäker på om jag ens kommer känna igen den

Sen om den finns så är frågan om den är avslagen eller om nån säkring har gått…

14 grader inomhus. Tvingat värmepumpen till 60 grader, hittills uppe i 53, men elementen är runt 30?

Har någon nån aning om varför? Inget flöde?

• Display för Mitsubishi Electric-enhet visar temperaturdata och statusmeddelande, datum och klockslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C CM1234 skrev:
14 grader inomhus. Tvingat värmepumpen till 60 grader, hittills uppe i 53, men elementen är runt 30?

Har någon nån aning om varför? Inget flöde?
Den kan ANTINGEN göra varmvatten eller värme till huset och inte båda samtidigt. Så tvingar du den att göra varmvatten så kommer den sluta producera värme tills den kommit upp i temperatur på varmvattnet

Chompiz Chompiz skrev:
Den kan ANTINGEN göra varmvatten eller värme till huset och inte båda samtidigt. Så tvingar du den att göra varmvatten så kommer den sluta producera värme tills den kommit upp i temperatur på varmvattnet
Med tvingat menar jag att jag valt en fast temperatur istället för kurva eller termostat (enbart för att testa)

Den klarade upp till 53 grader men visar att det skickas bara ut 30ish till elementen. Ändrade sen cirkulationspumpen från 5 ner till 2 och då gick tempen upp från 30 till 39

Tyvärr fortfarande för kallt…

C CM1234 skrev:
Med tvingat menar jag att jag valt en fast temperatur istället för kurva eller termostat (enbart för att testa)

Den klarade upp till 53 grader men visar att det skickas bara ut 30ish till elementen. Ändrade sen cirkulationspumpen från 5 ner till 2 och då gick tempen upp från 30 till 39

Tyvärr fortfarande för kallt…
Som sagt vad du tvingar upp är temperaturen i varmvattnet och inte ut till radiatorerna. Låt maskinen sköta det per automatik så kommer det bli bättre temp ut i radiatorerna

Chompiz Chompiz skrev:
Som sagt vad du tvingar upp är temperaturen i varmvattnet och inte ut till radiatorerna. Låt maskinen sköta det per automatik så kommer det bli bättre temp ut i radiatorerna
Problemet är att det varken går via kurva eller termostat, det skickas ut alldeles för kallt vatten oavsett inställning

Enligt pannan så är 53 grader inte vvb, utan vattnet som borde skickas ut i elementen. Dock gör den inte det?

TH2 är gastemp från kompressorn. Funkar den?
Gå in på service -info och ge kod 016 som visar kompressorns aktuella frekvens

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Fler koder

• Teknisk dokumentation för luftkonditionering, visar felkoder, specifikationstabell i PDF-fil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Återkommer när jag är på plats igen

C CM1234 skrev:
Hej gott folk!

jag har en vän med en krånglande Ecodan som skulle behöva lite hjälp i dessa kalla tider. Jag är tyvärr inte där på plats just nu för att ta bilder eller få fram mer information , och det jag vet om pumpen är knapphändigt (ska dit senare idag)

det jag vet;

Huset är 160 kvm, tvåplanshus, från ca. 1970, putsad fasad, okänd stomme, ligger i Borås

Totalt 14 äldre element fördelat mellan planen

Mitsubishi Ecodan L/V, vid -5 så börjar den kämpa med värmen. Vid -10 så håller den runt 14 grader inomhus. Den betedde sig likadant förra vinter, dock har jag ett svagt minne att den larmade L9 den vintern

Väldigt lite info men är det någon som möjligtvis kan gissa sig till orsaken? Finns det vanliga problem med dessa pumpar? Är elpatron standard på dessa och hur vet man om det finns installerat?

Jag ska som sagt dit senare idag men jag kan i princip ingenting om värmepumpar och tyvärr får hon inte tag på någon som kan kolla på den förrän tidigast efter jul

någon där ute som har förslag på vad jag dom extrem lekman kan kolla på?
Förutsätter att koderna är rätt snarlika över Ecodan/Zubadan-serien oavsett vilket exakt modellnummer enheterna har. L9 är då varning för lågt flöde varpå den kan överhetta när värmeväxlaren inte kan göra sig av med värmen. Potentiella orsaker; 1. Cirkulationspumpen är ställd för lågt (värde 1-5) 2. Cirkulationspumpen börjar gå sönder. 3. Det är ett 1-rörssystem och dom har vridit av en eller flera radiatorer ihopp om att spara värme/ström varpå flödet i kretsen stryps.

Edit; ställ upp cirkulationspumpen till 5 och öppna samtliga radiatorer. Varnar den fortfarande om lågt flöde så bör ni undersöka ev. magnetitfilter och rensa dessa. Vill det sig sämre så kan det ju även vara så att värmeväxlaren är igensatt och då måste man väl spola hela systemet. Aldrig gjort och har inte en aning om hur omfattande det är dessvärre.

Redigerat:
För att kolla flödet, håll in i-knappen > stega till Service längst till höger > lösenord är som standard 0000 > scrolla ner till Information > Ange 540. Värdet skall ligga-ish mellan 10-25 beroende på modell och diverse förutsättningar. Ligger det under 10 även om man ökar cirkulationspumpen till värde 5 så är det högst troligt strypta radiatorer eller igensatt filter/värmeväxlare och då får ni inte ut värmen till kretsen även om pumpen klarar att värma sig själv till 50-60 interna grader.

F
D Dayangel skrev:
För att kolla flödet, håll in i-knappen > stega till Service längst till höger > lösenord är som standard 0000 > scrolla ner till Information > Ange 540. Värdet skall ligga-ish mellan 10-25 beroende på modell och diverse förutsättningar. Ligger det under 10 även om man ökar cirkulationspumpen till värde 5 så är det högst troligt strypta radiatorer eller igensatt filter/värmeväxlare och då får ni inte ut värmen till kretsen även om pumpen klarar att värma sig själv till 50-60 interna grader.
Vad är egentligen konsekvensen av för lågt flöde? Sämre COP? Jag har aldrig sett över 3 på vår. Min pump ska ju ha mellan 10.8-25.8 l/minut. Men med CP på 5 (max) så får jag ändå inte mer än 9l/minut. Filtret rengjort. Jag har 12 radiatorer i ett ettrörssystem och alla radiatorers termostater fullt öppna. Är det för lite volym för värmepumpen? Borde inte installatören kollat detta vid installationen? Är våran rördimension för liten? Borde vi haft en mindre utedel som krävt lägre flöde?

ettrörssystem säger ju det mesta

• Ledsen
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.