1 762 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Frånluftsvärmepump närmast likvärdig med bergvärme
Framåt killar från byggingenjörsprogrammet som skrivit examensarbete. De kommer fram till att en nibe f730 i många fall är likvärdig bergvärme och ftx i totalkostnad över hela livscykeln. Se nedan.
https://www.vvsforum.se/2024/10/vilket-varmesystem-ska-man-valja-for-smahus-i-sverige/
https://www.vvsforum.se/2024/10/vilket-varmesystem-ska-man-valja-for-smahus-i-sverige/
Det den här studien visar är att har man ett mindre hus 90-120 kvm uppvärmd yta behöver inte FVP vara allt för dåligt alternativ.
Men ligger man på 150kvm uppvärmd yta (tex 80-90kvm hus plus semi uppvärmd källare) eller mer så har mina åsikter inte ändrats iaf.
(för 150kvm+ uppvärmd yta):
Gävle och norrut = Berg/jord värme (du vill INTE ha LVVP om det blir -30 eller kallare)
Uppsala till Linköping = BVP/JVP/LVVP ta vad du vill, det blir nog samma kostnad i slutet
Göteborg/Jönköping till Ystad = LVVP då det är mindre kostnad direkt och samma eller bättre prestanda som BVP/JVP
Samt har man pool, Uppsala och söder över och ska även värma poolen via VP:n ta LVVP då man på sommaren troligen har bättre COP än bergvärme
Men ligger man på 150kvm uppvärmd yta (tex 80-90kvm hus plus semi uppvärmd källare) eller mer så har mina åsikter inte ändrats iaf.
Gävle och norrut = Berg/jord värme (du vill INTE ha LVVP om det blir -30 eller kallare)
Uppsala till Linköping = BVP/JVP/LVVP ta vad du vill, det blir nog samma kostnad i slutet
Göteborg/Jönköping till Ystad = LVVP då det är mindre kostnad direkt och samma eller bättre prestanda som BVP/JVP
Samt har man pool, Uppsala och söder över och ska även värma poolen via VP:n ta LVVP då man på sommaren troligen har bättre COP än bergvärme
Bott i längs norrlandskusten och även norska kusten betydligt längre norrut än gävle, aldrig hade vi då några -30 på vintern.M MrDizzy skrev:Det den här studien visar är att har man ett mindre hus 90-120 kvm uppvärmd yta behöver inte FVP vara allt för dåligt alternativ.
Hade varit intressant med ett hus med två stycken LLVP och en värmepumpsberedare med i jämförelsen. Så som bidragsmodellen ser ut idag.
Själva har vi 5stk LLVP med installerat effekt av ca 12kw vid minus 15. Tycker det går rätt så snåla.
Själva har vi 5stk LLVP med installerat effekt av ca 12kw vid minus 15. Tycker det går rätt så snåla.
Varför är det så bra? Det är ju ingenting du märker av i inomhustemperaturen/komforten. Och det påverkar heller inte uträkningarna som hänvisas till. Så ditt bästa argument för bergvärme är ett rent känsloargument att det "känns bra".DonPablo skrev:
Vi halverade elförbrukningen vid byte från flvp till bvp och ftx på villa 220 kvm atemp byggd 2007 i Sthlm. Har även ett litet hus 40 kvm med llvp av senaste slag som ska vara ok till - 25, men vid - 15 drar elräkningen iväg häftigt och har fått överdimensionerade llvp för att klara kallt väder, men inverterstyrd så spelar det inte så stor roll. Denna 7 kW llvp ger nog inte mer än 3,5 kw vid - 18, som är vad detta lilla hus behöver vid - 18.K kurlakarl skrev:
Stora huset klarar sig på 8kw bvp vid - 18 utan elspets, så vid - 18 går llvp på 7 kW fullt i lilla huset på 40 kvm och bvp på 8 kW går fullt i stora huset på 220 kvm. Det är skillnad på teknikerna då bvp inte påverkas av yttertemp men llvp påverkas kraftigt av yttertemp vilken uteffekt man får.PFO skrev:
Vi halverade elförbrukningen vid byte från flvp till bvp och ftx på villa 220 kvm atemp byggd 2007 i Sthlm. Har även ett litet hus 40 kvm med llvp av senaste slag som ska vara ok till - 25, men vid - 15 drar elräkningen iväg häftigt och har fått överdimensionerade llvp för att klara kallt väder, men inverterstyrd så spelar det inte så stor roll. Denna 7 kW llvp ger nog inte mer än 3,5 kw vid - 18, som är vad detta lilla hus behöver vid - 18.
Idag har vi mellan 4500-5000 kWh i årsförbrukning för uppvärmning och varmvatten (separat elmätare för bvp) på 220 kvm atemp. Det ger energiklass B på hus med lite lägre ränta på grönt bolån.PFO skrev:
Kopplar du till FTX så kommer LLVP + FLVP att ge den lägsta förbrukningen även i Luleå (Jämfört med enbart BVP). Se kommentarer #2 i nedan tråd:M MrDizzy skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelj-raett-vaermesystem.286186/#post-5953469
(Självklart kommer BVP + FTX att ge en ännu lägre förbrukning men det är en betydligt högre installationskostnad än FTX+ LLVP + FLVP)
Den stämmer inte.E Einh skrev:
den bygger på teoretiska förhållanden.
Lycka till i verkligheten.
Tex hos min ma föräldrar där det var -38C tre dagar i rad för nått år sen.
De bor i Skellefteå så det är Nortland men inte inlandet.
Då fanns det ingen luft/luft el luftvatten som gav extra värme. Alla gick på elpanton
Det var kallt (-25C eller kallare) i en vecka.
i förra vinter var det med en köldperiod på källare än -20C i två veckor
och så har det varit senaste åren.
Där uppe är det berg el jordvärme om man ska ha värmepump. Allt annat är bara idioti från folk som inte har koll på verkligheten
Jag bor också i Norrlands inland och har kalla vintrar (förra vintern hade vi som lägst -35). Jag vet att rådande konsensus här uppe är BVP med vattenburen värme (om man nu inte bara har en panna istället). Jag bor dock i en gammal timmerkåk från slutet av 1800-talet med tveksam isolering och utan några vattenburna element. Den värms upp med 2st llvp placerade på respektive våningsplan.M MrDizzy skrev:Den stämmer inte.
den bygger på teoretiska förhållanden.
Lycka till i verkligheten.
Tex hos min ma föräldrar där det var -38C tre dagar i rad för nått år sen.
De bor i Skellefteå så det är Nortland men inte inlandet.
Då fanns det ingen luft/luft el luftvatten som gav extra värme. Alla gick på elpanton
Det var kallt (-25C eller kallare) i en vecka.
i förra vinter var det med en köldperiod på källare än -20C i två veckor
och så har det varit senaste åren.
Där uppe är det berg el jordvärme om man ska ha värmepump. Allt annat är bara idioti från folk som inte har koll på verkligheten
Självklart tappar luftvärmepumparna i effekt när det blir kallare ute men jag har aldrig behövt slå på några elelement. Vi eldar istället i 2 kaminer. Det har funkat bra för oss och vi håller en dräglig innetemperatur.
Skulle jag byta till bergvärme med ett vattenburet värmesystem så skulle jag göra det av komfortskäl. Men rent ekonomiskt skulle jag inte tjäna på att byta ut mitt nuvarande värmesystem.
Klicka här för att svara