1 406 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Luft/luft värmepump plus frånluftsvärmepump -hur styra
Vi har nu flyttat till ett parhus på 140 kvm 1,5 plan. Vi har en Nibe F370 frånluftsvärmepump (den är rätt liten och någon kallade den för ”Sveriges dyraste varmvattenberedare”). Vi har vattenradiatorer.
Vi har nu kompletterat med en Toshiba Haori luft-/luftvärmepump i vardags/TV rummet som är det största rummet.
Tanken är ju främst att man med den kan undvika att Niben måste köra elpatron för varmvatten när det blir kallt.
Hur optimerar man de två systemen?
Ska man ha Toshiban avstängd nu när det inte är så kallt och Niben räcker till? Fläkt och kompressor drar ju oxå el.
Ska den stå på en temperatur som är någon grad lägre än temperaturen för Niben så att Toshiban tar vid när inte Niben orkar?
Kan man låsa Niben så den inte startar elpatronen?
Leverantören verkar inte kunna svara klart på mina frågor så tacksam för råd.
Mvh
Mikael i Mariefred
Vi har nu kompletterat med en Toshiba Haori luft-/luftvärmepump i vardags/TV rummet som är det största rummet.
Tanken är ju främst att man med den kan undvika att Niben måste köra elpatron för varmvatten när det blir kallt.
Hur optimerar man de två systemen?
Ska man ha Toshiban avstängd nu när det inte är så kallt och Niben räcker till? Fläkt och kompressor drar ju oxå el.
Ska den stå på en temperatur som är någon grad lägre än temperaturen för Niben så att Toshiban tar vid när inte Niben orkar?
Kan man låsa Niben så den inte startar elpatronen?
Leverantören verkar inte kunna svara klart på mina frågor så tacksam för råd.
Mvh
Mikael i Mariefred
F370 har en ganska liten kompressor men den sparar ändå runt 8000 - 9000 kWh/år eftersom kompressorn går många timmar per år. Genom att komplettera med en luftvärmepump kan man spara ytterligare runt 2000 -3000 kWh/år beroende på vilket hus man har och var i landet det står. När det är varmare ute än ca +5 grader och man snålar med varmvattnet räcker det med att köra enbart F370 och luftvärmepumpen kan vara avstängd. Kompressorn i F370 klarar då att producera det mesta av värmen. Använder man mer varmvatten bör man nog sätta gränsen vid ca +10 grader för när man även startar luftvärmepumpen. Om man blockerar elpatronen vid en för låg utetemperatur riskerar man att plötsligt stå utan varmvatten en kall dag. I inställningsmenyerna anger man vid vilken utetemperatur elpatronen ska blockeras.
När det är dags att starta luftvärmepumpen sätter man ner termostaterna på ca 15 grader i alla rum som istället nås av värmen från luftvärmepumpen. Då minskar direkt belastningen på F370. Blir det extremt kallt ute kanske inte luftvärmepumpen klarar att ge tillräckligt med värme och då måste man tillfälligt justera upp termostaterna igen och el-patronen i F370 får bidra mer till värmen i huset.
När det är dags att starta luftvärmepumpen sätter man ner termostaterna på ca 15 grader i alla rum som istället nås av värmen från luftvärmepumpen. Då minskar direkt belastningen på F370. Blir det extremt kallt ute kanske inte luftvärmepumpen klarar att ge tillräckligt med värme och då måste man tillfälligt justera upp termostaterna igen och el-patronen i F370 får bidra mer till värmen i huset.
Redigerat:
Klicka här för att svara
