Har en IVT 490 som borde vara installerad 2012, börjar således bli till åren. Senaste veckorna har den vid ett flertal tillfällen inte lyckats värme upp värme/varm/tappvatten temperaturen över 30. Det har räckt för att hålla värmen i huset men det är lite kallare än man vill när man ska duscha, normalt ligger tempen på ca 50 grader för alla tre värden.

Kompressorn verkar fungera som den ska, den startar när vattnet blir kallt och håller tempen runt 30. Ibland verkar det som pumpen går in i viloläge och kompressorn stannar trots att börvärde/faktiskt värde inte stämmer. Möjligt att den avfrostar när detta händer men displayen visar inget sådant.

Elpatronen verkar inte gå igång som den ska, har tryckt på knappen för att återställa överhettningsskyddet men det blir ingen skillnad. Om jag aktiverar "Extra varmvatten" funktionen går elpatronen igång med 9 kWh direkt. Inga fel/larm visas på pumpen.

Något mer "lätt" man kan kolla innan man ringer hit en service? Är ganska osugen på att lägga massa tusenlappar på denna pumpen, men går kompressorn är det inte dags att byta ut hela alltet antar jag.
 
Kolla inställningarna i menyerna. Kanske el-patronen är blockerad om det är varmare än 0 grader ute(?) eller liknande inställningar som orsakar problemet.
 
Har inte ändrat några inställningar så det borde inte vara det, dubbelkollade men hittade inget galet där. Ökade sommarfunktionen från 13 till 17 ifall det är det som har spökat.
 
Har precis samma problem på min ivt490 (2002), har hittat att differential tryckgivare stänger av kompressor innan den hunnit varma vattnet och att den starta om lite senare, men hinner aldrig gå så lång tid att Elpatron går igång. kan tyda på att det är isbildning, men eftersom det är + 10 grader , letar jag på om det kan vara smuts där som påverka givare. kopplar jag slangar ifrån differential tryckgivare så fungerar det som det skall.
se även :
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75301.0
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
A Alain A skrev:
Har precis samma problem på min ivt490 (2002), har hittat att differential tryckgivare stänger av kompressor innan den hunnit varma vattnet och att den starta om lite senare, men hinner aldrig gå så lång tid att Elpatron går igång. kan tyda på att det är isbildning, men eftersom det är + 10 grader , letar jag på om det kan vara smuts där som påverka givare. kopplar jag slangar ifrån differential tryckgivare så fungerar det som det skall.
se även :
[länk]
Intressant! Har testat att koppla bort givaren för att se om det löser problemet tillfälligt, ny tryckgivare verkar inte särskilt dyrt. Ska öppna förångaren och se hur det ser ut där också.

Uppdatering: Ingen is i förångaren i alla fall, ganska väntat nu när det är +10 grader men en till sak som kan uteslutas.
 
Redigerat:
P
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Intressant! Har testat att koppla bort givaren för att se om det löser problemet tillfälligt, ny tryckgivare verkar inte särskilt dyrt. Ska öppna förångaren och se hur det ser ut där också.

Uppdatering: Ingen is i förångaren i alla fall, ganska väntat nu när det är +10 grader men en till sak som kan uteslutas.
Går fläkten?
 
P PåLandet skrev:
Går fläkten?
Fläkten går som vanligt, efter några timmar utan tryckgivaren verkar temperaturen gått upp till det normala (ca 50). Det står nu också ”Viloläge” på displayen när man vrider vredet ett klick höger när displayen visar bakskärmen. Tidigare har det varit blankt när man gjort det.

Ska testa att tappa ur tappvarmvattnet helt och se hur det då gör. Om den beter sig normalt då utan tryckgivaren inkopplad blir det nog en ny tryckgivare för att testa.
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
En liten uppdatering ifall någon i framtiden hamnar i tråden med liknande problem.

Under natten verkar pumpen gjort det den ska, temperaturen på alla givare på morgonen var "normala" och den stod då i viloläge. När temperaturen för radiatorkretsen sjönk under börvärdet startade kompressorn och temperaturen arbetades upp till det normala.

Tappade ut allt tappvarmvatten genom att ta ett bad och spola lite extra. Kompressorn startade då först och gjorde sitt bästa under någon timme. Detta räckte inte för att höja temperaturen snabbt nog, elpatronen startade därför efter en timme (effekt 6.1 kWh enligt displayen) och temperaturen på givarna klättrar nu upp till det normala. Elpatronen skalade ganska snabbt ner allt eftersom temperaturen höjdes.

Kommer köra utan tryckgivaren under helgen för att se att allt är som normalt, sedan beställa en ny till nästa vecka och se om det löser problemet :).
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Tomture61
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.