Om det är 1.37 bar på luftsidan i hydropressen och systemvattentrycket 1 bar eller lägre, så är det inte många droppar av systemvattnet som pressats in i hydropressen och det arbetar lika illa som en stumfylld med vatten fylld hydropress och i båda fallen ger vilt viftande tryck i systemet vid olika värmelägen.

Här har rörmokare missat om det är så då med 1.37 bar i hydropressen så bör systemvattentrycket snarare vara 2.7 Bar och då pratar vi om ett hus som är +25 meter höjd uppåt räknat från manometern i pannrummet.

X xxargs skrev:
Om det är 1.37 bar på luftsidan i hydropressen och systemvattentrycket 1 bar eller lägre, så är det inte många droppar av systemvattnet som pressats in i hydropressen och det arbetar lika illa som en stumfylld med vatten fylld hydropress och i båda fallen ger vilt viftande tryck i systemet vid olika värmelägen.

Här har rörmokare missat om det är så då med 1.37 bar i hydropressen så bör systemvattentrycket snarare vara 2.7 Bar och då pratar vi om ett hus som är +25 meter höjd uppåt räknat från manometern i pannrummet.
Ja, låter logiskt som du beskriver det... Om man flödar ur systemet via säkerhetsventilen så att trycket på manometern hamnar på 0bar (när pannan inte gör värme) vad borde då ett rimligt tryck i expansionskärlet vara när pannan svalnat? 0.5bar? Det är ju lite lurigt att mäta trycket när pannan är igång då trycket i expansionskärlet kommer variera med temperaturen i pannan.

Redigerat:
Walle85
Jag upplever samma fenomen på mitt system, fast detta gäller för köldbärarkretsen. Så fort kompressorn jobbar sjunker trycket för att sedan stiga när kompressorn slutar köra. Ska se om jag får lite tid till att testa de steg som beskrivs i tråden och om det kan avhjälpa "problemet".
Mitt expansionskärl är inte ens ett år gammalt, så hoppas att det inte redan har pajat.

Walle85 Walle85 skrev:
Jag upplever samma fenomen på mitt system, fast detta gäller för köldbärarkretsen. Så fort kompressorn jobbar sjunker trycket för att sedan stiga när kompressorn slutar köra. Ska se om jag får lite tid till att testa de steg som beskrivs i tråden och om det kan avhjälpa "problemet".
Mitt expansionskärl är inte ens ett år gammalt, så hoppas att det inte redan har pajat.
Mitt expansionskärl på inomhusmodulen VVM325 var defekt, så det är utbytt sedan en månad tillbaka. Detta är ett känt fel enligt Nibes tekniska support. Jag märkte att trycket sakteliga sjönk varpå man fick fylla på med vatten onödigt ofta. Först tänkte jag att det kunde vara en läcka men Nibe sade själva att har man en läcka så sker tryckfallet generellt mycket snabbare än vad jag upplevde.

• Gilla
Walle85
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Tänkte på en annan sak... när du skriver att tryckfallet du själv har gäller köldbärarkretsen. När min panna tillverkar värme, dvs när den röda termometern under displaymenyn värme på VVM325 rör sig upp och ner (se bifogad bild, termometern indikerad med blå pil) då måste ju kompressorn jobba så det låter i mina öron som att vi har samma fenomen?

• Termometerikon med röd nivå och blå pil på en digital display, visar temperaturen 20,1 grader och värmeinställning på VVM325.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Walle85
M MarcusH77 skrev:
Tänkte på en annan sak... när du skriver att tryckfallet du själv har gäller köldbärarkretsen. När min panna tillverkar värme, dvs när den röda termometern under displaymenyn värme på VVM325 rör sig upp och ner (se bifogad bild, termometern indikerad med blå pil) då måste ju kompressorn jobba så det låter i mina öron som att vi har samma fenomen?
Yes, tolkade ditt problem som kopplat till värmekretsen. Men oavsett så är det temperaturen som ändras som gör att trycket ändras. Men i mitt fall så bör köldbäraren bli kallare och i ditt fall (förutsatt värmekrets) vätskan bli varmare. Då man tar energi från köldbäraren och flyttar det till vattnet i värmekretsen.

Walle85 Walle85 skrev:
Yes, tolkade ditt problem som kopplat till värmekretsen. Men oavsett så är det temperaturen som ändras som gör att trycket ändras. Men i mitt fall så bör köldbäraren bli kallare och i ditt fall (förutsatt värmekrets) vätskan bli varmare. Då man tar energi från köldbäraren och flyttar det till vattnet i värmekretsen.
I mitt fall sker tryckfallet så snabbt (~1-2sek) när pannan börjar tillverka värme och återgår till tidigare trycket lika snabbt (~1-2sek) när pannan slutat tillverka värme så jag misstänker att det kan bero på något annat än temperaturförändringen.

Så här svarar ChatGPT när jag ställer frågan vad tryckfallet kan bero på:

Low Refrigerant Levels: If the refrigerant charge is low, the system may struggle to maintain pressure when generating heat, leading to a drop in pressure during operation.

Refrigerant Leak: A leak in the system could cause refrigerant loss, resulting in fluctuating pressures. This is often accompanied by reduced efficiency and may require professional servicing.

Thermostatic Expansion Valve (TXV) Issues: If the TXV is malfunctioning, it might not be allowing the right amount of refrigerant to flow into the evaporator, which can cause pressure drops.

Blocked or Dirty Filters: A clogged air filter or evaporator coil can restrict airflow, affecting system performance and leading to pressure changes.

Compressor Issues: If the compressor isn’t functioning correctly, it may not be able to maintain adequate pressure during heat generation.

System Design or Installation Problems: Improper installation or system sizing can lead to pressure fluctuations.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.