R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 165 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 165 inlägg
Hej!
Köpte en ny Nibe S735-7 för att ersätta min Nibe 310p, installationen är gjord men har lite funderingar gällandes ventilationskanalerna.
Installationen gjordes i onsdags men har inte haft tid att detaljgranska föränns idag, mina frågetecken är följande:
Problem nr 1?
Från huven på taket går det 160mm spiro, dock så förminskade ventilationsfirman sista biten ifrån innertaket till 125mm.
I min värld så skulle man fortsatt med 160mm hela vägen?
Borde strypa avluften när man gått ner till 125mm trots den korta biten?
Förlorar jag kapacitet energimässigt på detta?
Tänker att fläkthastigheten är högre än den behöver vara pga strypningen?
Problem nr 2?
Som man knappt kan se på den bifogade bilden så ser inte kondensisoleringen ut att vara rätt då man kan se små kondensdroppar vid anslutningen till pannan.
Hör väl egentligen ihop med problem 1 då jag tycker man borde kört 160mm hela vägen och gjort det ordentligt.
Problem nr 3?
Frånluftskanalen kan jag inte klaga på gällandes dimensionen då det är 125mm rör även ovan innertaket. Men borde inte skarvarna vara tejpade/tätade för att inte förlora luftflöde?
Jag har inte kontaktat firman ännu då jag som sagt inte haft tid för att granska installationen föränns nu.
Men känns som att det borde vara saker de ska åtgärda?
Installationen kostade 132 000 men inte fått fakturan ännu så inget betalt.
Vad tycker forumets experter?
Ska jag be de åtgärda dessa saker? Kondensen absolut, men tätning och utbyte till 160mm hela vägen?
Edit: såg även nu att kanalerna inte är jordade med blecken ovanpå pannan som det står i installationsanvisningarna?
Bilder:
Köpte en ny Nibe S735-7 för att ersätta min Nibe 310p, installationen är gjord men har lite funderingar gällandes ventilationskanalerna.
Installationen gjordes i onsdags men har inte haft tid att detaljgranska föränns idag, mina frågetecken är följande:
Problem nr 1?
Från huven på taket går det 160mm spiro, dock så förminskade ventilationsfirman sista biten ifrån innertaket till 125mm.
Problem nr 2?
Som man knappt kan se på den bifogade bilden så ser inte kondensisoleringen ut att vara rätt då man kan se små kondensdroppar vid anslutningen till pannan.
Hör väl egentligen ihop med problem 1 då jag tycker man borde kört 160mm hela vägen och gjort det ordentligt.
Problem nr 3?
Frånluftskanalen kan jag inte klaga på gällandes dimensionen då det är 125mm rör även ovan innertaket. Men borde inte skarvarna vara tejpade/tätade för att inte förlora luftflöde?
Jag har inte kontaktat firman ännu då jag som sagt inte haft tid för att granska installationen föränns nu.
Ska jag be de åtgärda dessa saker? Kondensen absolut, men tätning och utbyte till 160mm hela vägen?
Edit: såg även nu att kanalerna inte är jordade med blecken ovanpå pannan som det står i installationsanvisningarna?
Bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
För att få en tystare VP / installation så är 160 rör lämpligare , det borde dock vara samma dimension på både avluft / tilluft . I min installation är början på tilluft (närmast VP) 160 mm som senare övergår i 125 mm , 125 mm förgrenas till 2 st 125 mm rör .R RalleB skrev:Hej!
Problem nr 1?
Problem nr 2?
Problem nr 3?
Bilder:
[bild]
[bild]
Isoleringen på avluften får ej vara öppen till omgivningen . varken vid VP eller på vinden , på vinden (insidan av yttertak) så ska isoleringen lämpligast monteras så slutet är på utsidan (tätad mot ventröret)
Diskuteras också om 50-60 mm isolering är lämpligt , självhäftande cellgummi är bäst .
Kanske finns olika spirorör men de jag har i mitt hus från 2008 så sitter det gummitätning i varje skarv . Vet detta pga att jag installerat ventrören . Dock poppnitade / tejpade jag varje skarv också (tidsödande)
Klicka här för att svara