Hej har idag en kombipanna ved och pellets men skulle vilja koppla in en luft/vatten värmepump till pannan. Det jag undrar är hur det ska kopplas?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Man kan koppla in den på returen till pannan med det är ingen bra lösning för pannan kommer läcka ut en del värme genom skorsten samt att vp behöver jobba med hög temp om du ska kunna få vv vilket sliter på vp och ger den dåligt cop.

• Gilla
Lurven3
  • Laddar…
Som smurfen skriver är det ingen lättarrangerad kombo att docka ett lågtempsystem med ett högtemp.
OM det ska göras skulle jag låta värmepumpen vara "master" och shunta in (från en acktank) varmvatten från vedpannan på stigaren, samt förvärma tappvatten innen det går in i VP. Det är det enda riktiga egentligen.

• Gilla
Lurven3
  • Laddar…
Hade ts en acktank ?

• Gilla
Lurven3
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Hade ts en acktank ?
Kanske inte men snart har han en ;)

• Gilla
Lurven3
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Hade ts en acktank ?
Nej har ingen tank planen var att använda den i pannan som är på 200liter

• Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
Är helt novis på detta men vad är en shunt?

Kan tillägga att jag inte är i behov av ett monster system då mitt hus är på 89kvm och bra isolerat luftvatten pumpen jag köpt har cop 3,81 och upp till 250kvm och pannan är av märket ctc hade även tänkt ha VVB mellan panna och kran/dusch om infon hjälper nått

Tänker du fortsätta använda pannan ? Vilken vp har du köpt ? Har den nån styrning inbyggd ?

den har en innedel med elpatron och styrning

• Skärmdump av en manual som visar ett elpatronens manöverpanelsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden jag bifogade står i pappren att det är styrpanelen

Schematisk illustration av en värmepump med indelade komponenter och anslutningar.
Skapa konto

Vad är det för pump du har köpt? Står det inte olika inkopplingsalternativ i manualen? Styrningen bör kunna styra din pelletsbrännare som spets, samt att du har en elberedare som spetsar varmvattnet efter pannan.

• Gilla
Lurven3
  • Laddar…
Schematisk illustration av installation med dubbelmantlad värmare, expansionskärl och golvvärmesystem.
Skapa konto

Vedeldning blir svår att kombinera med detta om du inte har acktankar. Ser ut på bilden som du har en splitmaskin med hydrobox. Alltså, du har köldmedie mellan ute och innedel. Då behöver du anlita någon som har kylcertifikat för att installera. De kanske kan råda dig till en bra lösning. Kontakta någon firma som jobbar med värmepumpar.

• Gilla
Danne5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.