Vi bor i en mindre villa i Malmö.
Stenhus byggt 1929, två våningsplan a` 45 kvm med gamla panelradiatorer. Så totalt 90 kvm uppvärmt samt en krets med golvvärme i källaren som är 15 kvm.

Som jag har förstått det så har jag 28mm 1rörsysstem för radiatorerna.

Vi har idag en gammal gaspanna i källaren som börjar krångla och pumpen strular så kommer behöva åtgärdas. Vi förbrukar 18 000 kWh gas.

Jag har tagit in offerter på att byta till LVVP. Alla installatörer säger såklart att det kommer blir så bra med en ny värmepump och att vi kommer sänka våra kostnader så mycket.

Jag är orolig att det kanske inte räcker med 55 grader framledningstemperatur i mitt fall pga gammalt hus med radiatorer som är dimensionerad för panna med högre framledning på mellan 60-80 grader.

Gaspannan kör ju lite mer on/off och värmer på högt och sen sjunker tempen innan den startar igen.

Några andra som bytt och vad är era erfarenheter?
Blir det fortfarande varmt i huset ?

Bifogar bild från radiator i sovrummet för att få en känsla för systemet.

• Vit gammal panelradiator i sovrum, placerad mot en brun vägg och stående på ett ljust trägolv, med termostat synlig på sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du mätt upp framledningstemperaturen? Annars sätt dit en anliggningsgivare på framledningsröret efter pannan och läs av vid olika utetemperaturer vad det behövs för värme i radiatorerna. Sektionsradiatorer brukar ge rejält med värme utan att man bränner sig på dem.

Det där är inga problem för en värmepump, rejäla rör funkar alltid! Det där är dessutom inte 1-rör, det fanns inte tankar på sånna dumheter på den tiden. Kolla på Nibe s2125 om du är orolig för temperaturer, den kan komma upp i 75 grader.

• Gilla
Robin Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Tackar tackar. Det låter ju lovande. Har fått en offert på en sån maskin.

Ni som har Luft/vatten pump ändrar ni mycket på värmekurvan och så vidare? Kommer man uppskatta appen eller en "snygg" skärm på pannan från Nibe? Eller är det bättre att välja likvärdig pump med sämre interface från tex Mitsubishi och så får den bara tugga på?

R Robin Carlsson skrev:
Tackar tackar. Det låter ju lovande. Har fått en offert på en sån maskin.

Ni som har Luft/vatten pump ändrar ni mycket på värmekurvan och så vidare? Kommer man uppskatta appen eller en "snygg" skärm på pannan från Nibe? Eller är det bättre att välja likvärdig pump med sämre interface från tex Mitsubishi och så får den bara tugga på?
Appen är skit, likaså det nya interfacet. Du vinner ingenting på att köpa det utan försök att få tag i den "gamla" pannan som funkar exakt lika bra med den nya utedelen. Nyare Mitsubishi kan jag inte uttala mig om men det jag haft med dem att göra är kvaliten ungefär halverad jämför med Nibe. Får du bra support den dagen den krånglar?

Vi har huvudsakligen kvar de gamla radiatorerna från den tiden då det var oljepanna i huset. Det fungerar bra med bergvärme som också har lägre temp. Men ett par radiatorer är bytta eftersom en började läcka och vi vill att det skulle se enhetligt ut. De har mer yta på samma volym och är betydligt bättre på att avge värme än de gamla.

Skulle vilja byta resten med men det finns annat som är mer prioriterat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.