39 743 läst ·
219 svar
40k läst
219 svar
Ersättare till IVT 495 twin
Jo så är det men vill helst inte ha en fläkt utanför huset och med bergvärmen så täcker det 110% av husets behov så ingen elpatron ska behöva gå in. Sen om man ser skillnaden i investeringskostad utslaget på 20 år samt att huset är värt många miljoner så känns det som relativt liten del och tror den kostaden höjer husets värde också. Men ska kolla fler offerter..M M@ZE skrev:
Jag kan hålla med dig ang Fläktaggregatet, mindre snyggt osv. Jag har svårt att få in borr rigg osv nu på tomten. Men jag tycker 250k lät jäkligt dyrt men det kanske är sånna priser nu. Det får jag nästan solceller plus luft/vatten för.M Marlin11 skrev:Jo så är det men vill helst inte ha en fläkt utanför huset och med bergvärmen så täcker det 110% av husets behov så ingen elpatron ska behöva gå in. Sen om man ser skillnaden i investeringskostad utslaget på 20 år samt att huset är värt många miljoner så känns det som relativt liten del och tror den kostaden höjer husets värde också. Men ska kolla fler offerter..
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Ja det har jag full koll på. Varför citerar du mig?Nissens skrev:
Frågan va om det fanns nackdelar att byta upp sig från Airx 409 till 413. Att det är ett sämre val än BVP ganska givet.
Men till svar på ditt påstående så har det med situationen vad som blir bäst/billigast. Bor man söder om Stockholm blir det sällan kalt längre perioder. Och i vårat fall som har 20-30m lera innan vi når berg så blir borrning med mycket foderrör dyrt. I offerter vi fick så va BVP ca 100’ dyrare, och det är svårt att tjäna in på en pump som har en livslängd på 15år, kanske 20 om man har tur. Kanske när man säljer huset som man får tillbaka pengarna.
Men bor man mer norrut och har 8m till berg, då ser kalkylen för BVP betydligt mycket bättre ut.
Jag håller med dig, det går inte att räkna hem merkostnaden och sen ska pumpen ändå bytas efter 15år igen (dock slipper man borra då). För 1000-1500kwh mindre med BVP så känns det inte värt det. Men det är såklart upp till var och en. Jag är också tveksam till det stora fläktagget men tror man vänjer sig.U Utsliten och utdömd skrev:Ja det har jag full koll på. Varför citerar du mig?
Frågan va om det fanns nackdelar att byta upp sig från Airx 409 till 413. Att det är ett sämre val än BVP ganska givet.
Men till svar på ditt påstående så har det med situationen vad som blir bäst/billigast. Bor man söder om Stockholm blir det sällan kalt längre perioder. Och i vårat fall som har 20-30m lera innan vi når berg så blir borrning med mycket foderrör dyrt. I offerter vi fick så va BVP ca 100’ dyrare, och det är svårt att tjäna in på en pump som har en livslängd på 15år, kanske 20 om man har tur. Kanske när man säljer huset som man får tillbaka pengarna.
Men bor man mer norrut och har 8m till berg, då ser kalkylen för BVP betydligt mycket bättre ut.
Jag har ju problem med min och dom ska komma ut diagnosgrupper kika på min 495 (förmodligen cirkulationspumpen). Men har beställt en AirX 409 och kan nog få det installerat i Okt/Nov .. vafasen gör man liksom
Jag har beställt det och väntar på borrning och installation just nu. Men om du bara förbrukar 9000kwh lär väl den mindre på 7kw räcka?J jessss skrev:
Hur djupt hål har du? Jag har 70m och tycker Thermia Calibra med frånluftsmodul känns mest rätt hittils. Vet du (eller någon) vad denna kostar, inkl frånluftsmodul, och exkl borrning av nytt hål utan bara återbruk av det gamla?M Marlin11 skrev:
Jag har problem med att min IVT495 TWIN 9kwhar pumpen låter väldigt illa, OK den är sedan 2005 så det kanske är dags att byta pump eller ersätt med en ny. Har kollat Kollat på Thermia Calibra och Vent ska få ett pris, problemet borrhålet 60m (40m rör 20m berg) har dock aldrig haft problem men man säger att de nya pumparna anpassar sig om man ska tro manualen.S Sowa skrev:Hej!
Jag sitter i precis samma sits, 65 meter borrhål, 495 Twin. Välisolerat nybyggt hus från 2010. Inte för att man kanske måste byta de närmsta 3-5 åren så vill man ju försäkra sig om att det finns vettiga alternativ när väl dagen kommer.
Någon som läser som har gjort detta byte till Nibe S1255 med tillhörande frånluftsmodul(detta dyker ju upp som ett konkret förslag när man googlar "ersättare 495 Twin")
Dem skriver även uttryckligen ju att installatören ställer ner kompressorn för att det ska passa det befintliga borrhålet man har.
Antar att man får ungefär samma förbrukning som tidigare i och med detta? Eller är det så rackarns jävligt att man måste komplettera borrhålet....det kan ju inte vara Guds mening![]()
JanS
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden