Hejsan,
Har en 20 gammal IVT Greenline bergvärmepump. Den har servats hyfsat kontinuerligt. Senast i höst så varnade den för låg pressostat och tekniker bytte expansionskärl, en av pumparna och fyllde på brinevätskan (15 liter). Har funkat kanon, till förra helgen då vätskan är slut igen.
Tar in tekniker i onsdags och han fyller på 20 liter, samt pumpar (?) systemet. Noterar redan igår fredag, att vätskan i kärlet är obefintlig, och jag antar det minskar i hela systemet ju längre tiden går och pumpen lär väl lägga av när som helst igen?
Vad kan detta bero på? Teknikern tyckte mer att ”du får väl gräva upp borrhålet och kolla”.
Right…
Finns det någon bra firma som kan hjälpa till med dylikt i Sthlm Norrort? Kan man felsöka något själv?
Tacksam för svar // olycklig husägare
Har en 20 gammal IVT Greenline bergvärmepump. Den har servats hyfsat kontinuerligt. Senast i höst så varnade den för låg pressostat och tekniker bytte expansionskärl, en av pumparna och fyllde på brinevätskan (15 liter). Har funkat kanon, till förra helgen då vätskan är slut igen.
Tar in tekniker i onsdags och han fyller på 20 liter, samt pumpar (?) systemet. Noterar redan igår fredag, att vätskan i kärlet är obefintlig, och jag antar det minskar i hela systemet ju längre tiden går och pumpen lär väl lägga av när som helst igen?
Vad kan detta bero på? Teknikern tyckte mer att ”du får väl gräva upp borrhålet och kolla”.
Right…
Finns det någon bra firma som kan hjälpa till med dylikt i Sthlm Norrort? Kan man felsöka något själv?
Tacksam för svar // olycklig husägare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med lite tur har de bara misslyckats med att lufta systemet, vilket är en ganska "komplicerad" procedur, och att luften så småningom hamnat i expansionskärlet (där den för övigt ska hamna).
Dvs, det kanske är värt att fortsätta toppa upp expansionskärlet ett tag innan du definitivt konstaterar läckage.
Har du extra vätska hemma?
Dvs, det kanske är värt att fortsätta toppa upp expansionskärlet ett tag innan du definitivt konstaterar läckage.
Har du extra vätska hemma?
Ja har du läckage måste du gräva upp och kolla! Inget synligt inomhus där du kan komma åt? Följ rören hela vägen från växlaren i pumpen och ut utomhus. Alternativet är att du har ett borrhål som börjat frysa, men det verkar inte troligt i detta fall.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Kolla med Team Wåhlin om de kan hjälpa dig. De jobbar med IVT och har duktiga tekniker i Norrort.
Med så mycket fyllning av KB, så är det ingen luft i slangarna. Du vet var hålet är, lukta i röret, om det luktar sprit, gjorde inte teknikern det, det är misstänkt att det är ev, kopplingar/svetsningar vid nedgång till hålet som kan ha gett sig. Sällsynt att det är vändpunkten på slangarna i botten på hålet. Och då går det att laga av en rörmokare, bara ringa och fråga, dom ska då även ha tillgång av en svets för PEM¨slang. Blir då två resor för dom, en för koll och en för att ev laga.
Tack för alla svar 😊
Byggde såklart en altan över, vad jag antar är, borrhålet? Kan dock lyfta bort trappen till dörren och precis under är in/utloppet till pumpen.
Har kollat läckor i huset eller i pumpen, men inget som varken luktar eller syns.
Byggde såklart en altan över, vad jag antar är, borrhålet? Kan dock lyfta bort trappen till dörren och precis under är in/utloppet till pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kollat läckor i huset eller i pumpen, men inget som varken luktar eller syns.
Der blir att åla sig ner i hålet, lukta vid skarvar7kopplingar, lite toapapper att torka med är bra och lukta på. Du måsta kanske lägga dig ner och försöka lyfta lite på hålets hatt och lukta. Nu är spriten flyktig och kan ha dunstat bort, så lite deffust om det luktar(väter från någon koppling ) . om du inte kan köra VP nu, så kan det gå att fylla på med tryckluft i KB för att få pejl på en läcka. Nu är det många liter som gått ut, 15 sist. Är nog inte många meter från VP och hål för dig, ca-värde knappt 1 liter per meter max. Tråkigt när det blir så.A Arson skrev:
Dåligt ställe att borra på, så nära huset, skakar rätt bra vid borrnng. Lika med om vid lagning.
Redigerat:
Klicka här för att svara
