Hej.

En kort fråga angående inställningar av temperaturer på en luftvärmepump från Panasonic. Kommer dock ej ihåg vilken modell.

När jag ska ställa in önskad temperatur så går den bara ner till 16¤C på HEAT funktionen. Det börjar ju bli varmare ute i skärgården nu och jag ska bara ha underhållsvärme på ca 8-10 grader. Hur ställer man in den temperaturen. Har läst manualen men hittar inget.

Om man ställer den på COOL så drar den väl enormt mycket med energi/el?

MVH Rudis

Det går inte att ställa temeraturen lägre än 16 grader på de flesta modeller. Anledningen är att avfrostningen inte fungerar om inomhustemperaturen är för låg.

COOL är luftkonditionering, och det är det väl lite för tidigt för?;):)

Hej. Tack för ett snabbt svar.

Men hur gör man nu om jag vill ha en temperatur på ca 8-10 grader(Där utblåset är monterat). Jag vill ju sänka förbrukningen ytterligare så att säga.

Finns det något lätt sätt?
Måste man kanske sätta den på tidsinstälnning att den bara går igång på kvällarna och kör hela natten?

MVH

Du får stänga av den helt helt enkelt..;)

Pansonic brukar ju ha timer, så tidsinställning kan vara en god idé.

Men, som som sagt, blir det under 16 grader i huset så blir avfrostningen ineffektiv och då kan det bli rejäla problem. Jag har sett en Panasonic täckt med decimetertjock is här på Gotland.

Tack för alla svar. Det finns en funktion som heter nåt med underhållsvärme 10 grader. Det måste ju betyda att den bara kan värma upp huset till 10 grader. Vad händer med avfrostningen då?

Har din pump den funktionen? Pumpen måste ha funktionen för underhållsvärme.

Som sagts innan så har inte alla panasonic funktionen med 8/10 graders värme. 16 eller 18 brukar vara lägsta man kan ställa på heat. Om det är så att funktionen finns så brukar det vara en egen knapp på fjärrkontrollen, svår att missa.

Och ja, Cool drar mer ström än Heat, det står på lilla lappen på utedelen i närheten av anslutningarna vad respektive drar i ampere och watt.

På min Elektrolux luftvärmepump måste man öppna fjärrkontrollen
för att komma åt 10graders knappen. Har provat och det fungerar.
Vissa tillverkare vill ha extra betalt för funktionen underhållsvärme
därför tror jag att dom har olika fjärrkontroller beroende på vilka funktioner
man har betalt för. Kan givetvis även vara så att värmepumpen helt enkelt
inte har den funktionen.

Den Panasonic jag har går inte att ställa under 16 grader C på värmen.
Det ligger mycket i vad mycke_nu skriver, det behövs viss värme i rummet för att klara avfrostningarna. Annars tar det för lång tid att smälta isen.

Jag har en Panasonic NE9GKE och den har 8 och 10 graders funktion, som jag hittills inte använt mig av. Det finns en grön knapp på fjärrkontrollen att trycka på om man önskar detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.