Ska bygga nytt och undrar lite hur andra tänker som är i samma situation samt hur andra tänkt när ni bestämde er.

I vårt fall så är det en frånluftsvärmepump som är standard i huset som vi ska bygga(Nibe fighter 360P).

Sen kan man så klart göra tillval:
Nibe fighter 640P: +13000kr

Nibe fighter 1235-10kw + Nibe FLM30(frånluftsmodul): +70750kr

Är väldigt sugen på berg -eller ytjordvärme men då jag fick veta priset på 1235+FLM30 så måste jag säga att jag tycker det blev väldigt dyrt...
Kollar man på Nibes hemsida så är prisskillnaden mellan en 640P och 1235+FLM30 knappa 25000kr...

Vad säger alla här inne om detta? Vad har andra betalat för likvärdiga grejor när ni byggt hus på totalentreprenad?

Xanadu skrev:
Ska bygga nytt och undrar lite hur andra tänker som är i samma situation samt hur andra tänkt när ni bestämde er.

I vårt fall så är det en frånluftsvärmepump som är standard i huset som vi ska bygga(Nibe fighter 360P).

Sen kan man så klart göra tillval:
Nibe fighter 640P: +13000kr

Nibe fighter 1235-10kw + Nibe FLM30(frånluftsmodul): +70750kr

Är väldigt sugen på berg -eller ytjordvärme men då jag fick veta priset på 1235+FLM30 så måste jag säga att jag tycker det blev väldigt dyrt...
Kollar man på Nibes hemsida så är prisskillnaden mellan en 640P och 1235+FLM30 knappa 25000kr...

Vad säger alla här inne om detta? Vad har andra betalat för likvärdiga grejor när ni byggt hus på totalentreprenad?

Är alternativet en 10 kW bergvärmepump, så blir det en dyr affär att välja en frånluftspump. På vintern i Västerbotten så blir en frånluftspump mer eller mindre likvärdig en el-panna. Du kan få lägre energiförbrukning om du istället för frånluftspumpen väljer en ventilationsvärmeväxlare och elpanna.

Nibe presenterar sina priser exklusive borrhål eller/och markkollektor.

Har du uppgifter om u-värden eller toppeffekt vid DUT?

Jag håller med Plexus. Vem har föreslagit en 10 kW bergvärmepump?
Är du medveten om att de frånluftvärmepumpar du nämner bara ger 2 kW (360P)
och 3 kW (640P) utan elpatron?

Om man funderar på om man ska välja en värmepump som ger 2kW eller 10kW så är det något som är fel. Vad har du fått för kalkyl på uppvärmningskostnad från husleverantören?

Man kan även titta på Comfortzones frånluftvärmepumpar. De ger upp till 6.5 kW, beroende på boytan. Enligt prisjakt kostar deras pumpar mellan 58 000:- och 68 000:-
Installationskostnaden bör vara exakt samma som för 360P. 640P bör ha dyrare installation pga den extra uteluft-kanalen (som INTE gör någon nytta när utetemperaturen är under -5C).

/Hasse

I kalkylen från husleverantören står det 20000kr i kolumnen driftskostnad(låter kanske lite?).

Säljaren har väl egentligen inte föreslagit jord -eller bergvärme utan det är jag som ville veta vad det skulle kosta om jag ville ta det alternativet och då fick jag pris på produkterna som jag skrev ovan.
Har lite funderingar på att köra golvvärme även i garage och tänkte då att man kanske måste gå på ngt av de alternativen.
10kW bergvärmepump kanske ändå är i saftigaste laget, kanske räcker med en 6kW?

Men faktum kvarstår, det kommer ändå att bli ganska så mycket dyrare.
Trots prisskillnaden så känns uppvärmningen väldigt viktig, så det kan ju vara värt lite extra pengar.

Xanadu skrev:
I kalkylen från husleverantören står det 20000kr i kolumnen driftskostnad(låter kanske lite?).

Säljaren har väl egentligen inte föreslagit jord -eller bergvärme utan det är jag som ville veta vad det skulle kosta om jag ville ta det alternativet och då fick jag pris på produkterna som jag skrev ovan.
Har lite funderingar på att köra golvvärme även i garage och tänkte då att man kanske måste gå på ngt av de alternativen.
10kW bergvärmepump kanske ändå är i saftigaste laget, kanske räcker med en 6kW?

Men faktum kvarstår, det kommer ändå att bli ganska så mycket dyrare.
Trots prisskillnaden så känns uppvärmningen väldigt viktig, så det kan ju vara värt lite extra pengar.
Kan ju nämna att huset vi ska bygga är ett 1 1/2-planshus på ca 155m2.

Nybygge på 155 m2 ska väl inte behöva mer än 6-7 kW då det är som kallast så max en Nibe xx35-8 bör ni ha, Om ni har golvvärme överallt alt radatorer som är dimensionerade för lika låg temp som golvvärme klarar ni er med en xx35-6 som ger 6,4 kW vid 0/35° o jag tycker inte erat ska dra mer än 6 kW vid dut..
Alternativt en comfortzone 6,5 kW kan va lämplig

Har själv ett 1 1/2 byggt -73 med självdragsventilation på 215 m2 o det kräver 9 kW vid -28° ute vilket gör ca 42W/m2 o ett nybygge bör va bättre tycker man..

Fråga hustillverkaren vad effektbehovet är vid -30° o innetemp på 22°, Det ska dom kunna svara på o då kan du välja en pump som klarar den effekten..

155x42W gör 6,5 kW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.