Har råkat ut för detta ett antal gånger nu... Att anläggningen lägger av, dvs varken kompressor eller elpatroner är i drift. En röd lampa lyser och när man rensat filtret så får man bekräfta detta, och anläggningen startar/ börjar värma igen.

Nu över till frågan: Tänk om man är bortrest 2-3 veckor och varken kompressor eller elpatroner är i drift. Anläggningen väntar på att "någon" skall rensa filtret. Är min IVT490 verkligen rätt inställd? Skall hela pannan tvärstoppa sådär.....? Borde inte elpatronerna fortsätta gå åtminstone. Detta är ju farligt för huset. Tänk om det fryser...? Två- tre veckor och 20-30 minusgrader ute.........

Vågar man åka på vintersemester?

Redigerat:
Stannar pumpen? Jag har en 495 och får upp en varning (röd blinkande lampa) en gång i månaden att filtret ska rengöras. Dock stannar aldrig pumpen pga. detta. Låter inte klokt. Kolla med IVT.

Vad säger IVT?

Jag tycker mig märka att kompressorn stängs av vid filter alarm, men att elpatronen fortfarande går...

Mvh/Abbe

jenfor skrev:
Stannar pumpen? Jag har en 495 och får upp en varning (röd blinkande lampa) en gång i månaden att filtret ska rengöras. Dock stannar aldrig pumpen pga. detta. Låter inte klokt. Kolla med IVT.
Jo exakt... Jag märker att filtret skall bytas genom att det blir iskallt i huset. Golven är iskalla. (golvvärme). När jag gjort rent filtret så trycker jag på lite knappar och kompressorn startar igen- även elpatronen, för värmegolvet är ju extremt nedkylt. (Värmepumpen vill tydligen ha en bekräftelse på att filtret är rengjort, och avvaktar tills att "någon" trycker och bekräftar....).

Jag erkänner att jag inte har 100% koll på om även elpatronerna är utslagna, men eftersom det är svinkallt i huset så utgår jag från att allt är nedsläkt. Skall superkolla allt nästa gång pannan stannar. Det slutar sannolikt med att jag snarast får kontakta IVT.

Konstigt att det inte är kopplat något ljudlarm till filterbytet. Kan man få igång ljudlarm?

IVT bytte elektronikkort, så nu borde det fungera.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.