Idag när jag gick in i pannrummet så hörde jag något ovanligt. Tänkte en stund och kom på att det låter ju som forsande/skvalpande vatten. Ljudet kommer från köldbärar rören. Efter en stund kom jag på att värmepumpen gick och den låter en hel del. Detta skvalpande ljud är alltså rätt högt. Nä, luft i rören...

Det är rätt lite vätska i nivåkärlet, men det borde väl inte komma in luft där fören den är tom?

När pumpen stannat så startade jag manuellt köldbärar-cirkulationspumpen. Det lät som luft precis vid start, men sedan var den rätt tyst. Inget skvalpande, märkligt. Vid stop så låter det lite och under några sekunders tid efteråt så hör man luftbubblor som kommer upp.

Vad kan orsaka luften? Läck i någon skarv?

Kan man fylla på brine själv?

Tidigare idag så kännde jag en lukt i pannrummet, trodde inte det hade med detta att göra...
När jag straxt efter förra inlägg, gick in i pannrummet. Så luktade det ordentligt, sprit ångor. Det visade sig att det läcker inne i vrämepumpen. Det droppar från kompressorlådan, syns vid två av dess fötter. Det är skumgummi på botten av skåpet, så det tar lite tid innan det rinner ut ur skåpet. Vilket det nu har gjort.

Ringt service och de kommer troligtvis vid lunch imorgon.

Jaha, jag fortsätter min solo tråd...

Det var en mutter som spruckit (gått isär), tillhörande en klämringskoppling. Nu är det fixat och brine påfyllt.

Har det slutat skvala?

MVH

Ja. eller om man skall vara riktigt noga så hörs det lite fortfarande om man håller örat nära röret. Jag har en uppåt sväng för att gå ut ovan mark. Så det tar sin tid för småbubblor att försvinna. Han körde runt med extern pump vid påfyllning. KB-CP är på dygnet runt i 10 dagar. Det verkar också vara tätt. Har framsidan öppen nertill för att vädra bort etanolen.

Jämfört med förut så är det inget vatten ljud.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.