Håller på att bygga till vårt fritidshus ca 85 kvadratmeter med en tillbyggnad på ca 45 kvadratmeter i två plan. Källardelen är murad 25 cm block med 20 cm isodrän på utsidan. Har tänkt mig vattenburen golvvärme i nya delen. Plattan är redan gjuten med golvärme. Isolering i överplan blir ca 37 cm i väggarna och 50 cm i tak. Kommer att installera ett ventilationssystem i både den nya och gamla byggnaden. Den gamla ska tilläggsisoleras så att väggarna totalt blir 30 cm.
I den gamla delen har vi en luft/luft-pump och elvärme som ska bytas ut mot vattenburen värme. I den nya delen installeras vattenmantlade kaminer en i varje plan. Vi drar också rör för att kunna ansluta solfångare.
Problemet är att vi inte vet vilken teknik för värme vi ska använda. Frånluftsvärmepump? Luft/vatten? Hur stor acktank? Osv. Allt detta kostar ju också pengar. En bristvara. Så vi vill inte överinvestera. Finns det någon som kan ge ett gott råd. Tack!:)

Karins Stuga skrev:
Så vi vill inte överinvestera.
Det har ni kanske redan gjort om ni inte tänker bo permanent i fritidshuset :).
Försök söka på värmepumpforum - ett annat forum som är mer inriktat på värmepumpar
gaia

Tack för snabbt svar. Det stämmer... Vi tänker bo där permanent. Vet du om det finns någon värmepump som är luft/vatten och luftåtervinning i ett? Hur stor ack-tank skulle du rekommendera? Totalt ska ca 160 kvadratmeter värmas upp varav hälften är golvvärme.

måste kaminerna vara vattenmantlade ?
fördel med vanliga braskaminer: billigare inköp, funkar även vid strömavbrott + att det behövs inga acktankar för braskaminerna :)
ska det köras med vp sol & braskaminer till acktank/ar blir det en egen lösning med styrningen, jag vet inte om det finns färdig styrning för vp å sol fångare

Är också lite tveksam till vattenmantlade kaminer, än mer om det är två stycken. Detta för att du behöver ganska stora ackumulatorvolymer för att kunna ta hand om värmen som produceras på ett bra sätt. Täljstenskaminer är fina grejer som ger "go" värme. Hur stor acktank du behöver beror annars på hur du vill kunna elda.

Men givet att du som färdigt system har tänkt dig värmepump, vattenmantldade kaminer och solvärme så skulle jag rösta på en luft/vatten för dig (huset är i skåne). Krångla inte med att koppla in frånluftsåtervinning till pumpen, satsa då helllre på FTX.

Samtidigt vill du inte överinvestera som du skriver, då tror jag du ska satsa på vanliga kaminer (de är billigare i inköp, billigare att installera (ingen rördragning) och ställer inga krav på din värmeanläggning i övrigt) och en vanlig luft/vatten VP eller om du har tomt till det jordvärme.

Tack för ditt detaljerade svar. Jag har tomt men med en uppvuxen kuperad trädgård så i så fall blir det nog luft/vatten. Har du någon erfarenhet av något märke? Har själv funderat på Nibe men är osäker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.