G
Hej!

Har en fråga till Er kunniga!!

Min granne ska borra för bergvärme/pump.
Borrhålet är tänkt ligga närmare 4,5 meter från tomtgränsen, bredvid min garageuppfart, ca 10 meter från mitt hus.
Min fråga är: Kan jag påverkas NEGATIVT av detta? Påverkas grundvattennivån med eventuella sättningar, andra skador på mitt hus? Kan växtligheten nära, på min tomt påverkas?
Annat övrigt som kan påverka??
Måste grannen ha mitt skriftliga tillstånd eller vad gäller?

Är på intet sätt negativt inställd om jag inte förväntas lida skada!!

Vore tacksam för relevanta svar från Er med erfarenhet, inte från de som tror (inte elakt menat)..:)

Vänliga hälsningar..d^_^b

Nja, det enda negativa som jag vet är att om du i din tur senare vill anlägga ett eget bergvärmehål så bör du göra det minst 20-30 m ifrån (eller i alla fall vinkla det bort från grannens eller lägga det djupare) för att få tillräcklig effekt.

G
Ok, tackar för svar!

Glömde säga att min stenkista för dagvattnet ligger under min garageuppfart om nu det kan ha betydelse av vikt för mig...

Undrar också om ev. vibrationer vid borrning nära kan skada putsen på mitt hus??

Dumma frågor kan tyckas, men vill gardera mig!:blushing::blushing::blushing::S

Thomas59
Tror du kan vara lganska lugn. Mitt borrhål ligger ca 2 meter från min egen husgrund och det var inga som helst problem. Vibrationerna är obetydliga. Det bör inte heller påverka grundvattennivån. Inget vatten tas ju upp från hålet.

Enda tänkbara nackdelen är väl, som någon redan påpekat, att det bör vara minst 20 och gärna 30 meter mellan borrhålen om du nu själv, eller en senare ägare, ska borra för bergvärme. Det kan man iofs lösa genom att borra "snett".

Och vad gäller frågan om ifall grannen behöver ditt skriftliga tillstånd eller ej, är svaret "Kolla med miljökontoret i din kommun". I min kommun är det inget krav, men en rekommendation, man skriver:
Grannar bör informeras och underskrift hämtas när det planerade borrhålet och borrhålsbotten ska placeras närmare fastighetsgränsen än 10 m och/eller 20 m från befintlig energibrunn och/eller 50 m från dricksvattenbrunn alternativt enskild avloppsanläggning.

Fastighetsägaren har skyldigheten att söka tillstånd
Om du som fastighetsägare planerar att installera bergvärme- eller ytjordvärmepump ska du först söka tillstånd
hos miljö- och hälsoskyddsenheten (17 och 21 § § Förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och
hälsoskydd).
Det behövs inte tillstånd för själva borrningen, men Miljö- och hälsoskyddsenheten kan ställa krav på borrhålets
placering och utförande samt hantering av borrkax och borrvatten.
Invänta därför miljö- och hälsoskyddsenhetens tillstånd innan borrning påbörjas. I tillståndet finns villkor för den
aktuella borrningen.

http://www.stenungsund.se/download/18.58a52a4711f25f0763680001308/Information+om+v%C3%A4rmepumpar.pdf

är inte rekomendationerna att dt ska var minst 15m melan 2 energi brunnar? 30m låter väldigt långt!

jag har ialla fall min borra 3-4m från mitt hus, alltså inga problem.

• Gilla
Dave731
  • Laddar…
Det där med avstånd varierar beroende på vem man frågar. 10, 15 eller 20 meter. 20m är det som gäller i min kommun. Tror 10 m var för att de inte skall påverka varandra.

I min kommun gäller också 10 meter till annan fastighetsgräns. Fick jag just nu se, det har inte jag. Kommunen skriver dock rekommenderas/bör vad gäller avstånd.

Likaså gäller 4 meter till fasad. Jag tror inte borrarna nu för tiden vill borra närmre ett hus. Detta är för risk för att det eventuellt kan uppstå vibrationer vid borrning. Det gjorde det inte hos mig. Jag var hemma när de borrade och märkte inga markvibrationer överhuvudtaget... eller jo kanske föresten när de grävde med en lite grävmaskin, kommer inte riktigt ihåg. Det var nästan lite komiskt. Mycket enkelt att ta ett skoppa tag lera, men sedan att skaka ur leran ur skoppan... det kunde ta sin tid.

10m till tomtgräns utan grannes medgivande gäller här.
Närmre än 4m till hus lät inte som nåt problem här.

det vibrerar inte så mycke när man borrar, o om det nu vibrerar så är vibratonerna liga starka ovasett om du borrar 1m från huset som 10m från huset. (du är ju inte brevid huset så länge, ganska snart är man ju långt ned under marken, så avståndet till huset är ju ungefär det samma oavset var på tomten du borrar.)

Det som i färsta fall vara farligt är om det är "svag" lera mellan berget & huset, som spolas bort av grundvatten som strömar upp ur borran. Då kan marken under huset sjunka lite o ge en sättning i huset. (antar att det då är farligare om berget sluttar, o det lär inte vara säkrare om man flyttar boran några meter)

Göran.W
Många komuner kräver minst 10 meter från tomt gränsen för att man ska kunna säkerställa att det går att borra för grannen vid ett senare tillfälle och få minst 20 meter mellan hålen och detta borde borraren känna till och välja en plats minst 10 meter från gränsen.
Du ska inte gå med på närmare än 10 meter för det kan ställa till det för dig om du själv ska borra senare.
Energi borrning ska i många komuner även för anmälas.
Att borra 10 meter från ett hus är inga problem under normala förutsättningar.
Det går bra att borra 1 meter från ett hus om man är väldigt försiktig men man bör inte gå närmare än 4 meter.
Även om man är försiktig kan det gå fel http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/sundsvall?videoId=1.1698196

G
Hej på er govänner!

Börjar med att tacka Er alla för goda råd!
Nu har jag fått lite "kött på benen", mycket av det ni skrivit har jag anat, men bara anat!
Känns skönt att höra Era åsikter och att få ta del av Era åsikter och erfarenheter.
Ska börja den nya veckan med att kontakta kommunen för att få gällande regler/bestämmelser klargjorda för mig då det tydligen kan skilja mellan kommuner...

Kom gärna med fler argument, för eller mot, allt mottages med ödmjuk tacksamhet!!

Önskar Er alla en fin fortsättning!

Mvh
Gurra

Göran.W
G
Tack för ditt fina engagemang, du gav mig verkligen något att "bita" i!
Läste precis den sista länken, INTRESSANT!!
Den första rister jag fortfarande av, vilken smäll!!...:-))..:-(

Ha det gott

Göran.W
Den där smällen vill jag påstå beror delvis på oaktsamhet.
Borraren har säkert varit försiktig men missat varnings signalerna.
Troligen har hålet kollapsat så en del av luften letat efter en annan väg ut och i detta fallet var det betong plattan i källaren som var den lättaste vägen.
När man borrar genom jort lagren innan man kommer ner i fast berg är det väldigt viktigt att se till så att alla luft värkligen kommer ut genom foder röret och det är det han missat.
Nu tror jag inte reportaget ger en rättvis bild av händelse förloppet för sånt här ska inte hända bara för att man kör fast.
Såna här olycker är extremt ovanliga så det ska du inte vara orolig för utan du ska bara se till att hålet kommer minst 10 meter från tomten så du kan borra med om du med vill ha bergvärme utan att sänka temperaturen i hans hål.
Ska man hård dra det så kan du borra 10 meter från hans tomt även om han borrar närmre och bara borra lite djupare för att kompensera för att hans hål ligger för när ditt.
Det är inte ditt problem om hans hål blir kallare om det ligger mindre än 10 meter från din tomten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.