3 448 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Kombinera luftvärme, pellets, kakelugn och keddy insats, tänker jag rätt?
Vi har ett hus i två våningar med relativt öppen planlösning som har pelletspanna som uppvärmning. I köket har vi en kakelugn och på övervåningen en keddyinsats.
Är det nån vinst för mig att köpa en luftvärmepump som dels kan användas istället för pellets höst och vår och dels användas för att sprida värmen från eldstäderna runt om i huset(om ni förstår vad jag menar). Som läget är nu är det ju hiskelgt varmt i de rum där eldstäderna är men lite kallre i de rum utan eldstäder. Visst borde då luftvärmepumpen kunna köras på lägre effekt med mer högre flöde och på så vis sprida den värme som redan finns i huset?
Kanske en dåligt formulerad fråga, men ni hajar nog.
Erik
Är det nån vinst för mig att köpa en luftvärmepump som dels kan användas istället för pellets höst och vår och dels användas för att sprida värmen från eldstäderna runt om i huset(om ni förstår vad jag menar). Som läget är nu är det ju hiskelgt varmt i de rum där eldstäderna är men lite kallre i de rum utan eldstäder. Visst borde då luftvärmepumpen kunna köras på lägre effekt med mer högre flöde och på så vis sprida den värme som redan finns i huset?
Kanske en dåligt formulerad fråga, men ni hajar nog.
Erik
Köp isåfall luftvärmepumpen för din höst och vårvärme och hoppas att den hjälper till att sprida värmen bättre - det blir ju i vart fall inte sämre. Var sen beredd på att komplettera med värmeförflyttare på strategiska platser så kommer det bli riktigt bra.
Vad menar du med Värmeförflyttare?
En fläkt som flyttar värme, finns i massor av varianter; http://www.smarthem.se/3691/p/pax-flaktar-200-serien/pax-flakt-250-varmeforflyttare-vit/
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag kör pellets, luftvärmepump och insatskamin. Luftvärmepumpen använder jag för att värma upp källarplanet med under hela året. Har fått en väldigt torr och fin källare som luktar gott. Nu nästa vecka ska jag starta pelletspannan igen, har varit avstängd sedan april då jag klarade mig på lugtvärmepumpen. Riktigt kalla dagar eldar jag i insatsen för att värma upp vardagsrummet och övervåningen. Har bra uppvärmningskostnader nu i huset som är 140 kv uppe plus 110 kvm källare, 1 1/2 plan i etage. luftpumpen drar 6000 kwh per år och gör av med 5 pall pellets för ungefär 11 000 kr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden