hejsan.
jag har en nibe fighter 1210 pump och har märkt att de är rätt mycke kondens på kolektor rören som sitter på insidan i källaren.. dom är ju isolerade men de går igenom... de e så pass mycke att de droppar på golvet till o me. nån som kan tänka sig orsaken till detta. de e första sommaren som vi bor i huset så jag vet inte om de är normalt eller ej... jag har 23 grader varm där pumpen står o ca 60% luftfuktighet vilket jag tror är rätt ok för en källare.

så vet nån nå bra lösning på detta eller är de normalt då man har bergvärme ?

isolera tjockare !

de e alltså så.. räcker inte med 3 lager rörisolering... får dra på ett par lager till då få se :P

Det är tjockleken som är problemet, ser ser aldrig kondens utanpå isoleringen utan bara på metalldelar. Isoleringen måste vara gastätt, så att inte den fuktiga luften kommer in någonstans. För bästa resultat ska isoleringen hellimmas på rören.

Kondensisolering! typ AF/Armaflex eller liknande. Jag har dock väldigt tunnt, med isolering och ingen kondens.

Är du säker på att det är vatten som droppar?
För mig så droppade det brine-vätska. En av kranarna var inte helt stängd. Får man verkligen ha bara kranar, måste de inte pluggas?

Hur ser det ut inne i väggen... kolla så det inte rinner vatten ända därifrån längs med rören.

3 lager!! vad för typ av rörisolering?

tjenare... jo nog e de kondens allt för de e bara på hantagen till kranarna o de pluggar som är synliga... bifogar lite bilder på hur de ser ut... det troppar ju inte konstant som om de vore en läcka o kollar man på hantagen till kranarna så är de kondensdroppar på hela hantaget som tillslut droppar av

• SL380020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SL380019.jpg
    Skapa konto
  • SL380018.jpg
    Skapa konto
  • SL380017.jpg
    Skapa konto
Ja där va det ju ingen isolering överhuvudtaget på flera ställen!

Se till så att det är torrt innan du isolerar, så du inte stänger in vatten. Kanske ide att smeta på någon olja/fett på rosten.

Mich skrev:
Ja där va det ju ingen isolering överhuvudtaget på flera ställen!

Se till så att det är torrt innan du isolerar, så du inte stänger in vatten. Kanske ide att smeta på någon olja/fett på rosten.
nä visst ser de inte helt okey ut... tyckte så jag med att de såg lite slarvigt ut... blir o skaffa nytt o göra om i höst eller vinter då de e torrt.. låta de stå öppet nån dag kanske så de får torka riktigt o sen göra rätt :)

de där ser ju riktigt tattigt gjort ut-----skruva bort handtagen på kranarna o isolera över allt ...även pluggar o dyligt så det blir lufttätt så slipper de problem med konden sen

ska ta o fixa de... funderade på varför de skulle vara hantag på kranarna... dom lär ju inte användas allt för mycke mer än då man just har installerat o om man ska byta nåt...
ska ta o inhandla lite riktig isolering o köra på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.