Hej,

Vi har en fundering angående ljudnivå på bergvärmepump.
VI har ett 1 1/2 plans hus med träbjälklag.

vi har hittills haft tre olika firmor på besök för att offerera pumpar.
En av dem avrådde starkt från att ställa värmepumpen i grovköket
på träbjälklaget. Han ville friskriva sig helt från alla reklamationer angående missljud.
Dock var han mest intresserad av att sälja en luft variant.

Har någon erfarenhet av att ställa en bergvärmepump i grovköket på träbjälklag?
 
Hur bra det kommer gå beror på förstås på hur träbjälklaget är konstruerat. Jag har för mig att jag sett eller hört talas om gummikuddar som man kan ställa värmepumpen på för att minska vibrationer.

Jag skulle dock inte välja en luft/luft istället för BV enbart pga. det argumentet!
 
C
Är det rätt gjort låter en modern värmepump ungefär som ett kylskåp, men är det fel gjort kan det låta som att det står ett flygplan och motorkör i trädgården oavsett var du befinner dig i huset (stomljud), allt handlar helt enkelt om att göra det rätt med flexslangar, klamning av rör, val av fötter osv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.