mariatherese: Du kan säkert dimensionera din pump själv, det gjorde jag.

Mitt enkla metod:

1. Pumpen skall klara allt utom de allra värsta köldknäpparna. Jag visste att det gick ca 20 kW då och du kan säkert få uppgiften från hustillverkaren eller räkna ut det själv från isoleringsvärdena. Jag valde en pump på 17 kW.

2. Dimensionera slingan eller hålet. Dels skall den klara maxeffekten hyfsat (7 kW i mitt fall) OCH det årliga energiuttaget. Markens (bergets) beskaffenhet och vattenföring spelar in, men det är bara att Googla ett tag. Jag högg i rejält och lade ner 1200 meter slang.

3. Start/stopp problematiken löste jag genom att skaffa en varvtalsstyrd pump (Nibe 1150). Den går i princip kontinuerligt med varierande varvtal från oktober till mars.

Det var lite spännande första vintern, men allt fungerade perfekt. Endast en gång behövde jag stödelda (elpatronen är permanent avstängd), och slingan går aldrig under nollan.

Så, räkna själv och använd offerterna som någon slags worst-case facit. Dom har säkert​ undersimensionerat.

EDIT: Nu såg jag att du redan fått hjälp från smurfen72, borde nog läst hela tråden.. :)

Redigerat:
Underdimensionerat har dom inte gjort i alla fall:) och start stopp är inga problem att lösa med mera vatten och om flödet är för litet löser man det med en arbetstank som kostar pengar och tar plats. Det finns inga inverter som är så små och i dag är dom för dyra och tillför inte så mycket.

Visst kan jag förmodligen själv. Men även om man i teorin kan räkna både framlänges och baklänges så finns det alltid en massa saker som man missar när man inte har erfarenheten. Den bistra sanningen är att jag är konsult, maken driver företag och vi har två små barn + en hund. :) Nu är jag sen med ändringar i grundritning samt sammanställa information till schaktaren, skriva klart arbetsmiljöplanen samt att fylla i ansökan till kommunen om bergvärme.

Därför är jag väldigt tacksam över all hjälp jag kan få! :thumbup: Hade ju förväntat mig att få bättre hjälp från de som vill sälja pumpar, men jag är inte förvånad över att hitta expertis här på byggahus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.