Hej
Kanske en dum fråga egentligen, men jag ställde ner min bergvärmepump till 20,5 grader, det märkliga är att på natten får jag runt 22 grader i sovrummet trots att jag dragit ner till halva läget på termostaten. När installören hade varit här så ställde dom in på 22 grader, då fick jag lite drygt 24 grader inomhus vilket är alldeles för mycket.
Man kanske inte ska klaga på att man får värme men är det bättre att ha på nattläge eller ska man sänka tempen till 19,5 grader istället för nattläge ?
Nu när jag har 20,5 som inställning får jag runt 23 grader inomhus på övervåningen.
I överlag är jag väldigt nöjd med installationen, bara det att nätterna blir lite väl varma :D
Kanske dags att köpa en ny termostat i sovrummet ?

Du kanske har för välisolerat hus :). Blir säkert kallare längre fram på vintern.

Enklast är väl att helt strypa/stänga värmen i sovrummet. Sovrum värms rätt bra när någon/några sover där och föredrar man svala sovrum behövs ofta inte så mycket uppvärmning. När det blir vinter och för kallt går det ju alltid att öka termostaten lite.

Var har du innegivaren?

Hemma hos mig hade vi liknande problem som började dyka upp nu när det blivit lite kallare (vi köpte huset under sommaren)
Efter lite felsökning visade det sig att innegivaren satt i ett utrymme som delvis värms med elektrisk golvvärme dvs. bergvärmepumpen blev lurad att tro att den höll rätt temperatur då det istället var elvärme som gjorde jobbet...
Nu har jag flyttat givaren till trappen mellan våningsplanen och fått mycket bättre överensstämmelse mellan angiven temp och aktuell innetemp

Det är ju omvänt ditt problem då vi hade för kallt men kan ju vara värt en titt.

/J

Nu vet jag ju inte vilken vp du har men de flesta styr i huvudsak efter en kurvlutning efter utetempen och innegivaren ska användas för att korrigera mindre felaktigheter som uppkommer tex om det blåser.

Eller solinstrålning.

Tumregler:
1. Ta bort alla termostater (om man har radiatorer) / kontrollera injustering/slingflöden om man har golvvärme.

2. Koppla ur innegivare, alt. ställ in så att den bara visar rumstemp och inte är med i regleringen.

3. Fippla med kurvlutning och bias, alltså parallelförflyttning av kurvan, så att man fr bra inomhustemp beroende på utomhustemp. Eventuell brytning/knäckning av kurvan om man inte får till det utan.
Detta på flera olika utetemperaturer, t.ex, +15, +10, + 5, 0, -5, -10, -15, -20.
Har man ett hus som är känsligt för blåst så låter man bli att röra kurvan de dagar det blåser.
För det är innegivaren ska ta hand om en sådan yttre störning/påverkan.

4. Koppla in innegivare.

5. Återmontera termostater i några valda rum, t.ex, sovrum, övriga får flöda fritt.

Punkt 3 kan ta ett tag att genomföra, men det blir bra i slutändan.
Och gällande dygnsreglering så tror åtminstone inte jag på det, och om du provar det så kom ihåg att ligga före, dvs sänk börvärder för inomhustemp kanske 2h före sovtid, och börja värm lika mycket före ni ska gå upp.

Vad har ni för ventilation, om ni har någon?
Kanske räcker att sova med öppen dörr för att få lite cirkulation på luften.

• Gilla
Kilensnickare och 1 till
  • Laddar…
Vi har fortfarande för varmt i sovrummet på nätterna trots att inga element varit på. Vi har luftvärmepump, men den når inte vårt sovrum när dörren är stängd.

Anna_H skrev:
Vi har fortfarande för varmt i sovrummet på nätterna trots att inga element varit på. Vi har luftvärmepump, men den når inte vårt sovrum när dörren är stängd.
Öppna ett fönster i sovrummet.

Hur ser temperaturerna ut i resten av huset under dygnet?
Värme stiger ju som vi vet och i kombination med att två(?) personer ligger där hela natten ocj alstrar värme gör lätt att man får övertemp.
Sedan om det beror på ett ventilationsproblem eller justering av värmen är svårt att säga.

Hade själv ett liknande problem i mitt gamla hus.

jämn temp i hela huset fram till 21-22 tiden på kvällen då det sakta ökade 1-2 grader på övervåningen..!

det visade sig bero på att en fläkt för central ventilation var paj & då vi satt oss vid tv'n (hemmabion med projektor) vid ca 19-20 tiden så värmde den elektroniken upp såpass mycket att vi fick en temperatur ökning uppe efter 2-3 timmar.. & utan cirulation av luften blev det inge bra.

peternicklas
BerraSWE skrev:
Hej
Kanske en dum fråga egentligen, men jag ställde ner min bergvärmepump till 20,5 grader, det märkliga är att på natten får jag runt 22 grader i sovrummet trots att jag dragit ner till halva läget på termostaten. När installören hade varit här så ställde dom in på 22 grader, då fick jag lite drygt 24 grader inomhus vilket är alldeles för mycket.
Man kanske inte ska klaga på att man får värme men är det bättre att ha på nattläge eller ska man sänka tempen till 19,5 grader istället för nattläge ?
Nu när jag har 20,5 som inställning får jag runt 23 grader inomhus på övervåningen.
I överlag är jag väldigt nöjd med installationen, bara det att nätterna blir lite väl varma :D
Kanske dags att köpa en ny termostat i sovrummet ?
Har ni golvvärme?

• Gilla
cjansss
  • Laddar…
Jo jag tror också det kommer bli sämre effekt på vintern, jag har som sagt nya 3 glas fönster som isolerar väldigt bra. Det tar inte lång stund för att det ska bli 22 grader varmt nu på hösten. När jag känner på elementen är dom knappt varma, men ändå blir det riktigt varmt inne.
Jag har iaf sänkt tempen en grad till och det är något bättre nu :D
Däremot undrar jag vad man ska ha för läge på varmvattnet, tycker det räcker lite sämre, jag har ändrat från eco till normal men jag vet inte vad det är för direkt skillnad.

Får nog ringa och höra med installaören om det är normalt att det ska vara 23 grader inomhus när det är inställt på 20,5 grader. Ska inte innegivaren reglera så att elementen går ner på värme när önskad innetemp är uppnådd ?
I morse var det 22 på sovrummet och 23 uppe, -5 grader utomhus.
Det går just nu runt 40 kw per dag vilket skulle ge runt 1200kw per månad vilket iofs är helt okej med tanke på att kylan kommer mer och mer.

BerraSWE skrev:
Får nog ringa och höra med installaören om det är normalt att det ska vara 23 grader inomhus när det är inställt på 20,5 grader.
Men ställ den på exempelvis 18 grader då och se vad du får för temperatur inne. Det känns som du har ett rätt angenämt och rimligen lättlöst problem.

BerraSWE skrev:
Jo jag tror också det kommer bli sämre effekt på vintern, jag har som sagt nya 3 glas fönster som isolerar väldigt bra. Det tar inte lång stund för att det ska bli 22 grader varmt nu på hösten. När jag känner på elementen är dom knappt varma, men ändå blir det riktigt varmt inne.
Jag har iaf sänkt tempen en grad till och det är något bättre nu :D
Däremot undrar jag vad man ska ha för läge på varmvattnet, tycker det räcker lite sämre, jag har ändrat från eco till normal men jag vet inte vad det är för direkt skillnad.

Jag tror att vi som människor duschar varmare och längre ju kallare det är ute, även om man sovit 8h i ett varmt sovrum...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.