Jag har fått en offert innehållande:

Danfoss DHP-L8 Bergvärmepump
Dabfoss DWH 300VVB Varmvattenberedare
Danfoss VENT Frånluftsåtervinning

Detta paket benämns av leverantören som en FT installation.

Energiberäkningen säger att huset landar på en förbrukning på 38 kWh/kvm.år.
Kan detta vara möjligt, trodde det behövde en FTX anläggning för det, men jag kanske är helt ute och cyklar?

Husfakta:
Nybygge, platta 190kvm, boyta 240kvm, golvvärme, isolering tot 285 i väggar och 500 i tak, Stockholms län..
Ytterligare uppgifter lämnas gärna!

Hoppas någon kan hjälpa mig att förstå detta!

Det är ingen FT-installation.
Danfoss Vent tar värme i husets frånluft och överför denna till köldbäraren på bergvärmepumpen, alltså till "kollektorslangen".

F - Frånluft
T - Tilluft.
X - Värmeväxling.

Detta borde benämnas FX, då tilluft får tas genom ventiler i vägg eller spaltventiler i fönster.

Tack för svaren.

Ok att det inte är så extremlågt men skulle det löna sig att försöka få det lägre och i så fall hur?

Nu snurrar det ännu mer för mig, Om detta kallas FX vad innebär då det? Bra eller dåligt?

Synpunkter och förslag mottages tacksamt!

F betyder att en fläkt driver ett flöde Från huset.
T betyder att en fläkt driver ett flöde Till huset.
X betyder att en värmeväXling sker mellan de två.

Eftersom din offert inte innehåller någon fläkt som driver ett luftflöde in så ska T'et bort.
Dock så tar man tillvara på energin i husets luft, genom att med denna värma bergvärmepumpens köldbärare.
Detta gör (teoretiskt) att värmepumpen går effektivare, dvs du får ut mer effekt värme per tillförd elektrisk effekt.
Detta kan man kanske kalla X.

Om det är bra eller dåligt har jag ingen åsikt om.
Det blir ett välisolerat hus, energiinnehållet i frånluften är iaf mindre än värmeströmning genom väggar och tak.
En del menar att det inte lönar sig med FTX pga installationskostnad, men att det finns andra fördelar.

Tack!, Nu börjar jag förstå.

En del säger att FTX förhindrar kallras från fönster, hur blir det med denna lösning?

Kiro skrev:
Tack!, Nu börjar jag förstå.

En del säger att FTX förhindrar kallras från fönster, hur blir det med denna lösning?
Nu vet jag inte exakt vad din anläggning innebär, men generellt är det så. Om man tar in friskluften genom spaltventiler i fönstren, så blir det väldigt kallt just där kall-luften kommer in. Det slipper man med ett FTX.

Uteluften kommer in en annan väg och förvärms/värms av frånluftsflödet.

Vi hade inte tänkt ha spaltventiler i fönstren Måste vi ha det med denna lösning?

Om inte, hur/vart hade ni tänkt ta in luften?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Hur vi ska ta in luft är något vi funderar på.

Är det någon som har något bra förslag som alternativ till spaltventiler??

Den konspiratoriska delen av mig säger att det är en utmärkt fördel för värmepumpstillverkaren att koppla ihop husets ventilationssystem med värmepumpen. Det betyder nämligen att det blir ett väldigt besvärligt och stort projekt för dig att någonsin byta till ett annat uppvärmningssystem än just värmepump. Iallafall om du fortfarande vill ha någon form av återvinning av ventilationsförlusterna.

Det är iallafall en av anledningarna till att vi planerar att ha FTX + bergvärme - trots att FTX som investering kommer ha otroligt lång återbetalning. Jag ser det också som att jag investerar i framtida flexibilitet.

Det är inget stort projekt att byta bort bergvärmen man låter helt enkelt fläkten fortsätta att gå och blåser ut luften utan att återvinna den enligt många kunniga så lönar det sig inte att återvinna frånluften till brine om man har en riktigt dimensionerad energibrunn från början. Men helt klart är Ftx bättre men det kostar ju lite extra också men det ger nog tvärtom lite mindre flexibilitet man kan inte frånluftvärmepump som brukar funka bra i nya hus men har man redan borrat är det nog ett riktigt dåligt alternativ.

Jag sa ju inte att det inte gick... ;) utan att du inte kan välja bort värmepump (i det ingår såväl berg som frånluft) med bibehållen återvinning av ventilationsvärmen. Det är flexibilitet för mig. Rent praktiskt är det så att jag faktiskt kan bli av med mitt borrhål (om än ganska men inte mycket osannolikt). Själv skulle jag då inte vilja vara begränsad till frånluftsvärmepump.

Med FTX kan man ha solvärme, ved, pellets, fjärrvärme, gas, luft/vatten-värmepump, bergvärme, jordvärme osv... med bibehållen återvinning av frånluftsenergin.

Och dessutom en bra återvinning:thumbup:

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.