Hej.

Jag har ett företag och en lokal på 180kvm som värms upp av el-element. Det finns här en gammal värmepump som inte funkar längre. Nu innan kylan slår till har jag tänkt mig att skaffa en ny.

Nu till frågan. Jag har ingen erfarenhet av värmepumpar. Hur mycket kan kostnaderna minska? Vad ska jag tänka på innan jag köper en? Priserna har jag kollat upp och jag antar att det är bättre att köpa en "lite bättre" på en gång då detta faktiskt är en investering.

Tipsa gärna om modeller och företag som säljer och även installerar. Jag bor i Sala, Västmanland.

Mvh

Låter som om ytan är ganska stor inte funderat på att konvertera till vattenburet? Hur stor budget har du?

Du får nog flera svar om du skriver tex takhöjd i lokalen , är det bra/dålig isolering vilken temperatur vill ni hålla i lokalen , vilken typ av verksamhet är det i lokalen ?
Räckte den gamla till effektmässigt vintertid tidigare och vilket märke och modell är det på den ?

Det är ca 2.20 cm i takhöjd. Det är väl iaf en helt okej isolering här inne. Det är ett hunddagis så hundarna genererar ju lite värme också. Det ska vara medel temperatur, inte för varmt och inte för kallt.

Den gamla värmepumpen var en Nordic air. Jag kollade upp dessa modeller men det verkade bara vara trams. Sedan hyr jag den här lokalen, värmepump är inget som ingår då det redan finns element. Men jag vill komma ner i elpriset.

Jag har pengar, men jag vill inte lägga ner en förmögenhet heller. Jag ser det som en investering så att öka på banklånet har jag inget problem med heller.

Ytan är ganska stor. Det är ett gammalt kontor kan man säga. En korridor genom hela lokalen sedan rum på sidorna. Jag har inte funderat på vattenburet. Jag har kollat att det finns rejäla värmepumpar som klarar upp till 180 kvm så det borde inte vara nåt problem.

Billigas /minst åverkan på lokal måste väll bli en luft/luft värmepump.

Kolla Prisjakt under värmepumpar

Är det Fujitsu så skulle jag nog rekomendera 14 LTCN om du vill ha deras ganska kraftiga maskin som är en nyare modell och mer anpassad redan från fabrik för vårat klimat.
Du kan se återförsäljare i din närhet på www.fgnordic.se

Annars kan du kika på Mitsubishi Q Heat 665 , Panasonic HE12NKE vilka ger bra när det är kallt ute.

Då det är en massa smårum i en korridor måste man räkna med att temperaturen skiljer sig lite åt mellan rummen men då det är hundar så lär dom inte vara så känsliga om det är 17 eller 19 grader i rummet antar jag då dom har en massa päls. såvida du inte bara har en massa nakenhundar ;)

Se där... Nu lockade vi in TS Comfort. I branschen och har massor av kunskap! Lita på TS Jtek!
/Micc

Kul med så många svar från kunnigt folk! Detta forum verkar riktigt bra när man behöver hjälp!
Jag ska kolla igenom alla era förslag idag. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.