34 169 läst ·
21 svar
34k läst
21 svar
Elpatronen går hela tiden, bergvärme ?
Sida 1 av 2
Hej
Nu börjar det bli kallt ute, -14 inatt. Men det känns som att elpatronen har gått under hela natten på ca 5kW. Ska det vara så ??
Det hade alltså gått ca 40kwh på ca 8 timmar, känns inte normalt, eller orkar helt enkelt inte bergvärmen med längre, det står att jag har 7 grader från bergvärmehålet på displayen.
Elementen känns väldigt heta.
Nu börjar det bli kallt ute, -14 inatt. Men det känns som att elpatronen har gått under hela natten på ca 5kW. Ska det vara så ??
Det hade alltså gått ca 40kwh på ca 8 timmar, känns inte normalt, eller orkar helt enkelt inte bergvärmen med längre, det står att jag har 7 grader från bergvärmehålet på displayen.
Elementen känns väldigt heta.
7 grader från bergvärmehålet tycker jag låter som att värmepumpen inte går alls, vad har du för pump? Kan du se eller känna om köldbärar pumpen går? Vissa pumpar har en inställning som gör att den stänger värmepumpen och bara går på el vid en viss ute temp för att spara markslingan. Du kanske har en sådan funktion aktiverad fast du inte borde?
Värmeumpen är en CTC Ecoheat 306, kompressorn går ca 15 timmar per dygn enligt statistiken.Jo även framlednigstempen är lite väl hög, 38 grader, tycker det borde räcka med ca 25-26 ??Och då har jag inställd rumstemp 19 grader.Det enda är att jag har väldigt lågt tryck just nu, kan det ha något med det att göra ?Jag ligger på 0,25 bar, bör jag fylla på vattnet ??
1. Titta på tempen på brine upp ur hålet när kompressorn går, då är den knappast 7 grader. Bra parameter att hålla koll på.
2. Varför tycker du att 25-26 grader borde räcka? Det styrs av hur välisolerat ditt hus är och vad du har för element/Golvvärme. Vad hade du för temp innan du monterade värmepumpen? 25 grader när det är 15 grader kallt lär bara fungera i välisolerade hus med golvvärme.
3. Hur stort är ditt hus? En 6kw värmepump som du har (?) har ju svårt att värma även mindre hus om dom är dåligt isolerade. Mao inte så konstigt att elpatronen går. Dock borde VP kunna justeras så den går en större del av dygnet om du har så mycket elp.
4. 0,25 bar i radiatorkretsen skulle kunna resultera i dåligt flöde (element som inte blir varma) men antagligen inte.....tryck i lite mer vatten så du får upp tycket till minst 0,5bar. För att säkerställa att du har rätt flöde, justera hastigheten på cirkulationspumpen så att du får ett temperatur fall på gissningsvis 3-5 grader över radiatorkretsen (kolla manualen för rätt värde).
2. Varför tycker du att 25-26 grader borde räcka? Det styrs av hur välisolerat ditt hus är och vad du har för element/Golvvärme. Vad hade du för temp innan du monterade värmepumpen? 25 grader när det är 15 grader kallt lär bara fungera i välisolerade hus med golvvärme.
3. Hur stort är ditt hus? En 6kw värmepump som du har (?) har ju svårt att värma även mindre hus om dom är dåligt isolerade. Mao inte så konstigt att elpatronen går. Dock borde VP kunna justeras så den går en större del av dygnet om du har så mycket elp.
4. 0,25 bar i radiatorkretsen skulle kunna resultera i dåligt flöde (element som inte blir varma) men antagligen inte.....tryck i lite mer vatten så du får upp tycket till minst 0,5bar. För att säkerställa att du har rätt flöde, justera hastigheten på cirkulationspumpen så att du får ett temperatur fall på gissningsvis 3-5 grader över radiatorkretsen (kolla manualen för rätt värde).
Alla element är varma vad jag kan känna, kanske måste man ställa in något slags vinterläge så att pumpen går oftare ?
Det gick ca 70kwh i Söndags, och under natten 40kwh. Om det fortsätter i den här takten så kommer det gå över 120kwh om dagen vilket skulle ge en förbrukning på runt 3000kwh för December.
Det gick ca 70kwh i Söndags, och under natten 40kwh. Om det fortsätter i den här takten så kommer det gå över 120kwh om dagen vilket skulle ge en förbrukning på runt 3000kwh för December.
Ja, det kan inte vara rätt med 15 timmar/dygn, min pump går nu 24 timmar per dygn (-12 ute) och elpatronen har ännu inte behövts, men det är nog nära nu.. Jag försöker hålla den borta med en liten vedkamin i vardagsrummet. Jag har 0.8 grader in från berget, och -3.5 ut.
Nu ställde jag in elpatronens max effekt till 2,1 kwh, den stod på 5kw tidigare.
Kompressorn gick igång direkt.
Kanske var det så att elpatronen tog över helt ??
Ska iaf få ny mjukvara uppdaterad av installatören.
Kompressorn gick igång direkt.
Kanske var det så att elpatronen tog över helt ??
Ska iaf få ny mjukvara uppdaterad av installatören.
Borde inte en större värmepump dra ännu mer, värmen i sig är inget problem, bara att elpatronerna används för ofta känns det som. Får se vad som händer nu när jag dragit ner till 2kwh på patronerna, då borde det teoretiskt inte kunna gå att förbruka mer än 90kwh per dygn.
En del säger ju att deras elpatroner aldrig används, det låter märkligt tycker jag!
En del säger ju att deras elpatroner aldrig används, det låter märkligt tycker jag!
Med den ytan så får du nog räkna med att elpatronen går en del när det är kallt, så vida de inte är ett väldigt väl isolerat hus.
I Västernorrland ligger väl DUT omkring -24c° och årsmedeltemperatur på 4-5c°. Då låter 6kw pump lite i under kant.
I Västernorrland ligger väl DUT omkring -24c° och årsmedeltemperatur på 4-5c°. Då låter 6kw pump lite i under kant.
Problemet är inte att bergvärmepumpens effektivitet är för dålig, däremot kanske kapacitet under de kallaste dagarna.
Men just under de kallaste dagarna funkar också din lvvp som sämst. Många ger inget tillskott alls vid -10, och det är då alltså samma sak som att köra med elpatron. Har du en ny och bra pump så kan den ge tillskott ner till kanske -20.
Det är alltså inte självklart att du tjänar något på att dra igång lvvp'n.
Men just under de kallaste dagarna funkar också din lvvp som sämst. Många ger inget tillskott alls vid -10, och det är då alltså samma sak som att köra med elpatron. Har du en ny och bra pump så kan den ge tillskott ner till kanske -20.
Det är alltså inte självklart att du tjänar något på att dra igång lvvp'n.
Nja.stoif skrev:
Om denna VP tycker att den ska köra kompressorn 15h på ett dygn och även eplt 8 h så blir inte effektiviteten speciellt bra. Tycker det låter som det finns en del att hämta i en bättre konfiguration av pumpen. Med några undantag så kan man ju förvänta sig att kompressorn går 100% av tiden innan elpatronen behöver trycka på. Ett sådant undantag kan vara vv-produktion i en CTC, vet inte hur det går till i denna pump.