Har haft min nibe 1245-8kw igång på golvvärmen enbart på eltillsats så här långt. Gått kanon. Har nu lagt ner 500m kollektor som jag fyllde idag. LK påfyllningsventil, expansionskärl. Fyllt till luften var ur systemet.

Problem:
Situation 1, KB pump på 75% hastighet= När jag startat värmepumpen går det bra först. KB in +3gr KB ut -1. MEN, när kompressorn slår på efter ca 5min går KB ut ner till -14 grader snabbt och pumpen slår larm och stoppar.

Situation2, KB pumpen på 50% hastighet= KB in +4,8gr KB ut +1,2gr. MEN, när kompressorn startar efter ca 5min slår larmet till igen. Dock hinner inte KB ut sänkas som i situationen ovan.

Situation 3, Pumpen på Auto = samma problem som situation 1
Har kollat smutsfilter.

Någon som har nån aning om problemet?

Solklart problem med cirkulationen på kalla sidan, har du pumpat runt med extern pump och tunna?
Luft på någon högpunkt.

Hej

Jag har pumpat runt med tunna, spolat bra länge. Det konstiga är ju att det går runt innan kompressorn startar! Då ändras KB in och KB ut så de ligger ca 5gr ifrån. När kompressorn startar går KB ut ner på -10-14 gr.

Kan det vara luft då? Hur länge ska man spola i tunnan?

Nån inställning för KB pump hastigheten ?

Om du håller inne pil bakat knappen i 10 sekunder kommer du till installatörs menyn där kan du välja hastighet på kb cp välj max och välj kontinuerlig drift ev 10 dar så går cp hela tiden och ev luft kan lättare. Försvinna men har kompressorn gått med för lågt flöde kan det ha frysit i vp och det kan ta ett dygn att tina upp men du bör ju kunna höra om det cirkulerar i kb.

Lyssna på smurfen!

5.1.x driftläge köldbärarpump.

skickat från mina gigantiska dumlur

Ok, ska prova det. Undrar då om jag ska ställa driftsläge på manuellt för att tvångsköra på max hastighet ?

Är det tvångsstyrning jag ska välja i den menyn? Sitter inte med boken framför mig nu.

Det är ingen inställning jag ska göra på själva köldbärarpumpen med inställning där, innanför plåten?

PS, luftar jag enbart vid expansionskärlet? Då jag ska köra KB pumpen på max, antar jag att jag har stängt till och returen på påfyllnadssatsen och inte har igång den externa pumpen? Dvs kör som det är tänkt i normal drift

Du behöver inte tvångsköra gå in i installations menyn och välj driftläge köldbärare kontinuerlig 10 dagar och välj hastighet 100% kör påfyllnads satsen i normal drift med lite tur får du ur luften. Det finns inga inställningar på själva kb pumpen på de nyare 1245orna allt sköts via menyn.

Smurfen72, tack. Fundering bara. Hur länge kan man tänka är tillräckligt att köra den externa pumpen i påfyllnadsventilen för att få ur luften? Ok när det verkar ok och inte kommer mer luft ur returen, ska jag snabbt stänga av extern pump och stänga till och från ventilen på fåfyllnadsblocket?

Ska till att testa imorgon

Redigerat:
Förtydligande: Med "kör påfyllnads satsen i normal drift", då menar du att jag kör KB pumpen på 100% samtidigt som den externa pumpen cirkulerar vätskan i systemet och "tunnan" ?

När jag sedan kör systemet normalt på 100% utan extern pump och tunna, ska jag då lufta via expansionskärlet?

Jäklar va funderingar för något som säker känns självklart för den insatte !!!!

Redigerat:
Jag menade att du skulle köra utan extern cp. Men har du inte redan luftat tillräckligt och det har du egentligen inte för då hade du inte haft problem så bör du köra med extern cp och kör åt båda hållen för det är svårt att trycka luften ner i hålet. Men när du kör med extern cp så kan den interna cp vara avstängd det flödar igenom den ändå. Jag trodde inte du hade grejer för rundpumpning men har du det så är det ju kanon.

Smurfen72. Jo har en pump kopplad på till ventilen på påfyllnadskitet och slang på från ventilen på den samma ner i tunnan.

Svårt att trycka ner i hålet? Jag har jordvärmeslang 500m altså inte bergvärme borrat. Behöver jag ändå köra från båda hållen då verkligen? Luften borde väl komma med ner i tunnan så småningom om jag kör på?

Hur länge kan man tänkas köra extern pump för att få ur luft ur 500m, 30min-1timme?

Fler frågor och funderingar, snart dags att prova :)

Tack för du tar dig tid Smurfen72:thumbup:

Man brukar i bergvärme köra någon timme om man har gjort en service. Ge det över en natt eller iaf 5h.

skickat från mina gigantiska dumlur

Nog skulle jag köra några timmar i alla fall. Sen kan det vara bra att stänga till ventilen mot tunnan och öppna snabbt så man bygger upp tryck och sedan skjuter i väg luften och det är nog bra om du hjälper till med interna cp så du får mera flöde. Men du behöver inte köra åt båda hållen med jordvärme det behövs inte vid bergvärme heller om man har kraftig pump som orkar trycka luften ner i hålet.

Tack, några timmer är ju mer än jag gjort. Tyckte 20 min var längen :( Jag tänkte att om vattnet har gått ett varv eller två i slingan så kan det inte vara luft kvar, men det är väl som du säger att det kommer lite i taget. Dvs all luft skjuts inte framför vätskan på en gång.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.